Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Welk voer vers vlees of brok voor pup met lik aanvallen

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,574 Bekeken
(@duke01)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Hallo,

we hebben een grote zwitserse sennenhond van 6 mnd.

Ik ben al een tijdje op de website aan het kijken om over te stappen op ander voer, maar ik vind het zo moeilijk kiezen. Ik wil niet blijven veranderen van voer als het niet goed bevalt, omdat hij nog zo jong is en vol in de groei. Maar onze pup heeft van 8 weken tot 4 mnd op prins pro care prebiotic puppy gezeten ( geperste brok) en heeft al die tijd veel en niet al te stevige ontlasting gehad. Van 4 mnd tot nu op prins pro care prebiotic super active (geperste brok) Sindsdien heeft hij iets minder ontlasting en is het goed stevig. Dus wel iets verbeterd. Maar bijna 3 weken geleden kreeg hij ineens een likaanval. Nooit van gehoord maar 2 dagen terug weer 1 gehad en toen maar eens verder gaan zoeken op internet. Van verhalen filmpjes kwam ik erachter dat het een likaanval ofwel Lick fit (Engels) is. Uit het niets begint hij over de grond te likken en rare slik geluiden te maken hij kan dan niet meer stoppen en moet likken. Bij de eerste aanval blies z'n maag helemaal op en ging hij na gras te eten ineens overgeven. Voer, water en gras kwam er uit. Nog meer gras eten en weer overgeven daarna leek hij zich beter te voelen. Gelijk bij dierenarts geweest maar toen ging het al zoveel beter dat hij niks meer heeft kunnen vinden. Nu wil ik kijken of ik met ander voer en 4x ipv 3 x voeren misschien de aanvallen kan voorkomen of verminderen. De vraag is alleen wat voor voer geef je een hond met likaanvallen, wat is het beste? Geperste brok of vers vlees? Misschien moet het ook een voer zijn wat voor een gevoelige maag is ? 

 
Geplaatst : 30/07/2015 8:41 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Likaanvallen, goh dat klinkt best heftig. Ik ken het niet, en weet dus ook niet wat de oorzaak is en welke voeding goed zou zijn. Over het algemeen wordt rauwe vleesvoeding beter verdragen, het is zeker het proberen waard. Een goed alternatief is natvoer, dus blikvoer of vleesworsten. Dat is ook milder voor de maag dan brokken.

Je zou een maand lang een kvv kunnen voeren zonder premix, zodat ook een bepaald synthetisch supplement geen oorzaak zou kunnen zijn. Let er wel op dat er niet teveel calcium inzit voor je pup ivm groeipijn, maximaal 0,7% calcium in de kvv. Voor brokken gelden andere cijfers.

Ik ben erg benieuwd of het uberhaupt te beïnvloeden is met voeding, of het iets met buikpijn te maken heeft, of meer een stress-uiting kan zijn. Wil je laten weten hoe het gaat straks, of je veranderingen hebt kunnen doorvoeren die effect hebben?

 
Geplaatst : 31/07/2015 2:26 pm
Deel: