Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Brok en KVV Oudduitse Herder pup

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,169 Bekeken
 V.T.
(@v-t)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hey, ik kijk al jaren op deze website, omdat ik met mijn labrador destijds wou overschakelen op KVV. Door haar leeftijd en mijn beperkte kennis en blijvende twijfels overgeschakeld naar Optilife waar ze het heel goed op deed.

Binnenkort verwelkomen wij een Oudduitse Herder pup die afgespeend wordt op KVV (Kivo en Dogmeat). Ik heb ook ondertussen de boek besteld over rauw voeren, omdat ik me er graag juist over informeer en iets bij twijfels graag snel bij de hand heb.

Wij willen graag KVV blijven geven, maar ook een brok introduceren, omdat we ook van plan zijn om met onze hond te reizen en ons dat handiger lijkt om mee te nemen. 

Na wat zoeken waar we wat kunnen kopen en met de info via deze site had ik gedacht om al te beginnen met Carnibest te geven en we het met een goede start gewoon kunnen worden. 

Ik dacht de eerste weken te geven:

65% natuurvoer, 10% lam, 10% eend, 10% tinlo barf vismix en 5% dinapet pens en elke dag nog aangevuld met extra groentenburger en 1 à 2 eitjes/week.

Na een tweetal weken zoek ik ook brok te introduceren: https://www.versele-laga.com/nl/be/optilife/producten/optilife-primepuppy

Ik dacht om eerst ‘s morgens te starten met portie brokken en nadien eventueel 2 dagen vers te laten en enkel brok te geven. 

Ik wou eerst Acana geven, maar daar zou ik met willen wachten tot na 14 weken, tenzij bovenstaande brok heel goed bevalt. Aangezien ik bovenstaande brok in verpakking van 2,5 kg kan kopen en me dat qua versheid interessanter lijkt in combinatie met KVV.

Ben ik hier al mee op de juiste weg voor onze pup? 

Als ik me wat verder ingelezen heb na het ontvangen van de boek dan kan ik eens kijken naar andere merken om af te wisselen, maar daar voel ik me momenteel nog niet zeker genoeg bij. 

 
Geplaatst : 15/09/2021 2:57 pm
 V.T.
(@v-t)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Ik heb ondertussen een beetje een 'maandschema' uitgewerkt met:
10% vismix van Tinlo barmenu en afwisselen met Runner vismix
6.6% pens van Dinapet pens
41.6% kip/rund van Carnibest natuur afwisselen met Dinapet compleet
8.3% lam van Carnibest afwisselen met Dinapet lam compleet
8.3% eend of kalkoen van Carnibest (dus eend of kalkoen afwisselen) en eend nog eens wisselen met Runner eend
8.3% hert of paard beiden van Runner en paard afwisselen met Kiezebrink paard
8.3% kwartel of fazant van Kiezebrink
8.3% konijn van Dinapet Konijn compleet

De percentages ben ik bekomen door te kijken dat ik een volledige worst per maand kan geven. Met afwisselen bedoel ik dus de ene maand die worst en de andere maand afwisselen met een andere worst. 

Voor de eerste week, kwam ik dan uit op dit schema:

week 1 zaterdag zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag
portie 1   Kivo pup Tinlo barf vis Tinlo barf vis KB kwartel/DP pens Tinlo barf vis C kalkoen/DP pens
portie 2 Kivo pup C natuur Kivo pup Kivo pup Kivo pup Kivo pup Kivo pup
portie 3 Kivo pup Kivo pup DP compl Konijn Runner hert KB kwartel/DP pens C lam C kalkoen/DP pens
portie 4 Kivo pup C natuur DP compl Konijn Runner hert KB kwartel C lam C kalkoen
 
Geplaatst : 16/09/2021 3:33 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wauw, je hebt er flink tijd in gestoken! Het menu ziet er prima uit zo. Het enige wat ik niet weet, is of het gemiddelde calciumgehalte laag genoeg is. Carnibest vertrouw ik, maar Dinapet vind ik lastig in te schatten. Dat is geen probleem als het een klein onderdeel van het totale menu is.

Optilife Prime Puppy lijkt me een prima puppybrok, ik heb de beoordeling klaar staan om te publiceren, ik wacht alleen nog op een paar antwoorden van Optilife. Ik ben benieuwd naar je ervaring!

 
Geplaatst : 18/09/2021 12:42 pm
 V.T.
(@v-t)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Dankjewel voor jouw antwoord! 

Ik dacht eerst met KIVO te starten, omdat ze dat ook al gewend is, maar ze wisselen de merken ook gemakkelijk af en nu krijgt ze Naturis. Dus ik denk dat ik de eerste dag(en) voor Carnibest natuurvoer puppy ga in plaats van KIVO pup. Dat lijkt me ook beter in verband met het Calcium-gehalte? Als ik de smaken van Carnibest al wat afwissel en de Tinlo Vismix ook een aantal keer toevoeg bij het Carnibest-menu dan kan ik misschien zo eens een worst van Carnibest verwisselen met een smaak van een ander merk, maar hoofdzakelijk Carnibest aanhouden in verband met het Calcium-gehalte en kijken voor afwisseling met een niet te hoog Calcium-gehalte. Moet ik hier dan ook nog extra pens aan toevoegen of kan ik zo al starten? 

Ik had Dinapet Compleet gekozen voor de varianten waar ook een premix in zit, zodat het voor mezelf wat 'veiliger voelt' qua tekorten. De merken die de winkel waar we heen gaan verkoopt zijn buiten Carnibest allemaal wat een aandachtspunt i.v.m. het calciumgehalte voor pups van grote rassen. Daarmee dat ik dan misschien beter hoofdzakelijk Carnibest voer? 

 

 
Geplaatst : 20/09/2021 12:04 pm
 V.T.
(@v-t)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Het boek is aangekomen. Al twijfel ik nu of ik goed doe met het bovenstaande aangezien het vetgehalte in Carnibest hoger is dan het eiwitgehalte. 

 
Geplaatst : 22/09/2021 8:37 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

@v-t Als er een premix in de voeding zit, is het minder snel een probleem als het vetgehalte wat hoger is. Carnibest wordt al zo lang zonder gevoerd aan pups zonder dat er tekorten ontwikkeld zijn, dat ik het merk wel vertrouw. Er zijn overigens wel pups van grote rassen die er groeipijn op hebben gekregen, wat mogelijk aan het vetgehalte ligt, dus let er wel op dat je niet teveel voert.

Heel goed om af en toe een ander merk te voeren, en zeker als dat af en toe vis is.

 
Geplaatst : 08/10/2021 11:05 am
 V.T.
(@v-t)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

De eerste 2 weken gaf ik wat verschillende diersoorten van verschillende merken door elkaar. Eens extra vis, pens, ei’tje en groenten.

Ik dacht misschien is het wel handig om wat per merk de varianten af te wisselen en dan een volgend merk te geven om te kijken hoe ze reageert op de merken.

Dus heb 2 weken alle varianten van Pure Instinct gegeven. Ook eens ei’tje, pens en vis en overschot van natuurlijk gekookte groenten van ons zoals pompoen, broccoli en bloemkool. 

Dan heb ik bandit: lam, geit, rund en kip gegeven. Carnivoer: konijn, eend, lam en rund. Ook eens vis, ei’tje, pens  en extra groenten: heb van 2 verschillende merken dat ik kan afwisselen in variatie aan groenten en probeer ook tijdens koken nog wat extra van de groenten voor haar te voorzien, die niet echt in de diepvriesgroenten voorkomen.

Nu gaat ze varianten van Carnibest: kalkoen, kip, eend, lam en natuur krijgen, zodat ik terug wat meer gevogelte heb. Ook weer eens ei’tje, vis en wat extra pens en groenten. 

De vis probeer ik ook af te wisselen in merk: runner, raw4dog en nu Tinlo. 

Ik hoop dat ik zo wat goed gestart ben?

 
Geplaatst : 08/11/2021 10:33 pm
Deel: