welk voer voor engelse bull met blaasgruis

Home Forums Brokken Welke brok voor mijn hond? welk voer voor engelse bull met blaasgruis

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  nelly 2 jaren, 7 maanden geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur

nelly
    Lid

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Wat voor soort blaasgruis? Uit welke stof bestaat het gruis?

nelly
    Lid

ze heeft struviet .

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Daar heb ik toevallig net een stukje over geschreven in dit topic http://www.voerwijzer.com/forum/blaasstenen-blaasgruis

Relevant voor jou:
    Struviet kan ontstaan als de urine niet zuur genoeg is. Wat je kunt doen is de urine zuurder maken. De dierenarts zal dieetvoeding adviseren die hij zelf verkoopt, hierin zit een aanpassing in mineralen om de urine zuurder te maken. Maar helaas zitten in een brok veel granen, die de urine juist minder zuur maken. Wat vaak helpt is overgaan naar rauwe vleesvoeding. De urine wordt daar al zuurder van. Als dat nog niet genoeg helpt, kun je cranberry toevoegen.

Je kunt ph-meet-stripjes kopen, ik denk bij de drogist of dierenwinkel wel (wordt ook gebruikt om ph-waarde van aquariumwater te meten). De normale zuurgraad (pH) is 6 – 6,5. Een te hoge zuurgraad wijst meestal op ontstekingen en betekent een grotere kans op blaasgruisvorming. Meet eens de urine op deze voeding en probeer dan eens een paar weken rauwe vleesvoeding zonder graan (of maximaal 2%). Je kunt af en toe de ph van de urine meten, om het in de gaten te houden.

Ik raad je dus aan om rauwe vleesvoeding te overwegen. En als dat geen optie is: natvoer zonder (of met heel weinig) granen/aardappel.

nelly
    Lid

Beste Meike ,

Bedankt voor het advies ,ik ga zeker de stripjes kopen en opnieuw een beetje rauwvlees proberen,

Maar mijn dochters bull kreeg niets anders dan rauw vlees ,ook niets tussendoor en had heel veel struviet in de urine ,de bull was echt ziek,hoe kan dat dan . Ik gaf altijd half vlees en half brokken metname lamshart of runderhart.Van de dierenarts krijg je geen voldoende advies ,zegt gewoon niets geven ook geen fruit helemaal niets aleen antistruviet brokken.

M.V.G 

Nelly

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ik denk dat bij sommige honden de aanleg zo sterk is dat met alleen voeding je het probleem niet kan oplossen. Maar het kan zeker wel helpen goede voeding te geven. Als je meer dan 20% rauwe vleesvoeding erbij geeft, probeer dan wel complete voeding te geven. Dus een voeding met zowel spiervlees, organen en bot, of een voeding met toegevoegde vitamines en mineralen. In veel supermarkten kun je Smuldier Compleet kopen en de meeste dierenspeciaalzaken verkopen ook diepvriesvoeding.

Ik denk dat je veel baat hebt in dit geval bij een dierenarts die zich in voeding heeft verdiept. Hier vind je een overzicht van zulke dierenartsen per provincie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=11904.0

nelly
    Lid

Struviet

Struviet is de vorming van kristallen in de urineblaas. Belangrijke factoren voor het ontstaan van struviet zijn een hoge zuurgraad (pH) van de urine en een te hoge concentratie van ammonium, fosfaat of magnesium. De mineralen gaan kristallen vormen en slaan neer. Dit schrijven dus meerdere dierenartsen.

ik snap er dus niets meer van ,overal kom ik tegen dat struviet word veroorzaakt door een te hoge ph zuurgraad.

en dat juist de zuurgraad omlaag moet ,hier krijg ik het advies dat hij omhoog moet ,dus ik ben het even kwijt wat het nu is te hoog of te laag.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

De termen zijn inderdaad verwarrend, maar een te hoge zuurgraad betekent juist dat het niet zuur genoeg is.

Een pH-waarde van 1 is heel erg zuur (maagzuur), en een pH-waarde van 14 is heel erg basisch (onzuur).

Leg ik het zo een beetje begrijpelijk uit? Conclusie is eigenlijk, te hoge pH-waarde betekent: niet zuur genoeg.

nelly
    Lid

Ja bedankt Meike het is nu duidelijk .

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.