Zijn Inbalance hondenbrokken goed? Zit er echt 65% vlees in?

Home Forums Brokken Vragen over brokkenmerk Zijn Inbalance hondenbrokken goed? Zit er echt 65% vlees in?

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Voerwijzer Meike 1 week, 4 dagen geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur

Voerwijzer Meike
    Bijdrager

Deze vraag kreeg ik via een ander kanaal, maar ik wil mijn antwoord graag met jullie delen.

Mijn beoordeling van Inbalance
    Ik ben zelf niet enthousiast over Inbalance. Er zit zeker niet 65% vlees in, volgens mij bedoelen ze dat 65% van het eiwit uit vlees komt. Dat is weinig. Het is volgens mij dezelfde voeding als Wooof, en daar hoor ik veel slechte ervaringen over.

Hoe weet ik dat er geen 65% vlees in zit?
    Ik heb naar de analyse gekeken, daaruit kun je opmaken dat er in het eindproduct niet 65% vlees kan zitten. Wat wel zo kan zijn is dat ze 65% vlees tot vleesmeel hebben gemaakt, en dat hebben gebruikt. Doordat er zoveel vocht in vlees zit, blijft er veel minder vlees over als het is gedroogd.

De analyse van Inbalance Adult is de volgende
    24% eiwit
    10% vet
    2% celstof
    6% Ruw as
    48% Overige koolhydraten

En de samenstelling:
    Rund/(dierlijk eiwit)-ontsloten mais, Gevogeltevet, Gevogelte vleesmeel, lijnzaad, Zalmolie, L-Carnitine, Taurine.

In een brok met 65% vlees in het eindproduct, zou veel meer eiwit moeten zitten. Vleesmeel (of gedroogd vlees) bevat zo’n 50 tot 60% eiwit. Daarnaast bevat graan ook zo’n 10% eiwit. Stel we gaan uit van 50% eiwit in het vleesmeel. Hoeveel eiwit zou er dan in de brok met 65% vlees in het eindproduct zitten?
    65% vlees x 50% eiwit = 32,5%
    20% mais x 10% eiwit = 2%
    Totaal: 34,5% eiwit

En het koolhydraatgehalte zou dan veel lager zijn. Als er 65% vlees inzit, en ongeveer 15% extra vet, lijnzaad en zalmolie, zou er ongeveer 20% mais (of aardappel, of rijst, etc) in zitten. Dat bestaat voor ongeveer 90% uit koolhydraten. Er zou dan maar 18% koolhydraat in het eindproduct zitten. En volgens de analyse zit er 48% koolhydraat in. Met 48% koolhydraten in het eindproduct, zou er dus ongeveer 53% graan in moeten zitten.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.