Welke brok?

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Welke brok?

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 2 jaren, 8 maanden geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur

Hallo,

Ik zie door de bomen tegenwoordig het bos niet meer.. wij fokken al jaren en hebben in die tijd diverse merken gevoerd aan onze honden. Begonnen met de pedigree advance lijn ver in het begin, omdat de eerste honden van ons daarop zaten. Daarna denkadog, heel kort fokker, royal canin jaren opgezeten, een korte tijd Acana (moet zeggen dat we daar erg tevreden over waren qua volwassen honden, maar een enorme ellende hebben gehad om een nest puppen hierop groot te brengen. Zij kregen dit voer niet verwerkt omdat het te rijk was en kregen dus maag en darmklachten), daarna dus overgestapt naar Proplan. Op zich doen ze het er goed op, maar enkele honden kunnen enorme winden laten. Ik vind dat de vachten van de dames enorm op zich laten wachten (wat natuurlijk niet persé aan het voer hoeft te liggen) en de laatste tijd hebben enkele toch meer last van jeuk (geen vlo te bekennen gelukkig, dus daar ligt het niet aan). 

Heel eerlijk.. de grotere fabrikanten geven aan fokkers korting, waardoor hun producten uiteraard ook een stukje aantrekkelijker worden. Zeker omdat wij meerdere honden in huis hebben wordt alles best kostbaar, dit is eigenlijk ook de reden waarom ik niet vers voer.. ik heb a) de ruimte voor de diepvriezers niet en b) het kost aanzienlijk meer dan brokken.  Maar andere kant is dat ik ook kwalitatief goed voer voor mijn honden wil, waar zij het goed op doen. 

Ik voer dus nu ProPlan Adult Kip/Rijst … wat vinden jullie hiervan? en welke brokken zouden al een stuk beter zijn dat dit? 

Ben heel benieuwd naar ieders mening

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Pro Plan Adult kip/rijst
    Ik kon de samenstelling niet vinden op de website van de fabrikant, dus ik heb die van Zooplus genomen en die klopt niet altijd

Samenstelling:
    Kip (20%), tarwe, maïsgluten, gedehydreerd gevogelte-eiwit, rijst (8%), dierlijk vet, maïs, autolysaat, gedroogde bietenpulp, mineralen, gedroogd ei, visolie, colostrum (0,1%).
    30% eiwit
    19% vet
    0,4% omega 3
    2,9% omega 6

Er zitten een paar ingrediënten in die ik liever niet in een brok zie:
    – tarwe: minst voedzame graan en het eiwit uit tarwe zorgt sneller voor problemen dan andere granen
    – maïsgluten: geen kwalitatieve eiwitbron
    – autolysaat: kan problemen veroorzaken, maar bijna alle brokken bevatten dit (zie artikel over msg in hondenbrokken)

Het is jammer dat er zoveel maisgluten in lijken te zitten, het staat nog voor de gedroogde kip, dus er zit meer maisgluten in dan gedroogde kip. De kip in het begin (20%) is zeer waarschijnlijk verse kip, wat opzich een goede eiwitbron is, maar van de 20% blijft 1/5 deel over na verwerken doordat kip veel vocht bevat, en dan is 20% dus wel erg weinig. Verder bevat de brok weinig omega 3 en zou ik vis of visolie toevoegen aan de voeding, je zou dan een vachtverbetering kunnen merken.

Als je andere merken wilt proberen, zou je eens kunnen kijken naar:

– Dog Lovers Gold, die zal niet duurder zijn dan Pro Plan denk ik.

– Acana Adult vind ik een erg goede samenstelling hebben, maar ik begrijp dat dit merk niet meer zo favoriet is bij je. Toch is Acana Adult zelfs nog iets ‘lichter’ dan Pro Plan Kip/Rijst.

– Geperste brokken zijn vaak relatief goedkoop, Markus Muhle en Dog Lovers Gold geperst zijn bijvoorbeeld goede geperste brokken.

– Profine Adult Large breed Chicken % Potatoes

Succes en ik hoor graag wat er uit de ‘test’ komt als je wat anders gaat proberen!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.