Forum

Snack - Invloed op ...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Snack - Invloed op hoeveelheid voer?

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
708 Bekeken
 Leon
(@leon)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Ik ben inmiddels begonnen met onderstaand voerschema:

Week 1
Naturea - Puppy Chicken
Naturea - Puppy Chicken
Kivo Puppy Rund & Eend
Kivo Puppy Rund & Eend
Naturea - Puppy Chicken
Naturea - Puppy Chicken
0,5 Kivo Pens en Kip / 0,5 Kivo 4 soorten vis mix

Week 2
Naturea - Puppy Chicken
Naturea - Puppy Chicken
Kivo Puppy Rund & Eend
Paard en Konijn compleet
Naturea - Puppy Chicken
Naturea - Puppy Chicken
0,5 Kivo Pens en Kip / 0,5 Kivo 4 soorten vis mix

Nu geef ik Charlie ook trainers van 100% gedroogd konijnenvlees. Deze bevatten maar liefst 5355 ME kcal/kg.

Deze week kwam ik erachter dat ik iets meer dan een zakje van 200 gr heb verbruikt, wat gelijk staat aan ongeveer 1071 kcal voor een week en 153 kcal/kg per dag. Ik geef nu nog de bokken die ik van de fokster heb gekregen, Naturea - Puppy Chicken met een een waarde van 4125 kcal/kg.

Charlie weegt nu 5 kg en heeft dan volgens de berekening 702 kcal per dag nodig aan brokken. Moet ik van deze 702 kcal de 153 kcal aftrekken van de trainers? Dit maakt dan 549 kcal per dag. Normaal krijgt hij 170 gram brokken per dag en dit zou nu worden (549/4125)*1000= 133 gram maar liefst 22% minder dan 'normaal'.

Ik begrijp dat ik me aan de Kcal per dag moet houden, anders krijgt Charlie niet alle benodigde stoffen binnen en wordt hij te dik. Maar aan de andere kant vraag ik me af of ik dit zonder meer maar kan compenseren door de kcal van de konijnen trainers van de kcal van de brokken af te trekken. Want de brokken bevatten toch veel meer essentiële bestanddelen dan de konijnen trainers?

(p.s. in het algemeen ga ik ook minderen met het geven van de trainers, maar de essentie van mijn vraag verandert hier niet door).

 
Geplaatst : 26/07/2020 9:12 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dag Leon, dat klopt helemaal. Als je te weinig van de brokken gaat voeren om het hoge aantal calorieën in de trainers te compenseren, krijgt Charlie minder binnen van de essentiële voedingsstoffen. Je kunt de calorieën dus niet zonder meer compenseren. En teveel calorieën voeren geeft weer andere problemen. Je zou kunnen kijken of je pup ook goed te trainen is met stukjes groente, sommige honden smullen bijvoorbeeld van komkommer, wortel of broccolistronkjes. Sommige trainingssnoepjes zijn ook in kleinere stukjes te knippen. Succes!

 
Geplaatst : 27/07/2020 2:51 pm
Deel: