Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Kwalitatief goede KVV merken

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,769 Bekeken
(@rochelle)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hai allemaal, 

 

Ik heb mijn vragen maar even gescheiden qua subfora. Wij krijgen binnenkort een Duitse draadhaar pup en ik ben nu zoekende naar passende voeding voor haar. Ik heb in het verleden wat negatieve ervaringen opgedaan met KVV, dus ben een beetje huiverig om haar dit volledig te geven. Ik zou dus idealiter brok met KVV willen combineren.. maar de vraag is welke merken. Ik vind het vooral belangrijk dat de KVV van goede kwaliteit is, maar hoe kan ik dit nagaan? Prijs zegt immers ook niet alles. Zijn er keurmerken die ik na kan gaan? En hoe kom ik er achter of merken een goede kwaliteit vlees (humane consumptie vs slachtafval/resten) gebruiken? De fokker voert Kivo en is hier tevens verkooppunt van, echter raad een vriendin mij Darf aan omdat dit kwalitatief (veel) beter zou zijn. 
Ook zou ik graag raad hebben op welke manier ik brok en KVV het beste kan combineren. 

Alvast bedankt! 

 
Geplaatst : 30/09/2020 3:16 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het is inderdaad lastig om te weten of een rauwvoer-merk goed is of niet. In het kvv-overzicht (www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken) kun je mijn beoordeling vinden als je doorklikt op een merk. Om zelf een merk te beoordelen, heb ik hier een paar tips: www.voerwijzer.com/wat-is-een-goede-kvv. Alle merken gebruiken (verplicht) vlees van dieren die dat goedgekeurd zijn voor humane consumptie. Maar er zijn wel grote verschillen in de kwaliteit, zo gebruikt het ene merk o.a. delen die ook door mensen gegeten worden (duur) en het andere merk o.a. vlees dat van botten is afgespoten (goedkoop). Hier kan je achterkomen door de fabrikant te vragen te stellen, en dan inschatten of ze eerlijk antwoorden. 

Er is geen keurmerk. Het leek er even op dat dit wel zou komen, maar dit lijkt niet te gaan lukken. Wel is er een GMP+ certificering, die aangeeft dat de fabrikant zich aan strengere hygiëne-regels houdt. Uit een onderzoek bleek ook dat de rauwvoer-producten die in een GMP+gecertificeerd bedrijf waren gemaakt, minder pathogenen bevatten dan de andere geteste merken. (Zie: www.voerwijzer.com/nieuws/rauw-voeren-gevaarlijk-bacterien-gevonden-in-nederlandse-kvvs/)

In het boekje Rauwvoer voor de hond geef ik veel tips over het kiezen van een goed merk, waarbij onder andere deze onderwerpen worden besproken: bacteriën, de prijs, de ingrediënten en de analyse. Ook het combineren van brokken met rauwvoer is een onderwerp. Het boekje moet nog officieel uitkomen, maar het e-book is vanaf vandaag al verkrijgbaar: https://shop.voerwijzer.com. hier vind je ook een inkijk-exemplaar.  

 
Geplaatst : 01/10/2020 1:49 pm
(@rochelle)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Dank je wel voor de reactie. 

Ik had je reeds geantwoord via mijn andere vraag over brokken, maar nog wel een aanvullende vraag. Kan je me aangeven welke fabrikanten/merken een GMP+ certificering hebben? Ik kan er namelijk bij de meeste voor mij interessante merken als Kivo, Darf, Oervoer en Alroda niets over vinden? 

Wederom bedankt! 

 
Geplaatst : 04/10/2020 7:28 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Door te zoeken in het kvv-overzicht op de term 'gmp' kun je vinden welke merken worden gemaakt in een gmp-gecertificeerde fabriek. Misschien zijn er meer, maar dan hebben ze mij het niet verteld. Alroda, Oervoer en Darf worden allemaal bij Darf gemaakt en zij mij hebben geen GMP-certificering. Je kunt dat ook checken op de website van GMPplus: https://portal.gmpplus.org/nl-NL/cdb/certified-companies/?certstatus=23&scheme=FSA&country=NL. Je kunt ze natuurlijk wel vragen hoevaak ze testen op pathogene bacteriën, als je overweegt het te voeren en dit belangrijk vindt. Je kunt ook gevogelte vermijden, aangezien dat het vaakst besmet is met salmonella.

 
Geplaatst : 04/10/2020 11:32 am
Deel: