Forum

Voeding katten en h...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Voeding katten en hond volledig omgooien

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
1,029 Bekeken
(@astrid634)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike en meelezers,

Allereerst mijn complimenten voor deze site! Geweldig informatief en heldere uitleg.

Zelf probeer ik ons (mijn vriend en ik) eten zoveel mogelijk natuurlijk, puur, diervriendelijk, verantwoord en uiteraard gezond te bereiden (ja, ook dit kost een hoop leeswerk, dus ik ben nog altijd bezig me hierin verder te verdiepen). Dit wil ik graag ook voor onze huisdieren. We hebben momenteel 2 katten en staan op de wachtlijst voor een Hollandse Herder pup (jeej!).

Dat laatste is de aanleiding geweest om me weer eens te gaan verdiepen in de voeding. Voor de katten heb ik dit eerder namelijk ook al geprobeerd, maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Dankzij deze site begin ik weer wat overzicht te krijgen en wil ik het weer gaan proberen! Heel fijn ook dat er handige links worden vermeld. De gratis donatie-link ben ik overigens ook zeker van plan te gaan gebruiken!

Ik heb wat vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen..

  1. Combinatie droogvoer - barf/nrv: Voor zowel de katten als de (toekomstige) hond begrijp ik dat rauw eigenlijk het beste is. Omdat ik hier nieuw in ben en vanuit praktische overweging, wilde ik proberen een combinatie te maken met droogvoer en zelf samengesteld. Is het bijvoorbeeld een goede optie om 's ochtends droogvoer te geven en (af en toe) 's avonds zelf samengesteld (dus barf/nrv)? 'Af en toe' omdat ik het zelf samenstellen onder de knie zal moeten krijgen en de diertjes er mogelijk ook aan moeten wennen. Later kan ik wellicht vaker vers gaan geven.. Voor concrete invulling/samenstelling van het verse menu zal ik me hier blijven inlezen. Ook de tips voor gezonde snacks ga ik proberen te gebruiken (bv gedroogd vlees).
  2. Welk droogvoer hond: Onze fokker geeft de honden Happy Dog. De pups krijgen brokken van de Young-variant (en af en toe pap Flockenvollkost) en de volwassen honden brokken uit de NaturCroq-lijn. Ben je bekend met dit merk en wat is je oordeel hierover? Ik kwam het niet tegen in de vergelijker. Dankzij de vergelijker overweeg ik de volgende merken: Orijen, Wolfsblut, Acana, Taste of the Wild. Ik krijg de indruk dat Orijen een goede keuze is met ook genoeg variatie in soorten en smaken. Is het een idee om dit als basis te kiezen en af te wisselen of te mixen met één van de andere merken (steeds wat anders)? Het lijkt mij dat ook voor de hond variatie belangrijk is, maar ik weet niet of té veel variatie slecht kan zijn voor bv de stoelgang. De merken Yarrah en Bosch schijnen helemaal biologisch te zijn, klopt dit en zijn ze aan te bevelen?
  3. Welk droogvoer katten: Voor de katten zit ik eigenlijk met soortgelijke vragen. Daar val ik op Almo Nature en Yarrah, omdat die biologisch (zouden) zijn. Verder zou ik Orijen ook willen proberen als basis, omdat die voor de hond ook goed uit de bus kwam. Ik zie dat ze ook Happy Cat verkopen (zelfde als van Happy Dog). Onze katten zijn overigens makkelijke eters en hebben (gelukkig!) geen gezondheidsproblemen.

Als je me hiermee op weg zou kunnen helpen, zou ik erg blij zijn!

Groetjes,

Astrid

 
Geplaatst : 29/08/2015 3:09 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Astrid,

Goed bezig! Ik zal je vragen beantwoorden.

Combinatie droogvoer - barf/nrv

Dit is niet aan te bevelen. Jammer he! Maar om (zeker ongemalen) botten goed te kunnen verteren, is het nodig dat het maagzuur erg zuur is. Brokken schijnen het maagzuur wat basischer te maken, doordat daar veel plantaardige ingredienten inzitten (koolhydraten). Het zal vast bij veel honden prima gaan, maar het risico op problemen is iets groter. Zou het een optie zijn om Barf/nrv te combineren met kvv (gemalen rauwe vleesvoeding) of natvoer? Kvv is ook heel simpel en een prima basis om af en toe wat vleesbotten bij te geven.

Welk droogvoer hond

Als je toch kiest voor droogvoer, zijn de merken die je zelf al hebt uitgezocht prima. Afwisselen raad ik inderdaad aan, gewoon als de zak leeg is de volgende zak een andere voeding. Sommige honden zijn heel gevoelig voor de overgang, en dan zou je ervoor kunnen kiezen de overgang na een paar zakken te doen. Maar zeker als je ook rauwe vleesvoeding of blikvoeding voert, zal de overgang waarschijnlijk geen probleem zijn. Je kunt verschillende merken en/of verschillende varianten proberen en daarbij ook kijken naar welke het beste bevalt (ontlasting, vacht e.d.) Yarrah en Bosch bevatten veel koolhydraten en weinig vlees, maar van alle biologische brokken die ik ken zou ik Yarrah graanvrij het meest aanraden. Orijen en Acana bevatten ook geen vlees uit de bio-industrie en sommige varianten van Wolfsblut ook niet. Mijn mening over Happy Dog kun je in dit topic lezen:  http://www.voerwijzer.com/forum/ik-mis-de-hondenvoeders-happy-dog-en-hills

Welk droogvoer katten

Voor katten is het nog belangrijk dan bij honden om voeding op basis van vlees (vocht, eiwit en vet) te eten met zo min mogelijk koolhydraten. Ik zou je dus adviseren om zeker ook voor de katten te overwegen om in ieder geval deels vleesvoeding te geven. Als rauwe vleesvoeding geen optie is, dan is blikvoer ook prima. Qua brokken zijn ook voor de katten Orijen en Acana prima merken. Happy Cat zou ik niet aanraden, omdat het net als de varianten voor honden weinig vlees en veel koolhydraten bevat. Had je het overzicht van kattenbrokken al gezien?

Ik ben benieuwd of je hier wat mee kan, wat je uiteindelijk gaat doen en of het bevalt!

 

 
Geplaatst : 01/09/2015 2:35 pm
(@astrid634)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Wauw! Bedankt voor de uitleg en ook de linkjes erbij! Goed dat ik dat dus nog even had gevraagd over het combineren.. Hier heb ik zeker wat aan! Ik ga voor nu in ieder geval betere brokken aanschaffen dan. Dan kan ik me ondertussen verder inlezen in zelfmaakmenu's en adresjes waar ik benodigdheden of kvv kan halen. En dan ga ik proberen daar helemaal op over te stappen. Er zullen gaandeweg vast nog wel vragen ontstaan, maar ik heb erg veel aan je site gehad tot nu toe. :)

Ik ga aan de slag en hou de site in de gaten!

Groetjes,

Astrid

 
Geplaatst : 01/09/2015 8:27 pm
Deel: