Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Ben op zoek naar een goede brok voor mijn hondje

12 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
563 Bekeken
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Ik ben op zoek naar een goede brok, maar ik loop telkens weer vast, omdat ik niet voldoende kennis in huis heb. Dus daarom heb ik me maar hier even aangemeld. Hopelijk kan ik op weg geholpen worden met het kiezen van de juiste brok voor mijn hondje.

Mijn hondje, heet Pip, en ze is een erg gevoelig hondje. Ze is naar schatting 10 jaar, en heeft diverse allergieen, waaronder, rund, kip, hoogstwaarschijnlijk pollen. Ze heeft zowat heel het jaar door last van haar allergieen. 

Dat uit zich in kaalheid en veel jeuk, en soms last van haar oortjes. 

Ik heb een poos vers (KVV) geprobeerd, het gaat op zich wel een stuk beter, maar dat is met name door de poeder (luposan vlo en teek away) die haar geef door haar voer, zodat ze wisseling van diersoorten aan kan. 

Maar ik zie dat ik nog veel verg van haar lichaam, en daardoor zit ik toch te denken om een terug keer te maken naar de brok. Zodat ik niet steeds hoef te wisselen en haar lichaam hopelijk wat meer stabieler komt. 

Wie o wie kan mij op weg helpen voor een goede brok?

Ik zat zelf te denken aan Renkse, omdat deze wat kan aanmengen met water, omdat ze na het eten van vers vlees, toch een lastige brokken eter is geworden. Maar helaas zit daar gevogeltemeel o.a. in en dat zal vast wel weer kip zijn. 

Wolfsblut spreekt mij aan, maar deze is weer niet makkelijk te krijgen. Meestal deed ik mijn bestellingen bij zoo plus en of caroba. 

Simpsons, is wel verkrijgbaar bij zoo plus zag ik, deze sprak me op zich ook aan. 

Volgens mij is het bij haar van belang dat er toch wat van vis inzit, ze vind dit al sowieso lekker, maar het allerbelangrijkste is het uiteraard voor haar vacht. 

Heeft iemand nog tips voor me en of kan me aangeven, welke brok een mooie is om mee te starten. Ik ben heel benieuwd naar de mogelijkheden, zodat ik weer verder kan in mijn speurtocht. Alvast bedankt voor de genomen moeite. 

 

 
Geplaatst : 17/12/2014 2:30 pm
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Of kan ik dan beter voor Renske gaan. Ik las net ergens dat dit beter zou zijn dan brok. Ik ben benieuwd naar de reactie's.

 
Geplaatst : 17/12/2014 2:46 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik begrijp dat je probleem is dat je hondje
- allergieën heeft, ook voor voeding
- niet goed tegen afwisseling kan

Wat voor klachten geeft afwisseling? Helpt het ook als je mengt? Bijvoorbeeld als je van variant A overstapt naar variant B, dat je eerst 25% van variant B door A heen mengt, de dag daarna 50%, daarna 75% en daarna 100% variant B voert, of is dat te lastig? Je kunt ook kiezen voor een merk met een premix, en dan bijvoorbeeld pas na twee maanden langzaam overgaan op een andere variant.

Als kvv geen optie is, zou je kunnen kiezen voor natvoer. Dat is iets duurder, maar betere voeding dan brokken. Er zijn wel merken die geen kip en rund bevatten. Er komt binnenkort een overzicht op Voerwijzer van goede natvoer-varianten die maar één diersoort bevatten. Renske Vers heeft geloof ik een variant met vis. En als je geen vis voert, kan je visolie of krillolie geven.

Als natvoer ook geen optie voor je is, kijk dan eens in dit artikel. Onderaan staan geschikte brokken. Ook met vis. http://www.voerwijzer.com/hypoallergene-brokken-met-1-diersoort-een-eliminatiedieet

 
Geplaatst : 17/12/2014 3:03 pm
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Het geeft haar maag darm klachten, zoals o.a. zich niet lekker voelen, en dat uit zich vaak in misselijkheid en een minder stevige ontlasting. 

Mengen dat wordt vrij lastig, althans ik zie even geen optie. We kopen nu vaak Alaska KVV 800 grams worsten en deze zagen we in drieen. Dit doen we zo per diersoort, ze krijgt nu fazant, eend, lam, skin en coat. Konijn en hert lust ze niet. Op de lam variant, heeft ze vaak last met ontlasten. En van de skin en coat, heeft ze vaak last van haar anaalklieren. Volgens mij gaan de eend en fazant het beste van de vier. Maar wat ik al aangaf, die switch, daar heeft haar maagje last van. 

Wat wordt er onder natvoer verstaan? Ik ben benieuwd naar de mogelijke opties hierin. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de brok. Maar zoals het nu gaat, gaat het ook niet. 

Met premix, liepen we ook geregeld vast, omdat dit toch vaak veel toevoegingen heeft, waarop zij ook weer negatief reageert. We hebben al veel geprobeerd hierin en kwam uiteindelijk op de alaska uit, wat het beste resultaat gaf.

Maar kan je met Renske bv alleen de visvariant voeren? Komt ze dan niks te kort en of bouwt ze geen tekorten op? 

 
Geplaatst : 17/12/2014 3:34 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Zou het dan een idee zijn om een maand lang bijvoorbeeld Alaska Eend te voeren, dan een paar dagen Alaska Eend gemengd met Alaska Fazant en dan een maand Alaska Fazant. En zo de volgende maand weer een andere variant. Dan wissel je toch af, voorkom je tekorten, maar met zo min mogelijk verandering. Je kunt ook Haaksbarf eens proberen, dat bevalt vaak goed. Alaska Lam bevat enorm veel calcium, dus die maar overslaan als je een maand lang hetzelfde geeft, en Alaska Skin&Coat ook maar niet doen. Je kunt het dan aanvullen met visolie of krillolie, tenzij je een visvariant vindt die wel goed bevalt. Als dat 100% vis is zou ik die niet een hele maand voeren trouwens, in verband met de verontreiniging in vissen.

Een andere oplossing is dus iets met premix, maar dat geeft dus ook vaak problemen. Er is één natvoer-fabrikant die geen premix gebruikt, maar ook dat zul je moeten afwisselen om tekorten te voorkomen. Dan zit je veiliger met rauwe voeding.

Er is op dit moment ook maar 1 brok zonder premix, en dat is Acana Singles Lamb&Okanagan Apple. Daar komt volgend voorjaar ook een brok van met alleen eend. Die brokken zijn wel compleet.

 
Geplaatst : 18/12/2014 8:28 am
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Wanneer ik dat doe, wat ik al eens geprobeerd heb, gaat ze poep eten. Haaksbarf, is eigenlijk boven ons budget helaas zo ook bandit.

Zolang ik haar heb loop ik daar al mee te tobben, wat te doen. Ik zou niet weten hoe ik de eend fazant bv moet mixen. We hebben het hier over een klein hondje, wat niet veel eet, 100-125 gram, en je zit toch met grote worsten. 

Ik ben bang als ik dit weer terug ga proberen, dat ik haar dan weer iets anders aanleer, poep eten, en dat is ook niet mijn bedoeling. Lastig he :-)

Maar die brok waarover je het hebt, wellicht is dat dan een optie? In natvoer heb je geen tips? Zitten natuurlijk weer veel toevoegingen in waarop ze zeker weer kan reageren? Pffff.. zucht.

 
Geplaatst : 18/12/2014 10:01 am
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Sinds ze alaska eet, geeft ze voortaan ook over in de nachten of in de ochtenden en voigens mij is dit op bepaalde diersoorten. Kan dit of ligt het ergens anders aan?

Ze krijgt nu sinds kort haar eten net voor het slapen gaan en in de ochtend. 

 
Geplaatst : 19/12/2014 9:08 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Mengen is inderdaad wat meer werk, dan moet je porties maken van 50-75 gram en die met elkaar mengen. Portioneren kun je bevroren doen met een bijltje, of het een beetje laten ontdooien zodat je het met een goed mes kunt doen. De geportioneerde stukjes kun je dan weer invriezen. Bijvoorbeeld in zakjes, of los invriezen en de stukjes na een dag vriezen in een grotere zak doen. Dan blijven ze los van elkaar.

Met het natvoer heb je hetzelfde probleem, plus dat het duurder is. Bijna alle natvoeding bevat een premix. Alleen Cenpura Bio (bevat wel zetmeel) en Terra Canis niet. Maar dat zou je dus weer moeten afwisselen, en ik zou het ook aanvullen met ei voor de compleetheid. Deze merken zijn bij Zooplus verkrijgbaar. Renske Vers bevat ook gewoon een premix. En granen, ik weet niet of dat een probleem is voor je hondje. Het is natuurlijk het proberen waard, bijvoorbeeld een maand dezelfde voeding, dan een paar dagen mengen en dan over naar een andere smaak. Eens kijken of dan het poep-eten uitblijft. Dat komt alleen voor als je niet afwisselt he? Opmerkelijk!

Apart dat ze overgeeft op Alaska. Het kan een symptoom zijn van een allergische reactie, maar dan zou je ook huidklachten of andere symptomen verwachten. Ik dacht nog even aan de bloemkool in Alaska. Bij sommige maagdarmproblemen vallen bepaalde koolhydraten niet goed, die worden fodmaps genoemd, maar ik weet niet of zo'n klein beetje al overgeven zou kunnen veroorzaken.

 
Geplaatst : 19/12/2014 11:02 am
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Dat mengen is niet zomaar wat meer werk, en voor ons, zoals we het nu doen, geen doen. We zagen het nu een worst in drieeen, en dan doe we per gedeelte twee dagen over. Maar dan moeten de delen nog kleiner worden, dan dat we nu doen, dan zagen we zo onze vingers eraf :-) Wellicht missen we hier en daar wat technieken, dat weet ik niet. Een goed mes zeg je? Wat versta je daaronder? Met zagen is vaak al enorm zwaar.

We gaan een paar daagjes weg, dus dan gaan we eerst even op renske voor een paar dagen en dan ga ik me daarna weer eens verdiepen, hoe verder. Ik weet het even niet meer, wat een gezoek en gepuzzel, voor een leek. 

Weet jij of er kip zit in Renske lam vrije graan? Hoe vindt jij deze brok verders?

Er zit o.a. gevogeltemeel in, dat kan ik lezen, maar ik krijg tot nu toe geen reactie van Renske of er nu kip inzit.

Oke, nog maar even in de gaten houden, op welke momenten ze nu overgeeft en of het daadwerkelijk met een diersoort te maken heeft. 

Zonder luposan, kan ze zelfs Alaska KVV niet eens aan. En die wisselingen al helemaal niet, dan loop ik op elke KVV vast. 

 
Geplaatst : 19/12/2014 11:13 am
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Ik kom net van Renske zelf vandaan en heb eens met haar gebabbeld. Ik heb nu lam graan en kip vrije meegekregen. Deze kipvrije komt pas in februari uit, maar ze had nog wat liggen om te proberen. Heb het voor niks meegekregen.

Net al wat gegeven, ze lijkt hem lekker te vinden. Ik ga deze maar eens proberen, ben benieuwd hoe ze het er op gaat doen.

Bedankt voor het meedenken meike en de tips /adviezen. 

 
Geplaatst : 19/12/2014 5:06 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh je bedoelt de brok! Ik dacht aan Renske vers. Ik denk dat daarop het risico op reacties kleiner is. Wat fijn dat jullie wat meegekregen hebben, ik hoop dat het goed gaat.

Wat bijzonder dat de Luposan vlo&take away (is dat Luposan Zeckweg?) zoveel invloed heeft op de lichamelijke reactie op het voer. Maar dat is dus ook geen optie, rauw blijven geven. Het portioneren voor ons kleintje (4,5 kg) doe ik zo: gedeeltelijk laten ontdooien en dan met een vleesmes of broodmes (afhankelijk van hoever ontdooid het is en hoe fijn de maling is) in stukken snijden. Bij rollen kun je het in ringen snijden die je dan neer kunt leggen om nog eens door de helft te snijden. Maar deze tip hebben jullie nu niet meer nodig :)

Succes!

 
Geplaatst : 19/12/2014 9:38 pm
(@jetabaja)
Berichten: 8
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor het meedenken. 

Wij moesten echt zagen, met een vleesmes, krijgen we het denk niet voor elkaar. Het zijn erg dikke rollen alaska KVV.

Ja ik heb ook voor haar Renske vlees. Maar eerst eens kijken hoe ze het op de brok doet. Gisteren een start gemaakt en ze vind de brok erg smakelijk. Ze schooit er zelfs om en hij ruikt enorm sterk, erg leuk dat neusje in de lucht.

We hebben 1 kilo zak voor niks meegekregen. Ze lijkt er erg goed op te doen. Vrolijk, goede ontlasting. Geen jeuk, geen haarverlies. We zullen zien na een tijdje of dit nog zo is. Na een dag kan je natuurlijk het niet meteen goed oordelen uiteraard. 

Mocht het toch problemen geven, kom ik weer bij terug hoor.. hahaha.. Fijne feestdagen.

 
Geplaatst : 20/12/2014 9:50 am
Deel: