Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Labrador 3,5 jaar oud

20 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,141 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hi,

Allereerst complimenten voor deze interessante site! Ik heb sinds een paar weken een hond overgenomen van iemand, die aangaf het goedkoopste voer te gebruiken: lucky 332 ofzo.
Echter wilde ik (als leek) overstappen naar een wat 'beter aangeschreven merk'; Royal Canin. Maar na ook je andere site http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ gelezen te hebben ben ik daar niet meer zeker van.

Wat je eerder aangaf is Royal Canin geen best spul, maar zij willen de resultaten toch niet delen? Hoe ben je hier dan achtergekomen?

Op hun site vond ik het volgende Gemiddelde analyse:

Ruw eiwit: 30% - Ruw vet: 13% - Ruwe as: 6,3% - Ruwe celstof: 4,1%.
• Per kg: Vit. A: 30000 IE - Vit. D3: 700 IE - Vit. E: 600 mg. Koper (kopersulfaat en koper in
chelaatvorm): 10 mg. Conserveermiddelen: kaliumsorbaat en Antioxidanten: propylgallaat, BHA

Betekent ruwe eiwit, dat het een eiwit is uit granen en dus verkeerd eiwit is?
Verder valt er idd weinig te vinden.

Maar mijn hond is een energieke labrador (welke zijn dat niet;-)) van 3,5 jaar.
Ik zat zelf te dneken aan Power of Nature - Country Chick
Tussen de 25 en 30% eiwit, waarvan 21% dierlijk eitwit. Dus eiwitten uit granen vallen dan dus mee. Goede eiwitten van kippen. 50% vlees. En zetmeelbron rijst. (of is aardappel beter?)
Ik zou graag horen of dit een goede keus is of dat je een ander merk aanraad.

Alvast bedankt!
Groeten,
Jeffrey

 
Geplaatst : 20/08/2012 8:19 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Best Anonymous

Als je de hond echt goed wil gaan voeren stap je over op KVV ( bekijk dat maar is op deze site !!) KVV is beter als de ( boven) gemidelde brok. Je ziet ook waar Royal Canin, Eukanuba e.d. in de lijst staan... ergens onderaan. Kijk als je een brok wil kopen naar de samenstelling.. de eerste vijf zijn het belangrijkste en daar zit het meeste van in. Als het lijstje al begint met granen, is de brok al middelmatig.. een hond heeft namelijk niets aan granen en kan er alleen allergisch voor worden. Vlees in dat lijstje als 1e is al beter alleen weet je dan nog niet wat voor vlees.. Het wordt pas interessant als een bepaalde vleessoort ( kip, bizon lam etc) op de 1e plaats in dat lijstje samenstellingen staat. Een goede brok voor een redelijke prijs : Acana Adult / Dog Lovers Gold ( geextrudeerd) of Markus Muhle / Lukullus ( geperst ) suc6

 
Geplaatst : 21/08/2012 9:53 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Je kan ook bij de brokken kijken van acana, wolfsblut (niet met 3 *) DGL, orijen en dan eventueel naar het calciumgehalte niet hoger dan 1,4 % of andere brokken met 4 sterren en calcium niet hogen dan 1,4 %. Misschien is dit makkelijker?

 
Geplaatst : 21/08/2012 10:10 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hans, waar zie jij royal canin en eukanuba staan? Ik zie deze niet in een lijst staan. Zit jij op een oude site te kijken?

 
Geplaatst : 21/08/2012 10:15 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

de huidige site is: www.voerwijzer.com

 
Geplaatst : 21/08/2012 10:54 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Dank voor de reacties.

Het vreemde is dat Royal Canin alles precies zó uitlegd op de website.
Echter vermelden ze niet wat er in hun eigen producten zit... vreemde zaak.

Maar ik zal eens kijken bij de merken die jullie hebben genoemd.
Ik ga er vanuit dat dit alleen via internet te bestellen is en vrijwel niet in een fysieke winkel?

Groeten,
Jeffrey

 
Geplaatst : 21/08/2012 11:15 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Ik ga denk ik voor de Acana Adult.
Laag calcium, veel dierlijke eiwitten.
Enige is dat het koolhydraten percentage wel wat hoger ligt dan de andere goed beoordeelde brokken.
Of is 33,6% wel wat aan de hoge kant? Ik heb namelijk nog geen gevoel bij de percentages.

 
Geplaatst : 21/08/2012 11:36 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Nog even een reactie op je vragen over Royal Canin. Ze geven wel een samenstelling, waaraan je kunt zien dat er best wat granen inzitten. Op de verpakking staat volgens mij bij de vleesproducten wel aangegeven minimaal x procent. Ook het feit dat ze bha gebruiken, is een kwalijke zaak. Dit wil je niet voeren. Ruw eiwit betekent gewoon al het eiwit, ongeacht de bron.

Acana Adult (is nu opgesplitst in meerdere brokken, moet nog aangepast worden hier), is een prima brok. Het bevat iets meer koolhydraten inderdaad, maar niet overmatig veel. Voor de iets lagere prijsklasse vind ik dit de beste brok. Er zijn wel verkooppunten, die vind je op de site www.championpetfoods.nl. In Nederland kun je het bestellen zonder verzendkosten bij www.ellensdierenwinkel.nl en in Belgie is het het goedkoopst bij food4pets.be

Power of Nature Country Chicken is ook prima.

 
Geplaatst : 21/08/2012 12:16 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Beste Meike,

Dank voor je reactie.
Via de link bij Power of Nature Country Chicken kwam ik op een Duitse site uit. Dit lijkt me niet handig om het daar te bestellen.

Ik heb gelijk even op de site gekeken die je aangaf, maar het is idd opgesplitst.
Acana Adult Large Dog
Acana Light & Fit
Acana Chicken & Burbank

Kan ik er vanuit gaan dat de bovenste diegene met 4 sterren is?
Of zijn de andere beter?

Excuses voor de vele vragen, maar moet nog beetje wegwijs worden in de voedingswereld :-)

 
Geplaatst : 21/08/2012 12:27 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Zowel Acana Chicken en Burbank Potato als Acana Adult Large dog vindt ik goede brokken. Acana Chicken en Burbank Potato bevat iets minder plantaardige eiwitten (minder haver), iets meer vleesmeel van kip (zonder bot), wat de kwaliteit van het eiwit ook zou moeten verhogen, en minder koolhydraten (als de analyse op de Nederlandse site klopt, volgens mijn eigen berekening zit er ongeveer evenveel koolhydraten in en meer dan op de NLse site staat). Acana Adult Large dog bevat iets meer glucosamine (1500 mg/kg ipv 1200 mg/kg) en meer omega 3. Beiden prima.

Power of nature is ook in Nederland te bestellen, o.a. bij www.natudog.nl, maar mijn voorkeur gaat uit naar Acana.

 
Geplaatst : 21/08/2012 2:19 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Het calciumgehalte schijnt toch niet altijd van belang te zijn. Bij acana/orijen zouden ze dat nog nader uitzoeken. Jeffrey je kan bellen of mailen met champion petfoods voor info. Je krijgt altijd snel antwoord.

2 weken terug kwam ik iemand met een labrador tegen van dacht 14 a 15 maanden, hij gaf eerst ander voer en heb deze man een maand of 3 terug info gegeven over deze site. Hij is overgestapt op Orijen en de hond zag er STUKKEN beter uit!

TABLE A2 Minimum Recommended Nutrient Levels for Dogs – Unit per 1000 kcal of metabolizable energy
Calcium Adult: 2.5 (N) Early growth: 1.6 (N) Late growth 1.8 (N)
zie pag 14 van Voedingsrichtlijnen van de Fediaf, ook de vinden op deze site, kijk bij brokken en dan bij handige links.

 
Geplaatst : 21/08/2012 2:28 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hierboven is de naam van de verkeerde tabel overgenomen. Het is:
TABLE A1 Minimum Recommended Nutrient Levels for Dogs – Unit per 100 g dry matter

Calcium Adult: 2.5 (N) Early growth: 1.6 (N) Late growth 1.8 (N) zie pag 14 van Voedingsrichtlijnen van de Fediaf, ook de vinden op deze site, kijk bij brokken en dan bij handige links.

 
Geplaatst : 21/08/2012 2:36 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Dat betekent dat als ik uitga van een volwassen hond, dat ze brokken binnen moet krijgen met minimaal 2,5% calcium. Dat zijn er maar weinig?

 
Geplaatst : 21/08/2012 8:19 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Nee, niet minimaal. Maar ik heb daar geen verstand van. Meike weet hier meer van. Anders zou ik toch even bellen/mailen met Champion Petfoods als je van plan bent om Acana of Orijen te gaan geven.
010- 20 85 991 of info@cpbenelux.nl
Aanspreekpunten: Rob Roodhuijzen of Jan Piet Slottje

 
Geplaatst : 21/08/2012 8:35 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo Tessa

Kijk maar ff op www. brokkenvergelijken.wordpress.com, zie je eerste een lijst met geperste brokken, daarna de opsomming van geextrudeerde en geexpandeerd brokken. Eukanuba en Royal Canin staat in de regionen van Pedegree en andere rotzooi. Beiden hebben ook VEEL granen in zich en RC zelfs BHT !!

 
Geplaatst : 22/08/2012 10:47 am
Pagina 1 / 2
Deel: