Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

welke brok voor pup 8 -9 weken?

19 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
1,175 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

onze pup krijgt nu in haarnest waar ze nog verblijft royal canin gemixt met melk. ik vraag we af welke brok haar te geven als ze naar huis komt (op 8-9 weken)?
ik zoek een graanvrije brok met een goed vleesgehalte en ik kwam daarbij uit bij Orijen en Acana, maar door het hoge ziwitgehalte misschien toch niet geschikt voor een pup?
bij acana wild prarie staat er bijvoorbeeld vanaf 1 jaar..
Orijen zou soms slechte stoelgang veroorzaken. dan misschien Acana grasslands (direct alle leeftijden)?

 
Geplaatst : 21/06/2012 2:25 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Een goede puppenbrok is te vinden bij de merken Acana, Orijen en Wolfsblut. Orijen puppy bevat veel eiwit, voor sommige honden teveel, maar in principe is het wel een goede brok. Acana heeft een speciale puppybrok, ik geloof dat die niet graanvrij is, maar Acana grasslands vind io niet geschikt door het hoge calciumgehalte. In Nederland (eigenlijk in heel Europa) mag deze officieel niet verkocht worden als puppybrok door het calciumgehalte. Wolfsblut heeft een graanvrije puppybrok, Grey Peak Puppy.

Gaat het om een pup van een groot ras? Let dan extra op het calciumgehalte en aantal kcal per gk, beiden moeten niet te hoog zijn. Er is een goed engelstalige artikel over geschreven, als het inderdaad om een root ras gaat, zoek ik die voor je op.

Wil je ook rauwe voeding overwegen? Dit is over het algemeen de beste keuze, zeker ook voor een pup. In rauwe vleesvoeding zitten gezonde enzymen die goed zijn voor de vertering, gezonde bacteriën die belangrijk zijn voor een goede darmflora (wat weer cruciaal is voor een goede weerstand) en de eiwitten zijn nog rauw, waardoor er veel minder snel voedingsallergie ontstaat. Als je hier meer over wilt weten, lees dan eens dit artikel http://www.voerwijzer.com/artikelen/vers-vlees

 
Geplaatst : 22/06/2012 6:57 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

ik wil later wel KVV overwegen. hoewel ik denk dat door het domesticatie proces (14000 jaar geleden sommige bronnen tot nog veel vroeger -100000) de hond al heel lang mee-eet met de mens en het dus in zijn dieet al lang niet louter alleen om (al dan niet gejaagd) vers vlees gaat. maar dat is een andere discussie :)
maar om praktische overwegingen nu toch eerst starten met bok, al dan niet in het weekend KVV. het gaat om een groot ras ja, hovawart. raad je dan die Grey Peak Puppy aan? ik heb ook gelezen dat te lang puppybrok nefast kan zijn voor de groei. is daar wat van aan? en wanneer schakel je dan over? bedankt alvast!

 
Geplaatst : 22/06/2012 9:37 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Net even gekeken op de site van Wolfsblut, Calciumgehalte is vrij hoog van Grey Peak Puppy 2.52 % !
Zie onderaan
Is het misschien beter om dan van Wolfsblut

Wild Pacific calcium 1.6 % of
Alaska Salmon calcium 1.1 % of
Range Lamb calcium 1.6 %
Range Lamb puppy 1.8 % calcium te nemen?

Basiswerte van Grey Peak Puppy

Rohprotein 30 %
Rohfett 19 %
Rohfaser 3 %
Rohasche 8,5 %

Nährwerte :

Calzium 2,52 %
Phosphor 1,31 %
Kalium 1,00 %
Magnesium 0,15 %
Natrium 0,38 %
Omega-3-Fettsäure 2,50 %
Omega-6-Fettsäure 4,90 %
Verwertbare Energie 3860 kcal/kg

 
Geplaatst : 22/06/2012 12:41 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Eigenlijk is het calcium van de Range Lamb puppy ook iets te hoog

Volgens de richtlijnen van de Fediaf is de maximale aanbevolen hoeveelheid calcium in een brok voor pups 1.6% (early growth) en 1.8% (late growth)

Meer info over calcium in brok en pups vind je in het artikel: Het eeuwige calciumvraagstuk, door Ian Billinghurst op Barfplaats
Meer info over de Fediaf-richtlijnen vind je in het nieuwsbericht Nieuwe Fediaf-voedingsrichtlijnen

http://www.voerwijzer.com/forum/wolfsblut zie hier voor meer info

 
Geplaatst : 22/06/2012 2:26 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

als ik zo verder vergelijk komt de puppy orijen large breed er toch misschien beste uit? calcium lijkt net ok te zijn. en in eerder antwoord door Meike ivm eiwitten 'sommige honden' ja dat zal dan van het proberen afhangen? de analyse van die brok http://orijen.ca/products/puppy_large/analysis
om op die vraag terug te komen: tot hoelang geef je puppy brokken zonder het gevaar van groei te remmen?
dankjewel!

 
Geplaatst : 22/06/2012 6:18 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Inderdaad zeg! Die calciumwaarde van Wolfsblut Grey Peak Puppy is echt veel te hoog! Orijen Puppy Largde breed lijkt me een goede puppybrok, qua samenstelling, en dat zal inderdaad van proberen afhangen. Ik heb me nog niet zo verdiept in puppybrokken, dus er zullen misschien wel meer goede zijn, maar die ken ik nog niet dan.

Volgens mij verschilt dat "gevaar" ook per brok. Een goede brok is afgestemd op de groei van een pup. Ik zou zolang de hond in de groei is de puppenbrok voeren. Als je Orijen gaat proberen, kun je ze zelf ook een mailtje sturen naar de fabrikant, ze geven altijd heel goed antwoord. Ook hierin heb ik me nog niet zo in verdiept.

 
Geplaatst : 23/06/2012 12:05 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hoi,

Mijn beide honden eten nu Acana Ranchlands (eerst de Grasslands)
De oudste is anderhalf en de jongste 7 maanden.
We voeren 4 dagen brok, 3 dagen KVV (omdat de oudste de KVV -Bandit- na een jaar niet meer at....nu met afwisseling wel).

Maar is de Acana nou eigenlijk ongeschikt? Het gaat om een kleine ras hond (tot 10 kg) en groeit al op jonge leeftijd erg hard. Ik had dit opgevraagd bij Champion Petfood maar zij gaven aan dat het zelfs voor pups goed was....niet wetende dat het hier niet toegestaan is dit voer als puppybrok aan te raden vanwege de hoge calcium-grens.

Nu wil ik graag graanvrij blijven voeren, in combinatie met KVV...
Maar is het verstandiger over te stappen op een andere brok?

(lastig zeg, dacht echt de beste brok te hebben gevonden!)

 
Geplaatst : 11/07/2012 8:22 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Ik geraak er ook maar niet wijs uit. Orijen te hoog eiwit, calcium op het randje, Acana ook dat calcium en komt ook (maar) op 4 stars in dogfoodanalysis terwijl dan Taste of Wild misschien optie? (6 stars) maar die blijkt nu 2,1% calcium te hebben. Had voor onze kat Orijen gekocht maar die wil hij niet. Geef nu af en toe die kleine brokjes als beloningssnoepjes (dus weinig) maar de pup daarvan dan al diarree, dus ik denk geen Orijen voor de pup te willen kopen. Maar wat dan wel? *nietmakkerlijk!* wat is nu eigenlijk de beste brok voor een pup (large breed in ons geval)? Bedankt voor een reactie. Grjs

 
Geplaatst : 16/07/2012 10:57 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bij kleine honden schijnt een hoog calciumgehalte niet zo snel problemen op te leveren, als ik de literatuur goed begrijp, maar ik zou voor de zekerheid toch een lager calciumgehalte kiezen, zeker voor de jongste die nog groeit. Orijen bevat een lager calciumgehalte (1,5%) en Acana Wild Prairie en Acana Pacifica bevatten minder calcium dan de andere twee grainfree varianten. Wolfsblut Wild Pacific voldoet ook aan de 'eisen' graanvrij en geen hoog calciumgehalte.

De beste brok voor een pup van een groot ras... ik heb me nog niet verdiept in puppenbrokken. Dit is best een lastige volgens mij. Het beste advies wat ik op dit moment kan geven is om je ook te verdiepen in rauwe vleesvoeding, want dit blijft de beste voeding voor pups van grote rassen. Voor andere honden natuurlijk ook, maar zeker in verband met groeipijnen is een natuurlijke calciumbron en niet teveel kilocalorieen erg belangrijk. In brokken zit nooit een natuurlijke calciumbron. 

Er zijn naast brokken ook andere soorten droogvoer die geschikt kunnen zijn, namelijk Herrmanns Bio (zie dit artikel:  http://www.voerwijzer.com/hond/gevriesdroogd-voer) alleen weet ik daar de analyse niet van. K9 Natural is ook een hele goede, maar wel een stukje duurder.

 
Geplaatst : 16/07/2012 8:26 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

die gevriesdroogde optie is interessant maar toch erg duur. op termijn wil ik ook wel kvv proberen maar komende maanden nog geen vriezer in huis. heb nog wat zitten zoeken in de verhoudingen. her en der lees ik dat je beter de gewone brok geeft ipv de puppybrok ivm groeipijnen, vooral dan bij grote rassen. nu zijn er 2 Acana soorten die me er que verhoudingen niet slecht uitzien, met namen deze: CHICKEN AND BURBANK POTATO http://www.championpetfoods.com/acana/show-product-new.php?sku=cbp een goede calcium/phosphor verhouding en niet té veel eiwit (zoals orijen voor pup). proteïne 28%, calcium 1,3% phosphor 1,1%. dat bevat dus wel aardappel (maar dat eten zo al langer denk ik door domesticatie) en deze single meat DUCK & BARTLETT PEAR: http://www.championpetfoods.com/acana/show-product-new.php?sku=dbp ook calcium 1,3% en hier phoshor 1%.
wat denken jullie?

 
Geplaatst : 17/07/2012 4:29 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Gewone brok in plaats van puppybrok zou ik niet aanraden. Een brok speciaal voor pups van grote rassen wel. Er zijn natuurlijk wel adultbrokken die ook voldoen, maar je kunt er niet vanuitgaan. Ik heb nog even wat brokken uitgeplozen op calciumgehalte, eiwitgehalte, calcium/fosfor-verhoudimg em hoeveelheid kcal. 

Orijen Puppy giant breed

38% eiwit

1.5% - 1.7% calcium

kcal/kg 3400

Bevat teveel calcium.

Acana Puppy Large breed

32% eiwit

1.6% calcium

1.1% fosfor

ca/fo-verhouding 1.4:1

3496 kcal/kg

Calcium tegen bovengrens aan, maar valt dus binnen de 'veilige' zone volgens fediaf. Bevat wel haver.

Acana Chicken&Burbank Potato

28% Eiwit

1.3% calcium

1.1% fosfor

ca/fo-verhouding 1.2:1

3600 kcal/kg

Veel kcal voor een pup van groot ras, dus niet teveel voeren. Bevat ook haver

Applaws Giant pup
38% eiwit
1.34% calcium
1.31% fosfor
Ca/fo-verh. 1.02/1

Aanbevolen voor pups van grote rassen: niet teveel calorieen, 1% calcium (max 1.6% calcium) op basis van droge massa, calcium/fosvor-verhouding 1:1 (max 1.6:1). Het eiwitgehalte heeft geen effect op te snelle groei. Lees ook dit artikel eens http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2012/04/09/slow-growth-diets-for-giant-breed-puppy.aspx Als je pup toch last van groeipijnen krijgt, overweeg het rauw voeren dan nog eens.

 
Geplaatst : 20/07/2012 12:39 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Bedankt voor de reactie!

Het gaat inderdaad om kleine honden (tot 10 kg), maar voor de zekerheid (en mijn eigen gemoedsrust) zal ik de komende maanden de andere variant proberen. De Grasslands en Ranchlands zijn overigens wel goed in de smaak gevallen, maar wil vooral voor de gezondheid van de pup toch de pacifica bestellen.

Wij hebben de K9 natural zelf geprobeerd (beide smaken, lam en rund).
vielen in de smaak, maar je moet er echt aan wennen dat er redelijk veel water bij gaat en dat het erg weinig vlees lijkt (maar dat hoort bij de gevriesdroogde varianten).
Ik zelf zat nu te kijken bij de Ziwipeaks, deze heeft ook een gevriesdroogde variant. Daar ervaring mee?

 
Geplaatst : 20/07/2012 2:28 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh het gaat niet om een groot ras! Nee ik lees het nu terug in je eerdere berichten. In de war was ik. Misschien met de topicstarter. Gevriesdroogd voer lijkt inderdaad weinig, maar dat komt doordat er in vlees normaal zo'n 60% a 70% vocht zit. Ziwi Peak is ook een prima voer, het is alleen niet gevriesdroogd, maar luchtgedroogd. En het bevat geen natuurlijke calciumbron, maar een calciumsupplement, en dat is ook het mooie van het gevriesdroogde voer: de natuurlijke calciumbron. Ziwi Peak is niet goedkoper dan K9 Natural volgens mij, als je de prijs per dag berekent, maar je zou het ook ter afwisseling kunnen voeren.

 
Geplaatst : 20/07/2012 5:29 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

begrijp ik je dan goed dat het best is die goede verhouding ca/fo? maw acana chicken & burbank komt er best uit mits juiste hoeveelheid voederen? Applaws giant pup (droogvoer) is in België helaas niet te bestellen. het kan geen kwaad naast brokken af en toe een mergpijpje te geven? (geen vleesbotten in combinatie met brokken). zeer veel dank voor alle hulp!

 
Geplaatst : 21/07/2012 4:26 pm
Pagina 1 / 2
Deel: