Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Allergie of verzwakte darmen/ maag?

10 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,469 Bekeken
(@sebastiaan)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Ik weet niet meer wat ik moet doen voor mijn lieve 9 maanden grote Labradoodle(27kg). Van begin af ben ik al bezorgd om zijn voeding en gezondheid.

Hij had aan het begin oormijt (andere puppy’s uit het nest niet). Ondanks zijn behandeling bleef zijn rechteroor snel vies worden (veel troeb, bruine slijm, rode oren) en recentelijk was het voor een maandje goed en is nu weer terug gekeerd.
Ook heeft hij aardig veel jeuk en haarverlies.

In de eerste 5 maanden van zijn leven kreeg hij royal canin gepaard met verschillende trainingsvoer waaronder runderlong. Met dit voer moest hij in diarree vorm veel poepen waar hij op het einde zelfs piepte.

Op 5 maanden leeftijd is hij overgegaan naar kvv Smuldier pens en rund compleet, Dit ging veel beter met zijn poep en gezondheid.
Hij had geen buikpijn meer en geen pus penis (wel roodstipje op het uiteinde). Andere symptomen bleven wel maar minder sterk aanwezig.

In maand 7 ging ik over naar gedroogde kip als training voertjes en dit ging finaal mis. Zijn poep werd steeds slechter en werd weer diarree. Nu weet ik alleen niet of dit door allergie is of doordat het een stevig voermiddel is, het viel mij namelijk op dat met schapenhoef, runderlong zijn poep ook diarree achtig werd. Ook met runderkophuid lijkt het laatste poepje wat slijmerig te zijn. Tevens zit er ontzettend veel haar in zijn poep.

Hier is een lijst van mijn ervaring tot nu toe:
- Royal Canin Medium puppy: veel diarree, piepen, buik borrelt
- Runderlong (2 momenten): diarree
- Smuldier pens compleet: stevig tot keiharde poep(te hard), hoeveelheid weinig
- Smuldier rund compleet: semi-zachte poep, lijkt soms samengehouden door haar. Hoeveelheid weinig
- Runderkop huid: lijkt redelijk, maar voelt alsof het laatste poepje slijmerig is. (weet het niet zeker)
- Gedroogde kip: Diarree, piepen. Hele stukjes komen uit de poep
- Jumbo Kip / Rund: lijkt redelijk, maar voelt alsof het laatste poepje slijmerig is. (weet het niet zeker)
- Jumbo Lam/rijst: Goed, bij veel training wordt zijn drol groter maar blijft stevig.

Op basis van deze ervaring vermoed ik een kip met mogelijk een rund allergie of iets van verzwakte maag/darm waardoor hij harde dingen niet goed kan verteren. Ik neig naar allergie.

Als laatste notitie raadde de fokker aan om Royal Canin DermaComfort aan, een reden hiervoor had te maken met mogelijk haar verlies. Ik weet niet of dit specifiek tegen allergie is gezien Royal canin meerdere soorten voor heeft.
Wel moet ik zeggen dat de 2 teefjes F1 (1 de moeder) van de fokker beiden haar loslieten.

Op dit moment geef ik hem de 2 smuldier varianten en de Jumbo lam/rijst worst met af en toe iets te kauwen.
Ik weet niet meer wat ik als vervolg stap moet doen. Ik ben ook niet te vaak geswitched van hoofdvoeding omdat volgens de Da het niet gezond is te vaak te wisselen van voer tijdens de puppy fase.

- Wat is de beste vervolg stap?
1. Eliminatie Dieet?
Hoe zit dat met puppy, de enige premix kvv geschikt voor eliminatie lijkt Buddy te zijn? En omdat het mogelijk toch maag of darm kan zijn, wordt het moeilijk om dan trainingsvoertjes te gebruiken van dat dier gezien die vaak hardt zijn. Of eerst een duurder kvv proberen?

2. Royal Canin Dermacomfort?
Royal Canin is niet de beste (alhoewel redelijk voor een reclame merk). Zijn er ook alternatieven. Wat ik zo zie, zit je toch vast aan Royal Canin, Hillz of Specific voor een echt allergievrije brok.

3. Geperste Brok van konijn / eend
Dit met als reden dat geperste beter verteerd.

4. Gewone brok van hoge kwaliteit met konijn / eend?

- Tevens vroeg ik mij af wat goede probiotica is. Er zijn verschillende middelen en er staat hierover niet veel info op voerwijzer. In smuldier zit sowieso al veel pens en schapenvet.

Ik hoop dat je mij hierin verder kan helpen.

 
Geplaatst : 04/11/2019 2:30 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Begrijp ik het goed dat het wel goed gaat als je alleen Smuldier geeft en geen gedroogde vleesproducten? Het kan zijn dat je pup niet goed tegen verhitte eiwitten kan. Sommige honden schijnen niet goed te reageren op het verhitte eiwit van een diersoort, terwijl het rauwe eiwit van datzelfde diersoort geen problemen geeft.

Misschien kun je eens kijken of een stukje groente (zoals binnenkant van broccolistronk, wortel, komkommer) of fruit (appel, peer) ook lekker genoeg is als trainingssnoepje, en of dat beter gaat.

Je kunt gewoon Smuldier blijven geven als dat goed bevalt. Als je toch over wilt naar voeding van betere kwaliteit, kun je inderdaad Buddy's proberen of Carnibest Kalkoen bijvoorbeeld. Tenzij je weet dat rijst ook problemen geeft.

Ik zou nog niet overstappen naar brokken. Wat je wel kunt doen is supplementen toevoegen aan het menu, afgestemd op de voeding en de gezondheidsklachten. Als je hond vachtproblemen heeft op Smuldier, denk ik bijvoorbeeld als eerste aan omega 3-vetzuren. Je zou bijvoorbeeld een goede visolie of krillolie kunnen geven.

Kijk voor probiotica eens hier: https://watisdebesteprobiotica.nl/probiotica-voor-honden-vergelijken/. Je zou ook heel goed zelfgemaakte melkkefir kunnen proberen.

Succes!

 
Geplaatst : 09/11/2019 11:49 am
(@sebastiaan)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Begrijp ik het goed dat het wel goed gaat als je alleen Smuldier geeft en geen gedroogde vleesproducten?

Het gaat NU goed met Smuldier pens en rund compleet gecombineerd met Jumbo worst Lam / Rijst als beloning (vergelijkbaar met de rodi worst lam/rijst). Ik geef hem dan geen andere dingen (kauw producten zoals huiden). Ik vermoed dat de Jumbo worst Lam / Rijst verhitte eiwitten heeft?

Interessant genoeg, toen ik begon met Smuldier, (4-7 maanden leeftijd) zorgde rund compleet voor erg zachte poep en pens stevige poep. Nu geeft de rund variant mooie poep en de pens keiharde poep. Hierdoor gaf ik eerst veel pens maar nu juist het omgekeerde. Wellicht waren zijn darmen toen verzwakt of het licht aan zijn botgroei?.

Maanden geleden had ik ook een paar dagen smuldier rund enkel gegeven en dat ging mis. Moeilijk te zeggen waarom, de smuldier compleet versies beschikken over veel pens en schapenvet waardoor de lage kwaliteit van het rundvlees minder merkbaar is.

Als je toch over wilt naar voeding van betere kwaliteit, kun je inderdaad Buddy’s proberen of Carnibest Kalkoen bijvoorbeeld.

Ik wil best meer geld uitgeven, maar met Carnibest kan je niet goed experimenteren waardoor je moeilijk wijzer wordt en daarvoor dan te duur is voor een hond die 700gram per dag eet.
Ik zit erg veel naar Barfmenu te kijken, vanwege de kwaliteit en bulk korting (20kg konijn bv),alhoewel de kip in vele mixen een risico is. Mijn hond is nu 10 maanden (eigenlijk 11 met groei), zou in dit stadium de verhoogde calcium nog een groot risico vormen?

denk ik bijvoorbeeld als eerste aan omega 3-vetzuren. Je zou bijvoorbeeld een goede visolie of krillolie kunnen geven.Kijk voor probiotica eens hier: https://watisdebesteprobiotica.nl/probiotica-voor-honden-vergelijken/.

Geweldig, deze info misde ik in jouw artikelen. Ik zal krillolie proberen en dan ‘Phytonics Probiotics’ of Healthy Origins Probiotica proberen.
Zelfs na een hele tube Danish Chef Cheese Spread veranderd zijn ontlasting niet. Dus ik vermoed dat melkzuurproducerende bacterien geen probleem zullen vormen.

 
Geplaatst : 10/11/2019 12:30 pm
(@carolinel)
Berichten: 1
Lid
 

Beste Meike

Ik zag in de dierenwinkel een nieuwe variant van Brit nl Premium By Nature Sensitive Lamb. Ik vroeg mij af of deze brok enigzins goed is. Onze Franse Bull heeft veel last gehad van gehad van diarree. Op aanraden hebben wij geprobeerd hem op KVV over te zetten maar dit weigerde hij te eten waardoor hij nog meer afviel en diarree had en als laatste gaf hij ook gal over omdat zijn maagje leeg was. Hij eet nog steeds het liefst brokjes. En wil dit voorlopig zo houden. Natvoer in blik of zakjes vindt hij ook maar niets. Hieronder de beschrijving van de brok. Is enkel in het Engels terug te vinden.

Composition:

lamb 35% (dehydrated 20%, deboned 15%), rice, chicken fat (preserved with mixed tocopherols), rice bran, apples dried, salmon oil (2%), hydrolyzed chicken liver, brewer ́s yeast, collagen, crustacean shells (a source of glucosamine, 210 mg/kg), cartilage (a source of chondroitin, 150 mg/kg), herbs & fruit (cloves, citrus, rosemary, curcuma, 120 mg/kg), mannan-oligosaccharides (120 mg/kg), fructo- oligosaccharides (90 mg/kg), Mojave yucca (90 mg/kg), chamomile dried (80 mg/kg), green-lipped mussels (a source of glycosaminoglycans, 50 mg/kg), blueberries dried (50 mg/kg).

Analytical ingredients:

crude protein 26.0 %, fat content 13.0 %, moisture 10.0 %, crude ash 7.0 %, crude fibre 3.0 %, calcium 1.6 %, phosphorus 1.1 %, omega 3 0.2 %, omega 6 1.5 %

Nutritional composition:

vitamin A (3a672a) 15 000 IU, vitamin D3 (E671) 1 000 IU, vitamin E (α-tocopherol) (3a700) 400 mg, biotin (3a880) 0.5 mg, choline chloride (3a890) 500 mg, zinc chelate of amino acids hydrate (3b606) 70 mg, ferrous chelate of amino acids hydrate (E1) 60 mg, manganese chelate of amino acids hydrate (E5) 30 mg, potassium iodide (3b201) 0.5 mg, cupric chelate of amino acids hydrate (E4) 12 mg, organic form of Selenium produced by Saccaromyces cerevisiae CNCM I-3060 (selenised yeast inactivated) (3b8.10) 0.2 mg

Contains EU approved antioxidants: tocopherol extracts from vegetable oil (1b306), ascorbyl palmitate (1b304) & rosemary extract

Metabolizable energy:

3 660 kcal/kg

 
Geplaatst : 19/11/2019 11:09 pm
 M.M
(@m-m)
Berichten: 1
Lid
 

Beste Meike,

Mijn Franse Bulldog Marley 2 jaar heeft een plek op haar flank dat jeukt en rood is door de jeuk.
In het begin kreeg zij kvv buddy's dat ging goed maar niet bij alle smaken. Ook heeft zij Bandit gehad en dat was perfect toendertijd. Toch kreeg zij op kvv iets te vaak last van diarree en hebben wij de overstap op aanraden van mijn dierenarts naar Health petfood brokken gemaakt dat ging maanden goed maar door het jeukende plekje hebben wij besloten een eliminatie dieet te volgen op 1 eiwit. Na 8 weken is er geen verschil dus zal het hoogstwaarschijnlijk niks te maken hebben met voedingsallergie. Nu zit Marley op Herrmanns menu paard maar dit wil ik niet als hoofdvoeding blijven gebruiken.Gister hebben wij een allergie test afgenomen en moeten nog wachten op de uitslag. Mijn dierenarts raad weer de Health petfood brokken aan. Ik zit te twijfelen tussen Health petfood brokken of Bandit. Aangezien jij heel veel verstand heb van hondenvoeding wat zou jij ons aanraden. Alvast vriendelijk bedankt.

 
Geplaatst : 11/12/2019 11:19 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ben je er inmiddels al uit? Ik zou de voorkeur geven aan Bandit, als dit goed gaat tenminste. Je kunt ook beiden een paar maanden proberen en dan conclusies trekken. Afwisselen is ook nog een optie.

 
Geplaatst : 25/01/2020 3:08 pm
(@sebastiaan)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Beste Maaike,

het is lang geleden dat ik hier heb gepost en mijn labradoodle is inmiddels 4 jaar oud. In die tijd heb ik veel geprobeerd op voeding en toevoegingen maar ben uiteindelijk naar een dermatoloog gegaan. Hij is daar nu al anderhalf jaar onder behandeling met een ASIT immunotherapie en Apoquel.

De dermatoloog wou nu naar voer kijken en dan specifiek naar KVV Paard. Toch zit ik met de volgorde van “behandeling” en vindt ik mijn vraag passen bij wat ik jaren terug ook vroeg in deze topic. (Misschien is de ‘achtergrond informatie’ in de volgende post te uitgebreid en specifiek om mee te nemen.)

 

Ik zit te twijfelen tussen beginnen met ‘Raw Veterinary Diets Mono Protein Horse’ of eerst naar de darmen te kijken met zoiets als het ‘Groene Os Darm Herstel Plan.

 

De tegenstrijdige gedachte zijn:

– Als zijn darmen niet goed functioneren, ontwikkelt hij dan eerder een allergie bij een nieuw eiwit?

– Maar als hij het verkeerde eiwit krijgt, tast dit ook weer de darmen aan dat tegenwerkt met het de verbeteren van de darmen & darmflora.

 

Misschien is mijn hond toch een beetje allergisch voor rund, wat hij op dit moment krijgt.

 

 

Ik had deze link over allergie ontwikkelingen al gelezen:

Voedselallergie bij hond en kat:

.

 
Geplaatst : 19/03/2023 12:28 pm
(@sebastiaan)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

(vorige post mag verwijderd worden, ik was nog bezig met de opmaak)

Achtergrond informatie
Mijn Labradoodle is 4 jaar en anderhalf jaar onder behandeling bij een dermatoloog voor zijn allergieën.

Uit de allergietest (bloodonderzoek) kwam:

  • Meeste Grassen; Timotheegras, Engels raaigras, Handjesgras
  • Farinae mijt
  • Olijf
  • Alsemambrosia

De voedingstest kon ik weggooien want het gaf hoge scores voor allergie van wat hij dat jaar het meest gegeten heeft. Kip scoorde laag, terwijl hij erg allergisch voor KIP is.

Hij zit al een lange tijd aan de ASIT immunotherapie met Apoquel, maar sindsdien krijgt hij juist meer hotspots terwijl het daarvoor alleen getriggered werd bij te kort scheren door een Arts. Nu met 1ml prik gaat het iets beter. Hij heeft een vertraagde reactie op ASIT en chemische castratie. Tijdens zijn chemische castratie ging het beter met zijn huid&vacht. Hij had minder jeuk en “geen” haarverlies en is daarom dit jaar gecastreerd.

 

Ik heb verschillende brokken en KVV geprobeerd. Jouw eerdere gedachte van een verhitte eiwitten allergie is denk ik niet van toepassing. Want, alhoewel nog steeds wisselvallig, deed hij het misschien het beste op de brok, Canagan Gras Fed Lamb. Deze had ik mede gekozen door de psylium husk die erin verwerkt zit. Helaas is hij snel uitgekeken op brokken.
Hij zat het langste op Smuldier Compleet, geheel 2022 maar ook al in 2019. Maar in de rund variant zit nu voornamelijk kipkarkas waardoor het erg onbetrouwbaar is.
Opvallend genoeg was de kipkarkas niet terug te zien in zijn ontlasting. Ik vermoed dat dit voornamelijk door de pens komt. Pens heeft een groot effect op een goede, alhoewel te harde ontlasting bij mijn hond. Ik denk dat Puur Probiotics weinig effect heeft als pens wordt gegeven.

Ontlasting:

  • Zwaar allergie = Spuitdiaree
  • Het voer geeft een te zachte ontlasting
  • of het voer geeft een te harde ontlasting alsof het konijnenkeutels zijn die hij eruit moet persen.
  • Soms wat slijm in de poep (laatste jaar bijna niet)
  • Bij bijvoorbeeld KVV Carnibest Kalkoen en de Brok Specific COD-HY wordt de ontlasting gelig, keihard en verpulverd.
  • Ik heb ook geëxperimenteerd met toevoegingen zoals groente en Puur Probiotics bij KVV. Vaak tijdens het toevoegen van groente of stopzetten van Apoquel komt er hotspots (maar door de kleine hoeveelheden van toevoeging, kan dit toeval zijn).
  • Bijzondere was dat hij een erg goede ontlasting had toen hij een 2 weken Antibiotica kuur onderging met 2x daags Puur Probiotics en Smuldier Compleet (begin 2022)
  • Als ik een bevroren Kong met KVV (Smuldier Compleet) aan mijn hond geef krijgt hij diarree de volgende dag.

Gelige Keiharde verpulverende ontlasting:
Zowel bij Carnibest Kalkoen Rijst (KVV) en Specific COD-HY (brok) is de ontlasting gelig, verpulverend en grote keiharde konijnenkeutels met soms een beetje slijm. Daarnaast waren er ook andere symptomen zoals stinkende scheten en braakneigingen. Ik had hier contact over met Specific die kwam met de volgende zin:

‘Het feit dat de ontlasting van uw hond gelig is kan wijzen op een verminderde vertering- bijvoorbeeld door verminderde productie van gal, spijsverteringsenzymen of mogelijk door de aanwezigheid van parasieten of allergie. Dit is op afstand niet goed te boordelen. ‘

In beide voeren zit rijst, misschien is dat een oorzaak? Maar met KVV Buddy konijn werd het ook snel geel en gaf het de hardste ontlasting ooit. Ook was het de ergste ervaring met constipatie. De stukjes bot in Buddy Konijn kwamen eruit als ijzerdraad. Hij zal dan ook moeite hebben met het verteren van stukjes bot. Ik was dan ook snel gestopt met konijn.

 

Rund allergie?
Ik dacht dat Rund veilig was, maar toen hij van Smuldier overging naar Otter Rund resulteerde dit in aanhoudende diarree. Dit duurde langer dan een week en kreeg hiervoor Alfadiar. Daarna ging hij volledig over op groene pens met een langzame overgang naar alleen Otter Rund. Het eindresultaat is wisselvallig, het is meestal opraapbaar maar hij wil napoepen. Soms laat hij een stinkende scheet, borrelende maag en geeft lichte allergie symptomen bij zijn oor. Dus ook allergisch voor rund?

Hij eet nu alleen Otter Rund en krijgt soms een bullenpees of een paar Specific Hypoallergenic Treats snoepjes. Als ik pens zou toevoegen verwacht ik een hardere donkere ontlasting en geen scheten of borrelde maag.

 

Ik heb nog veel meer informatie maar dit is het belangrijkste. De overige info kan wijzen op het niet kunnen verteren van groente zoals pastinaak en andere diersoorten zijn 1á6 dagen geprobeerd dat waarschijnlijk te kort is voor bewijsvoering.

PS: Indien gewenst kan ik later nog informatie sturen over het KVV voer Otter uit friesland.
Sorry voor de overlading aan informatie, maar dit creëert voor mij ook een overzicht.

 
Geplaatst : 19/03/2023 12:55 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat is behoorlijk wat informatie, goed dat je dat allemaal op een rijtje hebt. Ik heb helaas geen tijd om goed individueel advies te geven, maar je zou deze info heel goed kunnen meenemen naar een orthomoleculair voedingsdeskundige voor honden.

Ik kan wel antwoord geven op je vraag over de volgorde. Het lijkt me goed om als eerste over te stappen op voeding waar geen dingen in zitten waar hij op reageert. Als je de darmen blijft prikkelen/irriteren, kunnen ze ook niet herstellen. De opbouw van een nieuwe allergie gaat langzaam, dus daar hoef je je niet zorgen over te maken op de korte termijn.

Succes!

 
Geplaatst : 20/03/2023 9:34 am
(@sebastiaan)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Ik begrijp het helemaal en het is duidelijk wat ik ga doen.

Ik ga de overstap naar paard met pens doen en er komt een periode met en zonder koolhydraten.
Waarschijnlijk aardappel / zoete aardappel. Ik kan mij nog eens verdiepen in pompoen, waar ik positieve verhalen over hoor. Maar dit wordt niet voorgeschreven door Raw Veterinary Diets. Psyliumhusk was ook een optie als ik geen koolhydraten wil toevoegen.

Ik moet alleen contact hebben met de dermatoloog over de hoeveelheid. Volgens de calculator van Raw Veterinary Diets, zou hij zonder koolhydraten maar ong. 330 gram per dag Mono Protein Horse hoeven voor een hond van 32 kilo. Met ander kvv zit ik op het dubbele.

 

Daarna ga ik kijken bij Groene Os of orthomoleculair voedingsdeskundige.

Dit bericht is gewijzigd 1 jaar geleden door Sebastiaan
 
Geplaatst : 20/03/2023 6:57 pm
Deel: