Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Healty Dog

23 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,551 Bekeken
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Kent iemand dit merk? is een geperste brok, glutenvrij met een hoog vleesgehalte en niet duur heb ik me laten vertellen :-)

 
Geplaatst : 12/03/2012 11:19 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hee een nieuwe brok! Nee, ken ik nog niet, ik zal de fabrikant eens een mailtje sturen.

 

 
Geplaatst : 14/03/2012 11:13 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb antwoord van de fabrikant gekregen. Het ziet er naar uit dat dit voor een geperste brok een prima brok is. 

 

Uit het mailtje van de fabrikant:

Healthy Dog onderscheidt zich op de volgende punten:

•          Healthy Dog wordt geperst op een temperatuur van ca. 70 graden Celsius

•          Alle Healthy Dog producten zijn volledig tarwe-gluten vrij

•          Op basis van één enkele vleeseiwit bron, géén bijproducten van andere dieren.

•          Extra Hemoglobinepoeder toegevoegd als natuurlijke bron van eiwit.

•          Zalmolie toegevoegd voor een uitgebalanceerde verhouding Omega 3 en 6 vetzuren.

Het percentage pure vleeseiwitten is ongeveer 20-22 %  

 

Een vergelijking op basis van de genoemde onderscheidende punten:

  Healthy Dog Farmfood Markus Muhle Biofood
Pers-temperatuur 70' 70' ongev. 45' Weet ik niet
Glutenvrij? Ja Nee Ja Nee
Welke dierlijke eiwitbron Rund (of kip) Rund Kip, wild, vis lam, rund, kip
Hemoglobinepoeder ja ja nee nee
Zalmolie ja nee ja ja
Percentage vlees-eiwit 20-22% 16% 20% 22,5%

 

Perstemperatuur, hoe lager hoe beter voor de kwaliteit van de olieen/vetten in de brok. Het vlees en de granen zijn al voorbewerkt onder hogere temperaturen. De perstemperatuur is niet bijzonder laag, maar natuurlijk wel lager in vergelijking met een geextrudeerde brok.

Zelf hecht ik veel belang bij het vrij zijn van gluten. Gluten zijn een belangrijke veroorzaker van allergische reacties. Pluspunt dus.

Het voordeel van hemoglobinepoeder weet ik niet. Het zullen misschien hoogwaardige eiwitten zijn, wat wil zeggen dat ze veel essentiele aminozuren bevatten (hoge biologische waarde), maar dit moet ik nog uitzoeken.

Het meest onderscheidend is dus dat de enige dierlijke eiwitbron rund is, alhoewel de geperste brokken van Farmfood en Kjens (staat niet op deze site, wel op de oude brokkenvergelijksite) dat ook hebben. Het voordeel is er vooral als je een hond hebt die allergisch is voor gevogelte en/of vis. (bij allergie voor vis is de allergie voor het eiwit, en niet voor de olie)

Zalmolie vind ik een hele goede toevoeging, omdat het zoals de fabrikant ook zegt, zorgt voor een betere verhouding tussen de omega 3 en omega 6 vetzuren. De preciese verhouding van deze vetzuren in de brok heb ik niet gekregen, maar dit weten de meeste fabrikanten niet.

Met het percentage vleeseiwit kun je goed vergelijken hoeveel vlees er werkelijk inzit. Dit percentage is ongeveer gelijk aan de andere geperste brokken waarmee ik het hierboven heb vergeleken. Maar dit zijn wel de betere merken.

Beoordeling

Prima brok vergeleken met de andere geperste brokken. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de Sportvariant en zal hier nog wat extra vragen over stellen. Ik verwacht dat hier wat meer vlees inzit. 

Vergeleken met alle brokken, vind ik dat er niet zoveel vlees inzit. Er zijn geextrudeerde brokken die meer vlees bevatten. Zo ook de brok Profine Energy van dezelfde fabrikant.

Ik hoor graag ervaringen met deze brok!

 
Geplaatst : 18/03/2012 2:34 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

profine en ook de energy variant bevatten minder vlees dan healthy dog
hd bevat 69% vlees voor de bereiding en omdat deze maar tot 70 graden wordt verhit zal er uiteindelijk meer vlees over blijven dan bij profine,invoerder is thuis geweest is trouwens ook de invoerder van profine
mede door het gebruik van hemoglobinepoeder en het vaag blijven over de koolydraten wat mij doet vermoeden dat er toch nog veel mais inzit heb ik besloten om deze broken hiermee ook profine niet te geven,er zijn dus inderdaad geextrudeerde brokken met meer vlees gehalte maar dus niet profine

 
Geplaatst : 21/03/2012 8:56 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Als je in de brokkenvergelijker kijkt, zie je dat profine 30% dierlijke eiwitten (vleeseiwitten) bevat. Healthy dog bevat 20%-22% vleeseiwitten. Door op het gehalte aan dierlijke eiwitten te vergelijken, heb je een objectieve vergelijking, in tegenstelling tot het vergelijken op vleespercentage, omdat je dan inderdaad zit met vers of gedroogd vlees waar eventueel nog gewicht (vocht) van verdwijnt.

Bevat de Healthy Dog HD 69% vlees? Op papier kan ik dat niet vinden, maar misschien heeft de vertegenwoordiger je dit verteld? In geperste brokken zit nooit vers vlees, dit is altijd vleesmeel. Bijna al het vocht is er dus al uit. Er gaat bij bereiding niets verloren. Misschien is die 69% de hoeveelheid vers vlees, wat eerst tot vleesmeel is gemaakt en daarna in de brok gedaan. Dan klopt het met de 22% vleeseiwitten die erin zitten.

 
Geplaatst : 22/03/2012 11:03 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

invoerder (tevens fabrikant medewerker van beide merken) vertelde me dat er in healthy dog meer vlees zit dan in profine,profine is iets van een 35% vers vlees voor de bereiding het is niet 60% vlees wat er in profine zit wel 60% vlees en groenten,maar dus door dat vage koolydraten verhaal laat ik beide merken links liggen,je kan de dierlijke eiwitten ook verhogen zonder vlees dit zal bij profine ongetwijfeld ook wel gedaan worden.pedigree is op papier ook 20 % eiwit denk niet dat daar veel vlees inzit dus het eiwit % op de zak zegt ook niet alles

 
Geplaatst : 22/03/2012 4:40 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Klopt, het eiwitpercentage op de zak zegt niet zoveel. Want er zijn ook veel plantaardige eiwitbronnen, en die zijn veel minder geschikt voor een hond. Daarom vraag ik de fabrikant altijd hoeveel procent van het eiwit van dierlijke afkomst is. Aan de ingredientenopgave kun je dan zien welke dierlijke eiwitbronnen dit zijn. Voornamelijk vlees, maar soms zit er bijvoorbeeld ook ei, hemoglobinepoeder of melkeiwit in. Ei en hemoglobinepoeder zijn ook prima eiwitbronnen, melk ben ik niet zo enthousiast over.

Ja, ook de koolhydratenbron is belangrijk inderdaad. Jammer dat deze niet bekend is voor Healthy Dog. 

 
Geplaatst : 22/03/2012 4:48 pm
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

En dan hebben ze nog een merk..Planet Pet, ook volledig tarweglutenvrij. Je ziet door de bomen het bos niet meer :-)

 
Geplaatst : 01/04/2012 9:47 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja ik zag het, het houdt niet op!

 
Geplaatst : 02/04/2012 12:16 pm
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

waar zou jou voorkeur dan naar uitgaan, Profine of Healty Dog, geperst schijnt toch ook wel toegevoegde waarde te hebben?

 
Geplaatst : 18/04/2012 6:36 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Qua ingredienten zou ik voorkeur geven voor Profine. Daar lijkt meer vlees in te zitten en het is duidelijker wat de ingredienten zijn. Bij de ingredienten van Healthy Dog staat bijvoorbeeld: plantaardige ingredienten. Dat kan vanalles zijn, dus ik kan er niet vanuit gaan dat het een prima ingredient is.

Geperst heeft toegevoegde waarde voor de vetten. Die worden minder verhit dan in niet-geperste brokken. De rest van de ingredienten is vantevoren al verhit, alhoewel soms de vetten ook misschien wel. Ik heb er een stukje over geschreven bij veelgestelde vragen over brokken. Voor sommige honden is een geperste brok beter en voor sommige honden juist niet en voor sommige maakt het niet uit. Dus alleen als je merkt dat je hond echt beter reageert op geperste brokken, dan zou ik er voorkeur aan geven.

 
Geplaatst : 19/04/2012 12:54 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hallo 

Ik heb een puppy van 7 weken oud en ik ben bij de dierenwinkel pets place geweest en een goeie graanvrij voor mijn puppy gevraagd en de winkelier heeft profine geadviseerd ik heb 4 dagen aan mijn puppy profine gegeven mijn puppy had erg veel diarree gekregen van die merk ik stop direct met het voeden van profine mijn puppy is steeds ziek en een beetje mager geworden dus ik vind profine geen beste optie :(

 

 
Geplaatst : 14/02/2014 7:58 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Onze hond staat nu ook op Healtydog, in het verleden altijd Farmfood, nu zei de winkelier dat Healtydog goedkoper en beter is dan Farmfood en vergelijkbaar? Onze Ridgeback drinkt nu meer met Healtydog en heeft ook een lichtere ontlasting die meer ruikt dan dat als hij op Farmfood staat..Wij zetten na het opmaken van de 15kg zak hem weer netjes terug op Farmfood de enige reden van de detailist om Healtydog aan te bevelen zijn de centen hij verdient meer op een zak Healtydog dan op Farmfood, en het is een Belgisch product van eigen bodem..? weet niet waar deze brokken gemaakt worden maar Healtydog is denk ik gewoon een slim verkoopkantoortje met een goed marketing plan..Zie niet dat ze zelf de brokken persen etc ect ook een vaag verhaal op hun site..Voor die paar extra minder stap ik terug op Farmfood zodat mijn hond weer een nagenoeg ruikloze ontlasting heeft die hard en donker is..Ik gaf de schuld aan mijn hond omdat hij in huis had geplast maar dit kwam door de nieuwe brokken waar hij meer van ging dinken foei winkelier om meer marge te maken met een slecht verhaal..

 
Geplaatst : 30/07/2014 8:28 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat is een behoorlijk heftige reactie op de brok! Interessant om te lezen. Qua samenstelling vind ik Healthy dog eerder beter dan slechter dan Farmfood, er zitten geen gluten in en bevat meer vlees bijvoorbeeld. Maar kennelijk is Farmfood voor jouw hond beter. Wat zou er in Healthy Dog kunnen zitten wat deze klachten veroorzaakt? Ik weet het niet. Waarom denk je dat op Healthy Dog meer verdient wordt dan op Farmfood door de winkelier?

 
Geplaatst : 31/07/2014 8:56 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Ik heb een Border Collie reu van 16 maanden nu. Als pup kreeg hij van de fokker Bento Kronen mee maar dat vond hij helemaal niet lekker. Ik ben toen overgestapt op Cavom. De variant voor volwassen honden vond de hond echter na een poosje ook niet lekker meer. Heb toen een proefzakje healthy dog gekregen en dat bleek wel in de smaak te vallen. Omdat mijn hond niet echt een grote eter, maar wel een energie vreter is ben ik hem uiteindeijk de sport variant gaan geven en ook dat beval prima. Ik moet echter wel meer geven dan op het pak staat aangegeven, maar dat zal vooral voor mijn hond gelden. (Nogal slank en groot voor een Border Collie).

 

 
Geplaatst : 30/09/2014 2:51 pm
Pagina 1 / 2
Deel: