Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Voeding bij ondergewicht

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,604 Bekeken
 Bibi
(@bianca)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Ik zou graag willen weten wat ik kan doen aan ondergewicht bij mijn Belg.herder van net 2 jaar. Ik worstel hier al meer dan een jaar mee. Volgens de DA is hij verder gezond en krijgt hij zijn entingen en wormenkuur iedere keer netjes. Ben zelf voorstander van kvv of bijna graanvrije brokken met veel vlees maar zonder (natuurlijke) conserveringsmiddelen die invloed hebben op zijn zwarte vachtkleur zoals bietenpulp, caroteen en koper. Hij is ook een moeilijke eter en dir heeft waarschijnlijk ook te maken met het karakter zoals snel afgeleid en niks willen missen. Ik kreeg vandaag het advies om eens een keer naar een goede Osteopaat te gaan omdat er misschien meer achter zit. Ik geef hem alles wat hij maar eet in de vorm van kvv, karkassen en overige vleesbotten. Ook heb ik 2 rubberen speelballen om te vullen met brokjes en een echt schuifspel om maar op speelse manier extra voeding binnen te krijgen. Ook krijgt hij veel beweging in de vorm van lange wandelingen, soms fietsen en elke dag tennisbal of frisbee gooien in het veld. Wie heeft ervaring of kennis van ondergewicht en heeft tips voor mij?

 

 
Geplaatst : 09/01/2015 10:00 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Problemen met eetlust, daar heb ik me nog niet zo in verdiept. Klopt het dat het ondergewicht komt doordat hij te weinig eet? Het eten aantrekkelijker maken door afwisseling doe je al, uitzoeken wat hij lekker en/of leuk vindt heb je ook gedaan, voer je op een plek waar hij niet wordt afgeleid? En heb je ook gekeken op welke momenten hij meer of minder eet, bijvoorbeeld na een wandeling? Vast wel he...

Qua voeding zou je iets vetter kunnen voeren. Gezonde vetten die je kunt afwisselen zijn rauw dierlijk vet, visolie of vette vis, een scheutje extra Virgin olijfolie, extra Virgin kokosolie of een beetje roomboter. (Liefst grasboter, maar dat is wel duur.

 
Geplaatst : 10/01/2015 9:16 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hoi Meike,

Bedankt voor je reactie! Ik heb allerlei soorten kvv geprobeerd en nog in huis. Lotgering, Kivo, Smuldier,  Rodi, Haaksbarf, Naturis, Carni, Alaska, Chaweca, Degomeat en dan ook de verschillende smaken..

Brokken heb ik geprobeerd Canagan, jarco, Profine, proefzakjes Royal Canin, Proplan actief, Proplan large breed atletic, Nutro choice van een vriendin haar hond, Prins met natuurlijke kruiden via begleidster van Prins zelf.

Ik kom geregeld bij een slachthuis hier in de buurt waar ik schapenvet/lamsvet koop en zelf kook / smelt en overgiet in schone jampotten. Dat krijgt hij door het eten. Ik heb flessen zalmolie en vloeibaar schapenvet staan het roomboter verhaal heb ik nog niet geprobeerd. Ik koop er ook kalfsribben, geitenribben, schenkel etc voor de hond. Ook heb ik de bakken al op andere plekken neergezet in huis. Ik probeer 's avonds na het laatste rondje vaak met de bak in mijn handen zittend op de grond die hond te voeren. Hij heeft de hele dag door nu Profine high energy brokken staan en ik geef hem 's morgens en 's avonds kvv die ik ongeveer een kwartier laat staan en dan weghaal en achterin de koelkast zet tot de volgende voer beurt. Ik bewaar het maximaal 1,5 dagen en dan gooi ik het weg en doe er weer verse in. Ook heb ik een tijdje vers orgaan vlees bij het slachthuis gekocht dat vermalen ze tot een soort grof gehakt speciaal voor honden eigenaren en daarnaast karkas voor het bot gedeelte. Dat at hij een week of 2-3 goed maar had hele dunne ontlasting en het is natuurlijk niet echt kvv in de zin van de verhoudingen spiervlees, bot en orgaanvlees.  Ik zit er over te denken om hem gewoon op brokken te houden want al dat vlees kost ook veel geld en ik gooi bijna de helft uiteindelijk weg. Hij heeft de meeste of beste eetlust als we 's morgens een lange wandeling hebben gemaakt of 's avonds na het laatste rondje. De Osteopaat wil ik toch eens proberen. Het is Michael Hamerslag uit Rotterdam die komt een keer per kwartaal hier bij een honden- en paardenvoeding winkel en behandeld dan paarden en honden. Hij schijnt de hond helemaal te betasten skelet en ingewanden zover dat kan. En dan door een soort druk uit te oefenen (massage, fysio achtig) kan hij een en ander weer op regel brengen. Ik google en lees veel op internet maar ik kan niet heel veel vinden over het probleem ondergewicht. Ik ben alweer een hele tijd hier op jou pagina aan het zoeken naar goede brokken maar vindt door het bos de bomen niet meer. Welke 3 soorten brokken zou jij kiezen als het gaat om extra vet en het liefst graanvrij en geen ingredienten die de vachtkleur aantasten in de zin van rood/oranje gloed veroorzaken?

 
Geplaatst : 16/01/2015 12:39 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Jeetje wat lastig zeg! Ja het zou kunnen zijn dat er van binnen iets niet lekker zit inderdaad, en een osteopaat kan zeker geen kwaad. Voelt hij zich wel lekker als hij gegeten heeft? Geen opgeblazen maag of darmkrampen? Jammer dat ze niet kunnen praten he, want er zijn natuurlijk ook dingen die voor ons niet te merken zijn.

Ik snap je overweging om op brokken over te gaan. Zeker als je ook niet merkt dat hij liever rauw eet, of daar meer van eet. En als je steeds zoveel moet weggooien.

Je vraag, brokken die energierijk zijn em geen verkleuring en veroorzaken. Welke ingrediënten verkleuringen veroorzaken is onduidelijk. Koper schijnt niet rood of bruin te zijn en zou niet voor verkleuring en zorgen. Bietenpulp bevat ook geen stoffen die voor verkleuringen kunnen zorgen. Caroteen zou kunnen, maar dan moet er heel veel van inzitten. En gekweekte zalm verkleurt mogelijk, doordat ze zelf kleurstoffen te eten zouden krijgen, maar dit heb ik nog niet verder uitgezocht. Heb jij zelf gemerkt dar hij meer verkleurde op bepaalde brokken, zo ja, welke? Energierijke brokken, Profine High Energy is inderdaad eentje, verder:
Power of Nature - Country Chicken
Natural Health Carnivoren
Orijen
Porta21 Grainfree
Applaws

Succes!

 
Geplaatst : 16/01/2015 7:50 am
Deel: