Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

welk KVV nu?

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
503 Bekeken
(@sasvdpasch)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Hoi!

Wij hebben een Weimaraner van 8 maanden die al veel heeft meegemaakt (2 operaties ivm kromme voorpoten) en nu eindelijk weer kan lopen/rennen. Je ziet dat hij een kleine achterstand heeft op zijn broertjes en minder actief is. Ach als dit het enige is wat hij overhoudt aan de operaties vinden wij het goed!

Wij gaven onze hond een brok wat eigenlijk voor een heel actieve hond is: Prins Procare Super. Dit zou onze hond ook geweest zijn als hij geen moeilijkheden met zijn poten had. Dit gaven we hem overigens een beetje teveel dus nu is hij lichtelijk te zwaar (eigenlijk niet goed ivm zijn gewrichten).

We willen overstappen op KVV voor bijvoorbeeld 4 dagen in de week en 3 dagen brok (soms erg handig als we op bezoek zijn bij anderen of weekend weg). Nu is dit voor ons vrij nieuw, we hebben al best wat gelezen op dit forum en voerwijzer.com maar toch zijn we erg zoekende welke KVV nu goed is..

Prijs speelt ook een rol voor ons en meteen voor bijvoorbeeld 100 euro bestellen (Herby) is ook veel als we niet zeker weten of hij dat merk lekker vindt. 

Daarnaast begrijpen we dat mixen en compleet niet goed. Ze zeggen dat het beste is minimaal 4 diersoorten maar hoe dan? Paard compleet, geit compleet, rund compleet, kip compleet, eend compleet mixen? Moet dit per dag of over 1 week verdeeld? Zijn er ook merken die al 4 diersoorten in 1 worst hebben zitten?

Wat zouden jullie mij adviseren?

 
Geplaatst : 03/01/2016 10:14 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat goed dat je verder bent gaan kijken dan brokken, en ik begrijp dat de informatie allemaal wat overweldigend kan zijn. Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk op te schrijven, maar kennelijk is het niet helemaal gelukt, ik zal de beginners-informatie een beetje aanpassen.

Misschien kun je iemand in de buurt vinden die ook Herby voert, en met diegene meebestellen. Of misschien kun je iemand vinden die het ook wel wil proberen. Daarnaast zijn de mixen van Herby heel verschillend en denk ik niet dat een hond 'het merk' vies kan vinden. Waar je rekening mee kan houden is dat rund, paard, kip, konijn en eigenlijk alle bio-industrie-dieren 'makkelijke' smaken zijn en wild en geit wat sterkere smaken zijn.

De mixen die compleet heten, zouden compleet moeten zijn qua vitamines en mineralen. Helaas gebruiken sommige merken de term 'compleet' op een andere manier, namelijk dat de vleesproducten er in goede verhoudingen inzitten of dat er meerdere diersoorten inzitten en een fabrikant gaf zelfs als reden "omdat dat beter klinkt". Maar ook als het werkelijk compleet is, doordat er een premix (vitaminen en mineralen) inzit, is het nog steeds beter om diersoorten af te wisselen.

Je hoeft de diersoorten niet te mixen, het is prima als je binnen een maand de verschillende diersoorten kunt voeren. En vergeet de vette vis niet. Voor sommige honden is het wel beter dat te mixen, omdat puur vette vis te vet kan zijn en ze dan dunne ontlasting krijgen of het weer uitbraken. Er zijn merken die 4 of 5 diersoorten in 1 mix hebben, zoals de barfmix en wilmix van Versvoer.nl, maar ook daarbij is het goed om niet elke dag hetzelfde te voeren. Dat heeft te maken met enzymenaanmaak en darmflora.

Zijn zo je vragen beantwoord, kun je hier verder mee?

 
Geplaatst : 05/01/2016 12:15 pm
Deel: