Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Dino

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
672 Bekeken
 Dino
(@dino)
Berichten: 9
Lid
Topic starter
 

Ik ben Dino de Bordeauxdog van 2 jaar oud. Een maandagmorgenkindje vele operaties gehad voor gewrichten en heupen. Huid problemen en een vieze piemel, maar ik ben wel de liefste schoothond van de wereld!

Van de dierenarts moest ik Canin Mobility eten. Mijn huid bleef slecht. Mijn botten weet ik niet en ik stonk.mijn baasje is 1 1/2 week geleden overgestapt op vers vlees. Mijn vacht glimt, heb geen vieze piemel meer en geen wondjes en korstjes. En voor mijn baasje fijn. Ik poep veel minder. Eerst kreeg ik van Farmfood, maar waar we dit eten kochten had nooit genoeg. Nu heeft mijn baasje 26 kg vlees bij Vrievoer.nl  gekocht. Ik vind het heerlijk. Heb vandaag een boekmaagje op. het stonk naar koeiemest, maar ik vind het heerlijk. Morgen krijg ik groene pens. Wat is het hondeleven toch heerlijk. Nu wil mijn baasje wat vragen.

Wie heeft er ervaring met vriesvoer.nl?

Mijn hond is 65 kg. Ik had uitgerekend dat hij ongeveer 1 kg per dag nodig heeft.Maar meneer vind dit niet genoeg. ik geef hem nu +/_ 1600 gram. Dino is absoluut niet dik. eerder mager.

De vraag is mag ik hem meer geven?

Ik hoor graag ervaringen en advies over versvlees.

Groetjes Erna

 
Geplaatst : 19/11/2014 9:36 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat een prachtig verhaal Erna en Dino, het ontroert me echt. Een zorgenkindje die na 1,5 weken vers vlees al zo veel is opgeknapt!

Bij her voeren van vers vlees is het belangrijk dat je compleet voert. Een tekort ontstaat niet binnen een paar weken hoor, maar als je langere tijd bepaalde voedingsmiddelen niet voert, gaan er wel tekorten ontstaan. Bij Vriesvoer is het lastige dat er te weinig bot verkocht wordt. Ik weet niet of je een barfpakketten hebt gekocht, of zelf losse producten hebt ingekocht, maar de barfpakketten bevatten:
- te weinig spiervlees
- te weinig vleesbot
- te weinig diersoorten

Ik adviseer je dit artikel goed door te lezen, vooral de laatste alinea over compleet voeren: http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-zelf-samenstellen. Let er op dat niet alle vleesbotten geschikt zijn om te eten. Volgens mij verkoopt Vriesvoer veel dragende botten, maar dit is niet geschikt om op te eten doordat het bot te hard is. Dat zijn meer een kluifbotten.

Zolang Dino geen overgewicht heeft is het prima om meer te voeren. Volgens de algemene richtlijn (2% van het lichaamsgewicht aan voeding per dag) zou Dino ongeveer 1,3 kilo nodig hebben. Maar natuurlijk verschilt het per hond hoeveel hij werkelijk nodig heeft. Het is lastig dat een hond het over het algemeen niet zelf kan aangeven hoeveel hij nodig heeft, de meeste honden vinden het vlees zo lekker dat ze veel meer zouden eten dan ze nodig hebben. Dit is natuurlijk gedrag, want een wolf wist nooit hoeveel dagen hij zonder eten moest, en het lichaam van de hond en wolf is er op ingesteld veel te kunnen eten en ook te kunnen vasten. Let dus zelf op het gewicht van Dino, als hij te zwaar wordt kun je de hoeveelheid aanpassen en als hij te licht blijft ook.

Kun je hier zo mee verder?

 
Geplaatst : 20/11/2014 9:53 am
 Dino
(@dino)
Berichten: 9
Lid
Topic starter
 

Goedeavond Meike,

Dank je wel voor je reactie!

Zoals je weet ben ik pas begonnen met vers vlees. Lees er veel over, maar bepaalde dingen moet ik nog aan wennen. Las dat je gewoon een heel konijn of vis met graad  kan voeren. Zover ben ik nog niet.Dino krijgt wel extra vitamines toegevoegd. OMEVIO , GLUCOSAMINE COMPLEET,BARF-PERLE-MINARALVITPULVER

,sochtends loop ik altijd met een stel hondenliefhebbers, en nu speelt hij met 2 jonge 6 maanden damens honden dat kon hij nooit. Hij had altijd een lek piemel wilde hem eral voor laten castereren, heeft hij geen last meer van. Zijn rimpels zijn schoon? Ik vind op dit ogenblik versvlees geweldig. mijn dierenarts niet! wij waren van plan om Dino nog een keer telaten opereren (hond van 6 miljoen) voor zijn neus en casteratie. Ik loop nu te te twijfelen. Wil jij je ervaring over vers vlees vertellen. En waar je ht koopt en waarom je dat vlees gebruikt.

Groetjes Dino  en Erna

 
Geplaatst : 20/11/2014 9:58 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bij het zelf samenstellen wordt er in Nederland inderdaad bot als mineralenbron (voornamelijk calcium) gebruikt, in de vorm van karkassen, ribben met vlees van jonge hoefdieren en ook zalmlijven met graat of zalmkoppen. De mensen die dat niet willen, voeren complete rauwe gemalen vleesvoeding, ook wel kvv genoemd. Hierin zitten alle ingrediënten (vlees, botten, organen en soms ook groenten), maar het is helemaal gemalen. Te vergelijken met gehakt, of soms zelfs paté. Soms zit er ook een multivitamine in, dat heet een premix. Of dat nodig is, daar verschillen de meningen over. Er zijn heel veel verschillende merken, een overzicht daarvan zie je hier: www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken. De kwaliteit van de verschillende merken verschilt erg. Niet zo dure merken waar mensen tevreden over zijn, zijn bijvoorbeeld Barfmenu, Natuur en Dier, Tamro en Shaweca. Deze merken gebruiken geen multivitamine, maar zorgen ervoor dat het compleet is door de juiste ingrediënten te gebruiken.

De manier van voeren bij Vriesvoer.nl komt uit Duitsland, en is helemaal nieuw voor Nederland. Een soort tussenvorm: incompleet zelf samenstellen en het compleet maken met een multivitamine. Dat zou prima compleet kunnen zijn, en het is aan ieder zelf te beslissen of je het compleet wil maken door een vitaminen-mineralen-mix, of door de juiste ingrediënten te voeren waardoor je geen multivitamine hoeft te gebruiken. De Mineralvitpulver ziet er trouwens prima uit qua ingrediënten, beter dan de gemiddelde premix in kvv. Of het echt compleet is, heb ik niet berekend, maar ik weet dat ze samenwerken met een dierenarts en ik neem aan dat die goed heeft bekeken of het compleet is.

Ik zelf geef de voorkeur aan zo natuurlijk mogelijk voeren. Dat is zelf samenstellen en/of prooidieren voeren. Waarbij ik ervoor zorg dat het compleet is door de juiste ingrediënten te gebruiken, een multivitamine is dan niet nodig. Ik voer ook af en toe kvv, bijvoorbeeld als we op vakantie zijn, of om eens een merk te proberen dat nieuw op de markt is. Ik voer dan het liefst biologisch en wild, maar dat is ook wel een stuk haalbaarder met een kleine hond dan met een grote, financieel gezien. In Nederland zijn veel verkooppunten van kvv en van producten voor zelf samenstellen (barf wordt dat vaak genoemd), kijk maar eens bij het menu-item verkooppunten. Als er iets in de buurt zit, raad ik je aan om ook eens wat andere merken te proberen. Door meerdere merken te gebruiken verklein je het risico op tekorten.

De meeste dierenartsen raden het niet aan om vlees te gaan voeren. Dat komt omdat ze geleerd hebben dat brokken (en blikvoer) compleet zijn, en dus veilig. Andere voeding geeft het risico op tekorten. Daarom is het ook wel belangrijk om er voor te zorgen dat je compleet voert.

Een operatie aan zijn neus? Gaat het om een probleem die verholpen zou kunnen worden met voeding en die nu aam het verbeteren zijn? En castratie, tja dat is weer een heel ander verhaal, en is niet echt voedingsgerelateerd.

Er zijn gelukkig steeds meer dierenartsen die wel inzien dat vers vlees veel klachten kan voorkomen en verhelpen. Er zijn ook dierenartsen die zich echt verdiept hebben in het voeren van rauwe vleesvoeding. Misschien kan je daar eens om advies vragen. Hier en overzicht van dierenartsen die ook actief rauwe vleesvoeding aanbevelen: www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=11904.0

 
Geplaatst : 21/11/2014 11:15 am
 Dino
(@dino)
Berichten: 9
Lid
Topic starter
 

Ik wilde hem laten casteren omdat hij altijd een vieze piemel had maar dit is nu over. Kan dit door vlees voeren?

Groetjes Erna

 
Geplaatst : 21/11/2014 11:33 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh ja natuurlijk! Ja dat kan heel goed door het vers vlees voeren komen.

 
Geplaatst : 21/11/2014 11:38 am
 Dino
(@dino)
Berichten: 9
Lid
Topic starter
 

Waarom lust mijn Dino geen koeieoren met huid en haar? Hij haalt zijn neus er voor op. Heb de hele dg ruzie met hem gehad want dan wilde hij wel wat anders! het was maar een tussendoortje.

 
Geplaatst : 21/11/2014 6:21 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat jammer dat Dino de koeienoren niet wil eten. Sommige honden willen niet iets met vacht eromheen eten. Het is misschien wel aan te leren, door het bijvoorbeeld een nachtje in de pens te leggen. Als hij pens lekker vindt.

 
Geplaatst : 21/11/2014 6:39 pm
Deel: