Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Pup en KVV

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
587 Bekeken
(@gioia)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Sinds 27 december heb ik en labrador pup die vanuit het nest KVV gevoerd kreeg. Ik ben dit blijven doen en ze doet het er ontzettend goed op. 

Nu is mijn vraag alleen zij krijgt door de KVV voeding helemaal geen koolhydraten meer binnen, iets wat volgens mij toch wel noodzakelijk is voor een hond. Kan iemand mij zeggen hoe dit te doen. 

 
Geplaatst : 02/03/2015 4:13 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat goed dat je kritisch kijkt naar wat je voert. Gelukkig kan ik je op dit gebied geruststellen: een hond heeft geen koolhydraten nodig. Sterker nog, een overdaad aan koolhydraten zorgt juist vaker voor problemen. In elk boek over voeding voor de hond staat dit beschreven. Dit is ook de reden dat er in de analyse de hoeveelheid koolhydraten niet genoemd hoeft te worden, terwijl eiwit, vet en vezels er wel in staan.

 
Geplaatst : 02/03/2015 5:08 pm
(@gioia)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Dat is dan inderdaad een geruststelling je wilt zo'n kleine natuurlijk niets te kort doen. 

Ik geef haar Barf-menu premium de luxe hert, konijn, lam, paard, eend en vis. 1 keer heb ik groente mix gekocht maar dat stonk toch zo enorm dat ik er kokhalsend boven stond. Ik kook nu zelf groente, speziebonen, wortels, peulen en erwten en geef haar soms uit de koelkast wat rauwe brocoli eigenlijk lust ze ook alles. Maar heeft ze ook groente nodig, of is dat mijn idee. En hoe zit het met rijst? rijstmeel etc. Ik droog zelf vlees, organen en vis als snack en beloning tijdens het trainen, maar wilde ook eens hondenkoekjes bakken met rijstmeel. Verder geef ik haar 3 rauwe eieren per week met schaal. Veel vragen maar dit is mijn eerste labrador die ik vlees voer, mijn vorige kregen altijd Orijen brok en lappen vuile pens.de dierenarts adviseert brok en zegt dat het groei procces in gevaar komt, te snel groeien door vlees. Hoop dat je nog even de moeite wilt nemen om op mijn vragen in te gaan. Alvast dank.

 
Geplaatst : 02/03/2015 5:57 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat is een heel mooi menu. Ik zal je vragen langsgaan:

1. Groenten. Of dit nodig is, daarover verschillende de meningen, zoals je kunt lezen in het artikel Groente. Ikzelf ben van mening dat het wel goed is om groenten toe te voegen aan het menu, om de vitaminen en mineralen, maar zeker ook de vezels.

2. Rijst is dus niet nodig, het bestaat voornamelijk uit zetmeel (koolhydraten) en een klein beetje eiwit. Een klein beetje rijst kan voor de meeste honden geen kwaad, maar het voegt niets toe aan het menu. Als je graag koekjes bakt voor de hond is rijstmeel wel een betere keuze dan gewoon bloem of meel. Kokosmeel bevat bijna geen koolhydraten en is ook een goed alternatief om mee te bakken, maar wel iets duurder. Maar als je hond net zo graag gedroogde vleesjes eet als beloning, kun je het daar ook bij laten.

Eitjes zijn natuurlijk hartstikke goed en je kunt als je wilt ook los een stuk pens voeren. Bijvoorbeeld als maaltijd 1 of 2 keer per week.

Groeipijn kan op zowel brokken als rauwe vleesvoeding voorkomen, dat heeft voornamelijk te maken met het calciumgehalte. Het eiwitgehalte werd vroeger ook als factor gezien, maar dit is inmiddels achterhaald. Meer hierover kun je lezen in het artikel over <a href="
http://www.voerwijzer.com/calcium-puppybrokken-voor-grote-en-middelgrote-rasse n">calcium in puppyvoer. Barfmenu heeft een paar varianten die voor een pup eigenlijk teveel calcium bevat. Je kunt deze varianten vermijden, of je kunt het compenseren met pens. Dus bijvoorbeeld na een maaltijd Barfmenu Lam, een maaltijd pens voeren.

 
Geplaatst : 03/03/2015 10:23 am
(@gioia)
Berichten: 3
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike, dank voor je uitgebreide antwoord. 

Ik heb even de rekenmethode voor de calcium inname nagekeken maar daar wordt ik niet veel wijzer van. 

Ik heb even bij barfmenu paard premium. Dit levert bij 100 gram 182 kcal. Percentage volgens analyse is 0,76% aan calcium. Zij krijgt omdat ze aan het afvallen is nu 700 gram vlees per dag. Hoeveel calcium krijgt zij dan binnen? Ik ben toch wel enigszins bezorgd nu omdat zij dit al vanaf pup krijgt en nu inmiddels 18 weken wordt morgen en ik bang ben dat ik blijvende schade aan gericht heb. Groet, Bjorgunn

 

 
Geplaatst : 09/03/2015 12:20 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Barfmenu paard bevat 4,2 gram calcium per 1000 kcal. Dat is onder het maximum van 4,5 gram per 1000 kcal. Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Barfmenu Lam bevat wel iets teveel calcium, maar als je die niet als enige smaak voert, compenseren de andere varianten dit wel weer.

Volgens mij voer je een mooi compleet menu en hoef je je geen zorgen te maken :)

 
Geplaatst : 09/03/2015 12:41 pm
Deel: