Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Jarco

19 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
11.7 K Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo,

Leuk forum dit zeg. Vandaag pas ontdekt. Maar raak er ook best van in de war als nitwit. Ben al tijden bezig met zoeken naar goed honden- en kattenvoer. Ik heb 2 ingeburgerde buitenlandse straathonden (gered uit een wreed dodingsstation). Eentje bijna zonder tanden (kan nog wel brokken kauwen, maar geen runderstaafjes bv) en ws soms wat 'prikkelige/gevoelige' annaalklieren. Hij is ongetwijfeld mishandeld geweest en heeft een nekhernia (gaat nu gelukkig goed)tevens heeft hij een behoorlijke scoliose. Kortom hondje met een behoorlijke traumatische ervaring. De ander staat hoog op de poten en blijft mooi slank, dunner moet ze ook niet worden. Ze spuugt soms nog gal, maar dat zou kunnen zijn omdat ze na een 'drukke' dag de maag leeg heeft de volgende morgen?

Heel in het begin begonnen met voer van Prins, daarna Farmfood, maar dat wilde het reutje ineens niet meer eten, ws door zere/uitvallende tanden en opgezet tandvlees. Uiteindelijk bij Jarco terecht gekomen omdat ik geen BHT en BHA en dat andere E.... in zijn eten wilde hebben. De 2e hond heb ik pas een jaar en zij at hetzelfde voer. Beiden moesten ze 'ineens' vrij vaak galspugen, te vaak dus. Dus de Uni-Croque vervangen door de Brok omdat daar volgens Jarco minder eiwitten in zouden zitten. Dat ging idd beter. Nu heeft Jarco dingen veranderd en heet het voer Jarco Adult. Eens in de zoveel tijd krijgen ze voor de lekkerigheid Lotgering.

Op jullie forum las ik veel over granen en eiwitten. Dat granen dus eigenlijk niet goed zijn. Ga zelf ook weer twijfelen dan of Jarco wel goed voor mijn honden is?? Prijstechnisch bevalt het me wel. Zelf eet ik vegetarisch, maar dat wil ik mijn honden niet aandoen als echte vleeseters. Hou niet van bio-industrie etc.

Mijn 3 katten krijgen ook Jarco. De kater, na jaren Urinary gegeven te hebben (omdat dat 'moest', ondanks dat ik diep van binnen wist dat zijn darmen hier niet tegen konden, maar ja, d.a. zegt het [...]),krijgt nu ook Jarco, eerst struviet-arm, dat ging goed en nu Jarco delicate. Het zwervertje spuugt vers vlees bijna meteen weer uit (ook piepkleine beetjes en dat lijkt me toch vreemd voor een kitten van de straat?). Voor katten zit ik hier natuurlijk niet goed, maar weet iemand waar ik wel terecht kan?

Kunnen jullie mij iets adviseren na mijn verhaal gelezen te hebben?

Bij voorbaat dank.

Marja

 
Geplaatst : 06/04/2012 3:54 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Marja,

Je hebt nogal wat vragen. Ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

1. Je honden. Je vraagt je af of Jarco goed voor je honden is.

Daar is natuurlijk geen goed antwoord op te geven, maar ik denk dat er veel beter voer voor je honden is. Je zegt dat je Jarco voert omdat je geen bha en bht in het voer wil, maar er zijn nog maar weinig merken die dat doen. Prins en Farmfood ook zeker niet, alleen de goedkope supermarktmerken en sommige dure merken van grote fabrikanten zoals Royal Canin. In Jarco zit veel graan en ook soja, in dit artikel (engelstalig) kun je lezen waarom soja niet goed is voor honden en katten. Een goede brok bevat naar mijn mening geen soja en wel vlees als eiwitbron. En niet zoveel granen, en zeker geen glutenhoudende granen zoals tarwe en gerst.

2. Je katten. Je kater krijgt nu Jarco delicate en dat gaat goed. Je zwervertje spuugt vers vlees uit.

Het klopt dat ik me minder verdiept heb ik voeding voor katten, maar aangezien er veel overeenkomsten zijn tussen de voedingsbehoefte van katten en honden, kan ik hier wel wat over zeggen. Ook Jarco delicate heeft niet de samenstelling die ik zou kiezen, er zitten namelijk maisgluten in. Beter zou zijn als de eiwitbron alleen vlees (en eventueel ei) zou zijn. Maar bij moeilijke gevallen is het vaak al heel prettig als je een brok vindt waar de kat het wel goed op doet. Toch zou ik voor katten eerder voor een van de graanvrije merken kiezen met veel vlees, zoals in dit overzicht

Waarom je zwervertje vers vlees uitspuugt weet ik niet. Soms moeten de darmen er erg aan wennen en gaat het wel goed als je het vlees eerst kookt en steeds rauwer voert. Dus eerst zolang koken tot het 'gaar' is, en daarna steeds minder lang koken. 

Op Voerwijzer kun je lezen waarom ik vers vlees een veel betere voeding vind voor honden en katten. Het hoeft niet duurder te zijn dan brokken. Ook ik ben tegen bio-industrie. In Jarco zit wel vlees uit de bio-industrie. Er zijn diverse brokkenmerken die biologisch vlees, wild of scharrelvlees gebruiken. En er zijn ook vers vlees-merken die diervriendelijk vlees gebruiken, een overzichtje daarvan vind je hier.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

 
Geplaatst : 07/04/2012 1:37 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Dank voor je reactie. Ik blijf het moeilijk vinden! Weet nog niet goed wat ik zal kiezen. De kostenafweging speelt ook mee. Vers vlees is hier met 5 dieren wat ingewikkeld. Zeker ook omdat het ingevroren is. Daarom krijgen ze dat als 'specialiteit' 1x p/wk als het me lukt. Het is dan wel vlees van Lotgering. Dacht dat dat ook scharrelvlees was, want dat las ik ergens. In de voerwijzer zie ik wat anders staan.

Ms toch eens nader brokken van Acana onder de loep nemen. Orijn zit ms meer eiwit in waardoor de honden weer gal kunnen gaan spugen? Acana is ook iets minder duur zag ik (maar toch nog bijna 2x zo duur als Jarco [door de graanvulling natuurlijk]). Kunnen jullie ook zo zeggen waar dat het goedkoopste te bestellen is? En wat een goede nr 3 zou kunnen zijn?

Alle tips zijn welkom. Dank alvast.

 
Geplaatst : 08/04/2012 9:35 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja, de ingredienten van Acana zijn inderdaad ook duurder dan die van Jarco en het moet uit Canada geimporteerd worden. Het goedkoopst kan je dit kopen bij www.food4pets.be. Als het te duur voor je is, zou je ook Biofood kunnen overwegen. Daar zit helaas wel tarwe in, maar Biofood Super Premium is wel een stuk goedkoper (je hoeft er ook minder van te voeren) en bevat evenveel vlees (misschien zelfs iets meer). Het is scharrelvlees, ik heb niet nagevraagd wat ze daar precies mee bedoelen, maar het dierenwelzijn zal minder zijn dan van het vlees wat in Acana zit.

Lotgering was eerst scharrelvlees. Omdat de vraag zo groot werd, was het niet meer mogelijk om het van scharrelvlees te maken. Ik heb begrepen dat ze er nog wel scharrelvlees in doen als mogelijk, maar dus ook gewoon vlees uit de bio-industrie.

 
Geplaatst : 09/04/2012 2:57 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Dank weer voor je reactie.

Ik zal eens kijken of ik snel aan proefverpakkingen kan komen? Als ik op mijn gevoel af ga, dan zou ik toch voor Acana kiezen, als beste voor mijn honden en katten. Zag dat Zooplus dezelfde prijs hanteert als Foods4pets.be. Jammer dat er in Biofood Super Premium dan nog tarwe zit. Want de tarwe doet ws de veelheid aan vlees weer teniet? Zo jammer dat alles zo duur is.....

 
Geplaatst : 09/04/2012 8:14 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Of tarwe de hoeveelheid vlees teniet doet... ja, het haalt het wel weer naar beneden. Als je geen hond hebt die gevoelig is voor het ontwikkelen van allergien zul je er waarschijnlijk geen problemen mee ondervinden. Maar naast dat honden er allergisch van kunnen worden, is het ook slechter verteerbaar en vaak minder voedzaam dan andere granen. Ja, met vijf dieren wordt het gauw duur! Je kunt ook een keer extra per week goedkope rauwe vleesvoeding geven, gewoon Smuldier van de supermarkt ofzo. Scheelt ook al denk ik. Dan kun je ook best een enkelvoudige versie nemen, scheelt nog meer in prijs. (let er dan op dat katten geen pens lusten meestal)

 
Geplaatst : 10/04/2012 1:26 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Ik blijf het moeilijk vinden hoor. Maar heb een proefbestelling gedaan Acana Grasslands en Adult Dogs van 2.5 kg. Gelijk maar 2 soorten vanwege de verzendkosten :-). Maar zal ze niet door elkaar geven. Hoop dat dit de juiste keuze is voor nu even. En hoop ook dat ze niet meer gaan poepen dan nu: 1 a 2x p/dg :-). Als dit uiteindelijk allemaal toch te duur gaat worden, dan maar overschakelen op Biofood SP ipv Jarco als 2e keuze, of kun je nog iets anders aanbevelen? Orijen heeft voor de honden niet de voorkeur vanwege de eiwitten: gal spugen.

 
Geplaatst : 11/04/2012 1:46 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Je kunt bij de brokkenlijst sorteren op prijs per dag. De goedkoopste brok die ik nu in het overzicht heb staan is Markus Muhle. Dit is voor die prijs een goede brok. Het vlees is niet diervriendelijk, maar pluspunt is weer dat er geen tarwe inzit. Wel minder vlees dan Biofood Super Premium. Ik hoop dat Acana bevalt, de Adult is wel een stuk goedkoper dan Acana Grasslands. Je kunt ook breukzakken kopen, die een scheurtje hebben en daardoor een stuk goedkoper zijn. Ik weet niet precies hoe snel het dan slechter wordt, maar ik ken iemand die dat naar tevredenheid voert. Als je wilt achterhaal ik waar dat kan.

 
Geplaatst : 12/04/2012 1:53 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Ook ik hoop dat Acana bevalt. Ws krijg ik het morgen in huis. Zal de brokken eerst nog moeten mengen voordat ik ze alleen kan geven. Daarna is het dan nog even afwachten hoe de honden het er op doen. Als ze het goed doen op Acana, dan wil ik best breukzakken. Met 2 honden moet dat goed gaan. Dus als je een adres weet, dan kan ik dat altijd overwegen.

Vee-industrie...., nee dat wil ik niet. Gaat tegen mijn principes in als vegetarier. Dus geen Markus Muhle.

Ik vroeg me nog wel af of je ms een brok weet voor de kater met een blaasgruisgeschiedenis. Blijkbaar kan hij wel de gewone brok van Jarco eten zonder toestanden. Maar als ik straks met de katten ook wil overstappen op een ander, beter merk, dan is het ene merk ms ook beter dan het andere als anti-blaasgruisdieet. Waar kan ik op letten?

 
Geplaatst : 12/04/2012 3:12 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Om welke soort blaasgruis gaat het? Dan verdiep ik me hier even in.

 
Geplaatst : 13/04/2012 2:08 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Uit mijn hoofd waren het de oxalaten, maar ook struviet. Zou dat moeten nagaan weer. Hij is nu wel kristalvrij en eet het gewone voer van Jarco delicate. En dat gaat goed. Hij eet nu mee met de andere katten. Dus het hoeft geen echt antiblaasgruisdieet te zijn, maar kan ook gewoon voer wat ms minder calcium bevat dan ander voer bv? Ms Applaws? Zal het zsm bekijken, lukt me nu even niet door pers. omst.

Wel de brokken van Acana ontvangen en de honden er wat van laten proeven (Adult). Zo te merken vinden ze ze heerlijk. Ik vind ze zelf ook lekker ruiken :). Morgen zal ik wat mengen met het huidige voer. Het zijn wel kleine brokjes zeg... Kun je Acana Adult en Grasslands bv ook door elkaar geven omdat het hetzelfde merk is? Dus nu eens een zak van dit en dan een zak van het andere ter afwisseling? Of is dat beter van niet, omdat er toch verschillen in zitten?

 
Geplaatst : 13/04/2012 9:49 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik weet niet in hoeverre de verschillende brokken van Acana hetzelfde 'vallen', aangezien het wel twee verschillende lijnen zijn. Maar ik denk dat het geen probleem is, je merkt het vanzelf als de honden last krijgen van die overgang steeds. Het verschilt ook per hond, sommige honden hebben nooit last van een overgang en de andere heeft bij de kleinste overgang al problemen.

Laat maar even weten welk soort kristal het is, dan verdiep ik mij hier even in. Volgens mij zijn de kristallen erg verschillend en moet je ze dus op verschillende manieren voorkomen. De ene heeft een zuurdere urine nodig en de ander juist een minder zure, heb ik begrepen.

 
Geplaatst : 14/04/2012 11:39 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Uitdraai van de d.a. van jaren geleden, hij kreeg toen medicatie hiervoor en Urinary:

30-06-2004 stampfol ery's en veel tripelfosfaten.
05-08-2004 matig veel ery's en een enkele epitheelcel.

Hij eet nu mee van het Jarco voer delicate wat ik nu nog heb. En dat lijkt goed te gaan.

 
Geplaatst : 26/04/2012 6:53 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Aanvulling: 28-07-2004: sediment: een paar calcium-oxalaatkristallen en vrij veel ery's.

 
Geplaatst : 26/04/2012 6:54 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Ben de bekende namen eens langs gelopen en zag dat er overal een hoger percentage calcium en fosfor in zit dan in het gewone voer van Jarco. Maar ik wil toch echt overstappen op een voer zonder gluten. En te veel calcium en fosfor zijn voor 'ex-blaasgruizers' toch niet goed dacht ik?

 
Geplaatst : 27/04/2012 1:10 pm
Pagina 1 / 2
Deel: