voerkeuze

Home Forums Brokken Welke brok voor mijn hond? voerkeuze

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 5 jaren, 9 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Borr
    Lid

Hallo allen

Ik heb een klein cane corso teefje (formaat boxer) dat ik eerder Farmfood gaf , maar ze kreeg korstjes op haar huid en een vettige streep over haar vacht. Op advies van iemand probeer ik nu Orijen, en huid en vacht zijn stukken beter. Ook is ze minder pittig.

Misschien kan ze dus niet tegen granen, maar er kunnen ook andere verschillen zijn tussen de voeren waar ze op reageert.

Nu krijg ik haar ontlasting niet goed. Af en toe heeft ze complete diarree (had ze nooit) en elke keer heeft ze een zachte ontlasting met aan het einde diarree.

Ik heb de vergelijkingslijsten bestudeerd (jammer dat de kolom 'granen' uit de oude lijst is weggevallen bij de nieuwe) maar bij de betere soorten granenvrij- voer kom ik erg hoge eiwit en calciumgehaltes tegen.

Ook zag ik op een Belgische site dat merken als Orijen en Arcana veel meer soorten voer hebben dan de genoemde.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik de draad kwijt raak: er wordt gewaarschuwd tegen te hoog calciumgehalte maar een stukje verder lees ik weer dat bij een hoog vleespercentage een hoog calciumpercentage hoort.

En het eiwitpercentage moet minder dan 27 % zijn volgens bepaalde sites, terwijl de topvoeders richting 40 % gaan (sommige hoger)

Het uitproberen van verschillende voeders -waar ik meestal ver voor moet rijden-  lijkt me een heel slecht plan, je moet zeker een maand voeren om te zien of de huidproblemen wel of niet terugkomen etc. en een hond is geen proefkonijn. 

Wie heeft zinnige tips?

Groetjes en bedankt

namens "Engel":

Rob

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Hallo Rob,

Calcium en eiwit

Er worden veel tegenstrijdige dingen gezegd over brokken. Zo ook over het calciumgehalte. Ik ben eens de materie ingedoken, maar de één zegt dat een overschot aan calcium mineralen onttrekt, doordat het teveel aan calcium zich bindt met mineralen en de ander zegt dat een hoog calciumgehalte geen probleem is. Zo ook met het eiwitgehalte. Maar wat betreft het eiwitgehalte, kun je naar mijn idee goed aan je hond zien of een eiwitgehalte wel of niet bevalt. Veelgehoord is zachte ontlasting door een hoog eiwitgehalte, dus het zou kunnen dat je hier ook mee te maken hebt. Opvallend is dan wel dat het af en toe is, en niet altijd.

Graangehalte en koolhydraatgehalte

Ik heb inderdaad niet alle varianten van Orijen en Acana in de tabel opgenomen, alleen de meest gebruikten, om het overzicht wat te behouden. De kolom met het graanpercentage is vervangen door het koolhydraatpercentage, omdat je op deze manier veel objectiever het werkelijke gehalte kunt vergelijken. Wanneer een fabrikant bijvoorbeeld vermeld dat er 20% graan inzit en 80% vers vlees, blijft er uiteindelijk in de brok na verwerking misschien 20% vlees over en 80% graan, doordat er in vlees heel veel vocht zit. Hoe meer koolhydraten, hoe meer graan (of aardappel) er in de brok zit. Graan bestaat voor ongeveer 90% uit koolhydraten. 

Welke brok nu kiezen?

Als je denkt dat de dunne ontlasting en diarree met Orijen te maken heeft, denk ik dat Acana een goede keus is. De samenstelling is even 'schoon', alleen er zit wat minder eiwit in. 

Wat je ook zou kunnen doen is kijken of (gedeeltelijk) vers vlees een oplossing biedt. Je kunt bijvoorbeeld 's ochtends vlees voeren en 's avonds brok. Veel honden krijgen door vers vlees veel betere ontlasting en ook andere klachten verdwijnen of kunnen worden voorkomen. Meer informatie kun je vinden onder het kopje Vers Vlees, kijk bijvoorbeeld eens bij de beginnersinformatie of Waarom vers vlees?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.