Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Pup en vers vlees

23 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,926 Bekeken
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Sinds een week loopt Luna hier in huis een Goldendoodle pup van nu 9 weken. Een enorme leergierige hond met een lekker eigenwijze puppy wil.

Ze is bij de fokker gestart met vers vlees. Dit hebben wij ook meegkregen naar huis.

Maar dan kom je bij de dierenarts en die geeft je weer een heel ander verhaal mee. Dus hier verwarring.

Wij geven nu twee keer puppy-brok van naturis en twee keer vlees van dit merk. Nu we brok erbij zijn gaan geven merk ik dat ze meer drinkt, maar ook beter poept.

Hoe kan ik nu een weloverwogen keuze maken? Er is zoveel informatie en zie door de bomen het mooie puppy-bos niet meer.

Ingrid

 
Geplaatst : 11/12/2014 9:47 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hallo Ingrid,

Lastig he! Dit soort 'problemen' hebben mij ertoe gezet me er helemaal in te verdiepen, wat uiteindelijk tot deze website heeft geleid.

Een dierenarts leert tijdens zijn opleiding dat brokken de enige wetenschappelijk onderbouwde manier van voeren is. Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan op dit gebied, waar geld voor is, omdat er veel mee verdiend wordt. Ze zoeken precies uit hoeveel en welke voedingsstoffen een hond nodig heeft. Rauw wordt gezien als iets wat op dit gebied te weinig basis heeft. Er wordt bijna geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar rauwe voeding, want wie moet dat betalen? En dus is het het veiligst om brokken te voeren, vind de dierenarts.

Gedeeltelijk heeft hij gelijk, er zitten risico's aan. Bij brokken heb je een kleiner risico op tekorten in vitamines en mineralen. Rauw voeren vraagt om meer aandacht voor hygiëne. En het risico op tekorten is groter, doordat niet alle merken goed zijn, en doordat sommige mensen niet beseffen hoe je compleet voert en bijvoorbeeld alleen pens en kipkarkassen voeren.

Maar voor een ander gedeelte ben ik het niet met de dierenartsen eens. Als je logisch nadenkt, is vlees en eventueel groenten veel natuurlijkere voeding dam brokken. Honden bestaan al tienduizenden jaren, brokken nog maar net. Dus er zijn echt geen brokken nodig om een hond te laten opgroeien. Daarnaast hebben brokken veel te weinig vocht (en moeten ze dus meer drinken), geen gezonde bacteriën, geen enzymen, zijn de eiwitten gedenatureerd, bevat het veel teveel zetmeel (een hond heeft helemaal geen zetmeel nodig), en synthetische toevoegingen. Daarnaast zijn er heel veel honden die aantonen dat een gebalanceerde rauwe vleesvoeding beter voor ze is dan brokken.

Met het voeren van twee dagen brok, gebeurt er niks ergs hoor. Een groot nadeel is misschien dat je de brokken lang moet bewaren, waardoor ze in kwaliteit achteruit gaan en de vetten oxideren. Ik zou dan liever blikvoer geven, maar dat is wel iets duurder.

Als Naturis-vlees ervoor zorgt dat je hond moeite heeft met poepen, kijk dan eens naar een ander merk, met minder calcium. Of kijk binnen het merk naar welke varianten wat minder calcium bevatten. Als je ervoor zorgt dat je een keer per week vis voert, of visolie of krillolie, en in diersoorten afwisselt, voer je een prima menu. Af en toe een eitje erbij, en gekookte of gepureerde groentes, en dan kan het niet misgaan.

 
Geplaatst : 11/12/2014 10:08 am
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Dank voor je antwoord.

We geen nu twee keer brok en twee keer vlees.

Het vlees is van carnivoor en de brok van naturis.

Maar wat ik moeilijk vind is om de juiste balans te vinden in vers vlees en een opgroeiende pup.

Misschien iets geks: als Luna gewoon vlees blijft eten is het dan goed om te mengen binnen het assortiment van Naturis of Carnivoor?

Want ik zie het zelf wel zitten om groenten en een ei toe te voegen, maar mijn man dus echt niet. Trouwens welke groenten?

Ik vind het nu al een zoektocht met een pup in huis en drie kids, waarvan twee zorg en dan ook nog gaan zoeken naar de juiste voeding. Een hele klus, maar wel een klus die ik dus goed uitgezocht wilt hebben.

 
Geplaatst : 15/12/2014 10:58 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het is inderdaad goed om verschillende smaken te kiezen. Daarbij het liefst ook elke week een vismaaltijd.

Groenten toevoegen kan ook heel simpel: kook 's avonds een klein beetje extra groenten en doe dat bij de maaltijden van de volgende dag. Alleen prei en ui niet voeren. Of het nodig is om groenten te voeren, daar verschillen de meningen over, zie http://www.voerwijzer.com/groenten.

Ei toevoegen is niet zo moeilijk, en is echt gezond, zie www.voerwijzer.com/eieren.

 
Geplaatst : 15/12/2014 2:03 pm
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Luna doet het goed met wat ze nu krijgt. Enorm gegroeid in de afgelopen week. Wij geven nu puppybrok van Naturis en daar ook het vers vlees van. Ze zit er gewoon goed uit en ook goed in haar vel. Echt een lekkere pup met haar buien.

Nu is het zo dat Naturis 1 smaak vlees heeft voor de pup, ik wil wel varieren maar hoe doe ik dat dan?

 

 
Geplaatst : 18/12/2014 3:10 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Heerlijk, dat klinkt goed! Je hoeft niet perse een puppy-variant te kiezen. Die zijn voornamelijk fijner gemalen, want handig kan zijn voor hele kleine pups. Je kunt dus alle varianten kiezen.

 
Geplaatst : 19/12/2014 12:23 pm
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Dan gaan we eens op zoek naar een leverancier hier in de buurt. Ze krijgt nu Kivo pup.

Enne we zijn er achter dat ze het op vlees beter doet dan op brok. Ze poept dan minder, drinkt echt zoveel minder. Mijn man viel het zelfs op.

Dus wij gaan steeds meer richting vers vlees denken.

 
Geplaatst : 21/12/2014 11:52 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh wat goed dat jullie daar op gelet hebben. Misschien staat hier nog een verkooppunt bij in de buurt: verkooppunten kvv.

 
Geplaatst : 21/12/2014 7:49 pm
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Wat voel je je soms nog een leek op het gebied van vers vlees. Luna is bijna drie maanden. En ik begreep dat het voeren van vier keer naar drie keer gaat. Klopt dit?

En wij zijn bijna aan het einde van de voorraad vlees. Wij hebben nu kivo puppyvoer. Kunnen we al over naar gewoon vlees?

En kan ik zo overstappen op een ander merk? Ik wil eigenlijk biologisch gaan voeren, maar ik weet gewoon niet welk merk.

 
Geplaatst : 28/12/2014 8:53 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Je kan inderdaad overgaan naar drie keer per dag voeren. Puppyvoer hoeft niet, je kunt er wel op letten dat er niet tegen calcium in zit. Maximaal 0,8% zou ik aanhouden.

Hier een overzicht van alle diervriendelijkere kvv's.

 
Geplaatst : 28/12/2014 12:02 pm
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Wij gaan over op naturis. Ik kan het hier bij ons in het dorp ophalen.

Maar wat  moet ik nu bestellen. Ze hebben bv rund compleet, kip compleet en nog meer soorten. Moet ik nu vier soorten bestellen en afwisselen of is 1 soort voldoend om het compleet zou zijn?

Ingrid

 
Geplaatst : 31/12/2014 3:42 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Afwisselen is niet nodig om tekorten te voorkomen, omdat er in Naturis Compleet toegevoegde vitamines en mineralen zitten. Toch is het wel aan te raden, omdat de voedingstoffen bij afwisseling beter opgenomen zouden worden en omdat het goed is voor de enzym-uitscheidende organen. Daarnaast raad ik ook aan af en toe vis te voeren, bijvoorbeeld 5%-10% van het menu, voor de omega 3. Zie ook: http://www.voerwijzer.com/vette-vis

 
Geplaatst : 01/01/2015 3:17 pm
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Dus met rund zouden we het al redden. En af en toe de vis-variant er tussendoor.

Of gewoon de diepvries volgooien met rund, kip, lam en dan gewoon pakken wat er ligt.

 

 
Geplaatst : 02/01/2015 1:20 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja ik zou verschillende smaken kopen. Rund, kip en lam is prima, en 1 op de 10 of 20 kilo zalm. Het maakt niet uit wanneer je welke smaak voert, dus gewoon pakken wat er ligt kan heel goed.

 
Geplaatst : 02/01/2015 8:28 pm
(@ingridmc)
Berichten: 20
Lid
Topic starter
 

Nu zegt degene bij wie ik naturis ga bestellen 1 soort ook genoeg is. En dat langzaam gaan opbouwen naar verschillende soorten. Voor mijn gevoel klopt dit niet.

En ook kan ik maar per doos bestellen, 8 kilo van 1 soort. Prima voor de eerste keer, maar ik weet niet of ik hiet mee door ga.

En het merk Atlantis? Dit hoorde ik ook langskomen, wat is dit en is dit ook ok? Want dit kan ik om de hoek bij de dierenzaak kopen.

 
Geplaatst : 03/01/2015 2:45 pm
Pagina 1 / 2
Deel: