Welke brokken

Home Forums Brokken Welke brok voor mijn hond? Welke brokken

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  arend 1 jaar, 9 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur

kortink
    Lid

Beste Meike,

Ik heb 2 jonge Golden Retrievers (21 en 20 weken oud).

Door de parasiet Giradia bij de jongste hond (toen 8 weken oud) moesten beide honden met Metrobac worden behandeld en door de darmproblemen ook daarna, moesten beide een tijd lang op Hills Prescription diet ID voeding. Inmiddels is deze voeding veranderd door Voeding uit de serie van Hills Vet Essentials.

Ik wil van deze brokken af, temeer omdat de oudste hond erg last heeft van winden en de ontlasting niet enorm stevig wordt, hij af en toe last heeft van zijn anaalklieren en last heeft van wat jeuk. Daarnaast eet hij zijn eigen poep en de poep van zijn huisgenoot (niet van andere honden). Dit is in het nest geleerd gedrag door een overmatig liefdevolle zorgende moederhond denk ik. En af en toe blijven er hele kleine spoortjes bloed in de ontlasting ook al zijn de Giardia kweken negatief. Vers vlees voeren, wat ik een tijd combineerde met brokken wordt afgeraden door de dierenarts.

Nu wil ik graag overstappen en kocht ik Canagan Wild Country Game for Dogs all life stages. Maar nu lees ik bij jou dat hier veel te veel Calcium in zit voor deze zo snel groeiende honden. En het is natuurlijk niet speciaal voor pups.

Wat is nu toch een betere keuze? Orijen puppy large breed?

Dank alvast voor jouw reactie!!

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Canagan raadt ik inderdaad niet aan bij groeiende pups. Qua brokken zou je inderdaad heel goed Orijen puppy large breed goed kunnen proberen en als dat niet bevalt bijvoorbeeld Carnilove.

Ik zou ook kijken of natvoer haalbaar is. Rauwe vleesvoeding is wel een risico als je bloed in de ontlasting vindt, dat kan een teken zijn dat de darm beschadigd is. Maar goed natvoer is wat dat betreft veilig en veel milder voor de darmen en andere organen. Ik heb me nog niet verdiept in welke merken geschikt zijn voor pups, dat zou je de fabrikant kunnen vragen als je een merk hebt gevonden dat je aanspreekt.

kortink
    Lid

Dan voor jouw reactie Meike,

Ik heb veel overleg gehad en heel veel aan jouw gegevens gehad! Ik denk dat Orijen misschien nu toch net een beetje een te grote overgang is gezien de enorme hoeveelheid eiwitten in vehouding tot het voer wat ze nu noodgedwongen kregen van Hills (ID en Vet Essentials). Het lijkt dat Acana puppy large breed nu misschien toch een wat kleinere overgang is, gezien de samenstelling. En net binnen de grenzen wat calcium betreft, zo heb ik van jou begrepen. Ik hoop dat dat ook een goede keuze is. Ergens zag ik dat jij deze ook nog noemde voor pups.

Ik geef dan inderdaad geen Canagan meer als voeding, maar gebruik dat alleen voor de trainingen.

Ik ga me verdiepen in het natvoer dat jij noemt. Ben heel benieuwd. Overigens zijn jouw inspanningen best bekend bij vele mensen zo begreep ik van de importeur van de Benelux voor Orijen en Acana!

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Ha, dat is leuk om te horen. Voerwijzer wordt bekend :)

Ja Acana Puppy&Junior ziet er qua samenstelling goed uit, alleen ik hoor er veel niet zulke goede ervaringen mee helaas. Voornamelijk slechte ontlasting. Heb je al besteld? Dan ben ik erg benieuwd hoe het bevalt straks, laat je dat nog even weten?

kortink
    Lid

Ja ik heb 1 zak gekocht en ben nu heel langzaam aan het opbouwen.

Tot nu toe gaat het goed en de ontlasting lijkt bij beide nu al wat steviger te worden. Maar dat is misschien toeval, omdat ze nog maar 25 % van de voeding Acana krijgen. Ze vinden het wel ongelofelijk lekker overigens.

Ik laat het weten over enkele weken als ze helemaal van Hills Vet essentials af zouden zijn!

Ik houd ook Carnilove in gedachten, mocht het niet goed gaan.

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Oh dat klinkt al goed!

arend
    Sleutelbeheerder

mijn vraag = ook mijn pup heeft last van giardia en ze heeft al 3x een kuur gehad met metrobactin. zolang ze dit gebruikt = alles oke maar zodra de kuur over is heeft ze weer last van diaree en slijmerige ontlasting. mij is verteld dat ze  beter graanvrije brokken kan eten. nu lees ik dat smolke puppy graan en glutenvrij is, is dit de oplossing?

ze krijgt nu royal canin, daarvoor hills maar daar ging ze enorm van ruiken (de vacht)

ze is bijna 6 maanden en een ierse setter. 

wie heeft voor mij een oplossing

groet jojo

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Hoi Jojo. Ik denk niet dat een graanvrije brok de oplossing biedt. Voor zover ik weet is er geen relatie tussen Giardia en granen of Metrobactin en granen. Op veel forums hangt het idee dat graanvrij beter is, maar daar ben ik net niet mee eens. 

Wat is de oorzaak van de diarree wanneer je stopt met de medicatie volgens de dierenarts? Die zou daar toch ervaring mee of kennis over moeten hebben. Vermeerdert de giardia misschien weer zodra de Metrobactin niet meer gegeven wordt? Of is je pup nu echt giardia-vrij? Als er geen oorzaak van de diarree bekend is, is het lastig een specifiek voedingsadvies te geven. Wat je sowieso kunt proberen is eens een maand alleen natvoer geven, bijvoorbeeld goed blikvoer of vleesworsten. Dit is veel milder voor de maag en darmen en andere verteringsorganen dan brokken. In veel gevallen is dit een oplossing, en dus zeker het proberen waard. 

Als het beter gaat kun je zelf kiezen of je hiermee wilt doorgaan, of voorzichtig weer brokken wil introduceren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.