Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Overgaan van nutro senior brok op kvv van alroda puur

10 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
566 Bekeken
 Lisa
(@lisa)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hoi, vanwege jeuk en huid problemen bij mijn hond wil ik met hem een eliminatie dieet van kvv proberen. Ik heb gekozen voor haas van alroda puur. Dit heeft hij niet eerder gehad. Ik heb het nog niet binnen, want het was niet op voorraad. Ik kan slecht contact krijgen met hen, gebeld en gemaild, maar geen reactie. Heeft iemand al ervaring met Alroda puur? 

Daarnaast een andere vraag. Ik wil graag gedroogde groenten en fruit toevoegen aan de maaltijden, daar mijn hond buiten ook altijd overal brandnetel en bramenblaadjes eet. Noten schijnt gemalen ook goed te zijn? En kefir en honing schijnt goed te zijn voor de weerstand en darmflora? Zou iemand mij kunnen adviseren hoeveel ik van alles per dag zou kunnen geven? Of moet ik het juist echt alleen bij het vlees houden de eerste 8 weken?  Alvast bedankt voor eventuele reacties.

 
Geplaatst : 26/11/2014 12:00 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bij een eliminatiedieet zou ik beginnen met echt alleen 1 diersoort en geen toevoegingen. Als het dan niet goed gaat, weet je wat je moet vermijden. Als je allerlei andere dingen erbij voert, is dat lastig.

Als je later groenten en fruit introduceert, kun je dat gewoon gemalen erbij voeren, je hoeft het niet te drogen. Brandneteltoppen zijn ook erg gezond! Je kunt bijvoorbeeld 5%, 10% of 15% groenten(en fruit)mix voeren.

 
Geplaatst : 26/11/2014 4:35 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hoi Meike bedankt voor je reactie! Dan ga ik gewoon van start met haas als diersoort en bekijk ik dat eerst eens 2 maanden. Ik had inderdaad ook gelezen van de brandnetel toppen en ook jonge bladeren van de bramenstruik. Ik vertrouw wat dat betreft erg op mijn hond en dat hij aangeeft wat hij nodig heeft. Later in het dieet zal ik dan ook gaan proberen dat te introduceren.

 
Geplaatst : 26/11/2014 6:45 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja lijkt me prima, het even apart introduceren, zodat als het niet goed valt je weet dat dat het is. Melkkefir kun je ook apart introduceren, is ook een risico want sommige honden kunnen niet goed tegen lactose en ook voor het eiwit kan een allergie ontstaan. Dogsnaturally adviseert deze dosis:
Medium size dogs – 1 – 2 tbsp.
Large dogs – 2 – 3 tbsp.
Goed artikel trouwens: http://www.dogsnaturallymagazine.com/so-long-yeast-hello-kefir/

Succes en ik hoop dat je hond snel klachtenvrij wordt!

 
Geplaatst : 26/11/2014 7:38 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Super artikel! Bedankt voor het meedenken Meike. Ik hoop het ook. Pluk kwam uit het asiel met 7 jaar en had het eerste half jaar geen klachten. Toen is hij gecastreerd en sinsdien jeuk als een gek. Zijn nu al anderhalf jaar bezig, maar dit wordt het eerste echte eliminatiedieet, duimen maar! Ik hou je wel een beetje op de hoogte over mijn ervaringen straks met alroda puur.

 
Geplaatst : 26/11/2014 11:17 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Lisa, ik denk dat je goed bezig bent zo, dus het komt vast goed! Ja leuk als je me op de hoogte houdt. Succes en ik duim voor je!

 
Geplaatst : 27/11/2014 10:24 am
 Lisa
(@lisa)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike, ik heb even een vraagje. Weet jij of er brokken bestaan met alleen haas? Over een tijdje moet Pluk naar de opvang vanwege vakantie. Ik mag daar het eigen voer meegeven, maar kvv is dan echt niet handig(ook vanwege de andere honden). En anders wilde ik graanvrije brokken met 1 soort vis (zalm) voeren, omdat ik die over een paar weken ook als kvv wil gaan voeren. Het is lastig vanwege Pluk zijn eliminatiedieet. Suggesties? Orijen en Acana hoor ik goede verhalen over, maar is dit ook waar?

Ook heb ik veel gelezen over gevriesdroogd en luchtgedroogd voer, maar hier zit denk ik ook een sterke geur aan, waardoor ik bang ben dat het vechten wordt in de kennels bij de opvang. Waar hij heen gaat lopen de honden de hele dag buiten los. Zij zet het voer klaar en laat de honden naar binnen gaan. Normaliter gaat dit perfect, iedere hond naar zijn eigen kennel. Maar met sterk ruikend voer heb ik hier zo mijn twijfels over en daarnaast is Pluk erg aggressief over zijn voer. Oftewel ik wil toch echt gewoon brokken voeren voor die week. Ik hoop dat jij mij kunt helpen, omdat je wat meer kennis hebt etc.

 
Geplaatst : 15/12/2014 11:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb helaas nog geen brokken met alleen haas gevonden. Heb je dit artikel al gezien? Onderaan staat een lijstje met goede hypoallergene brokken. http://www.voerwijzer.com/hypoallergene-brokken-met-1-diersoort-een-eliminatiedieet

Ik zou zeker luchtgedroogd vlees aanraden, Ziwi Peak hert is goes geschikt. Het heeft geen sterke geur, het is namelijk echt droogvoer. Het is wel vrij duur. Een alternatief is goed blikvoer, maar daar zit denk ik een sterkere geur aan, en ook daarvan heb ik geen hazenvariant gevonden.

Toevallig is hondenoppas onze andere hobby :) Als je het 'probleem' van de opvang wilt vermijden, kun je oppas aan huis nemen, house sitters. Veel mensen doen dit gratis, want voor hen is het meteen een gratis uitje. Zo ook wij. Omdat we merkten dat er veel vraag naar is, van beide kanten, hebben we een website gemaakt waar vraag en aanbod elkaar kunnen vinden. Het is gratis. Kijk maar eens op www.huizenoppassite.nl. Ik snap wel dat dit een grote stap is, zelf hebben wij ook nog nooit oppas aan huis gehad, maar misschien het overwegen waard.

 
Geplaatst : 16/12/2014 9:56 am
 Lisa
(@lisa)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Ik heb inderdaad een hoop opties afgewogen voor de beste opvang van Pluk. Ook op de site huizenoppassite ben ik eens beland. Het probleem is dat Pluk een aantal gedragsproblemen heeft en lastig kan wennen aan vreemden, dit vanwege zijn verleden. De opvang waar hij nu heen gaat is perfect voor hem. De eigenaresse weet hoe ze met hem om kan gaan en hij kan lekker de hele dag buiten met andere honden in een stabiele roedel zijn. (het is een beagle, snuffelen maakt hem ontzettend gelukkig, haha) Wel heel erg bedankt voor het meedenken!! En leuk om te weten dat die website van jullie is. :)

We hebben besloten Ziwi Peak hert te gaan geven in die vakantie week. Ik wist niet dat het kwa geur erg mee viel, maar mijn voorkeur ging er sowieso naar uit, omdat het zo dicht bij kvv komt. Alleen een vraag. Als we dan hert zouden gaan geven, is dit eigenlijk ook de tweede diersoort die ik wil introduceren naderhand. Maar bij alroda puur hebben ze geen herten kvv. Zal ik dan het hert gewoon laten varen en na die week een andere diersoort introduceren?

Echt heel echt bedankt voor je hulp!

 
Geplaatst : 16/12/2014 10:16 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja dan is Ziwi Peak hert al de introductie van een nieuw diersoort. Ik zou vantevoren het al even proberen om te kijken of het goed gaat. En dan kan je ook zelf beoordelen hoe sterk je de geur vindt. Na de vakantie kun je natuurlijk ook nog een paar rollen Alroda Hert proberen, maar je weet dan al of het diersoort goed gaat of niet. Je kunt dan ook een nieuw diersoort kiezen.

Ah ik begrijp jullie overwegingen, dan zou ik daar ook voor gaan en is het voedingsgedeelte goed op te lossen zo met Ziwi Peak.

 
Geplaatst : 17/12/2014 10:39 am
Deel: