Forum

Geschiktheid brokke...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Geschiktheid brokken + hoeveelheid?

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
944 Bekeken
(@franken-neko)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hoi! Ik heb een Friese Stabij van bijna 5 jaar, die nogal veel overgewicht heeft. Grotendeels komt dat omdat zij meerdere keren gesteriliseerd moest worden en 3 buikoperaties daardoor heeft moeten ondergaan, en deels natuurlijk doordat ze veel aan kunnen komen na het steriliseren. Nu hebben wij altijd minder gevoerd (na de sterilisatie) maar zij is echt enorm dik geworden. Ik ben al jaren bezig met proberen haar te laten afvallen (verschillende brokken, vers vlees, ander natvoer, en zelfs koken etc.), en heb al veel tips aangenomen maar echt niks werkt. Overigens lopen wij wel veel met haar, dus aan de beweging ligt het niet. Daarnaast was ze ook in het begin erg kieskeurig met voer, en hebben wij veel moeten wisselen omdat zij dingen vaak na een maand niet meer at (en daarmee bedoel ik niet als een zogenaamde 'diva' geen zin hebben maar echt 2 wkn weigeren te eten totdat het echt ongezond wordt).
Dit is dan ook de reden geweest dat zij nu 2 jaar Farm Food krijgt (het is het enige wat ze wilde eten), maar nu merk ik dat ze minder kieskeurig wordt, en wil ik eigenlijk overstappen naar een ander (en beter) voer.
Nu zat ik te kijken naar Power of Nature, en dan de country duck of country chicken, maar ik vroeg mij af of dat wel geschikt zou zijn voor een hond met overgewicht. Ze is nu boven de 20 kilo (ergens tussen 23-25) en ik wil haar iig onder de 20 krijgen, het liefst richting de 18. Is PoN geschikt voor haar, of kan ik beter een ander voer kiezen? En hoeveel zou je aanraden dat ik haar ongeveer moeten geven per dag om haar naar de 18 kilo te krijgen? Ik wil namelijk dat ze op een gezond gewicht komt, en haar goed voer geven, maar aangezien ze geen pup meer is en haar hormoonhuishouding compleet anders is, zou ik graag uw mening willen. Ik wil het wel goed doen namelijk nu 🙂

 
Geplaatst : 09/07/2020 7:45 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het is lastig om te voorspellen hoe haar lichaam gaat reageren op Power of Nature. Door het hogere vetgehalte, zul je er waarschijnlijk minder van moeten voeren dan van Farmfood. Ik kan moeilijk advies geven zonder alle details te kennen, maar je zou bijvoorbeeld 80% van de aanbevolen hoeveelheid kunnen geven. Als afvallen zo lastig is, zou ik eerder kiezen voor een light brok, zoals Acana Light & fit. (Ik zal rauw en natvoer buiten beschouwing laten). Vervelend dat haar hormoonhuishouding zo uit balans is, ik neem aan dat de schildklier wel gecheckt is?

 
Geplaatst : 11/07/2020 7:05 pm
(@franken-neko)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor de reactie! Alles is verder helemaal nagekeken, en op haar toenmalige magische eierstokken was alles eigenlijk verder helemaal in orde, dus wij zijn erg bang dat het komt doordat ze 3x gesteriliseerd is, en ze zowel geen eierstokken als geen baarmoeder meer heeft. Maar ik hoopte dat het uiteindelijk wel weer bij zou trekken, maar ze blijft te zwaar. Maar misschien is dat nu weer anders, dus ik denk dat het wel handig is dat weer te testen. Bedankt voor de tip!

Zou een ander voer beter zijn dan PoN? Ik heb gekeken naar Acana, maar ben er voorzichtig mee nu ze met dat onderzoek bezig zijn naar dat merk (eigenlijk vooral omdat mijn hond al zo'n apart geval is, zou het mij niks verbazen dat zij een van de weinige wordt die daarop gaat reageren). Zou iets als Wolfsblut of Carnilove beter zijn, omdat dat vetpercentage in een paar van die varianten minder hoog is dan PoN?

 
Geplaatst : 12/07/2020 9:28 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja ik zou een brok kiezen met een lager vetgehalte als afvallen op de huidige brok niet goed lukt. Ook Naturea heeft een light brok, zonder peulvruchten: https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/naturea-grainfree-light-senior/

Ik vroeg naar de schildklier, omdat sterilisatie (of in dit geval castratie) de hormoonhuishouding in de war kan gooien. De schildklier is een onderdeel van deze hormoonhuishouding.

 
Geplaatst : 18/07/2020 11:34 am
(@franken-neko)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Oh die had ik op mijn lijstje staan! Fijn om te weten dat dat een goede keuze zou zijn, dan ga ik die eens proberen! Dank je wel!

 
Geplaatst : 19/07/2020 7:16 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Laat je weten hoe hoe gaat straks?

 
Geplaatst : 21/07/2020 7:03 pm
Deel: