Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Freedog

13 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,004 Bekeken
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Ik zie binnen het hondenras dat ik heb steeds meer fokkers een merk uit italië voeren, Freedog..

Ze zijn er erg enthousiast over maar ik kan er geen Nederlandstalige info over vinden. Ik overweeg het ook voor mijn hond te proberen maar zou graag vooraf meer over weten.

Het kost ongeveer 42,5 Euro voor 20 kg.

Ik heb op de Italiaanse webiste deze info gevonden: (voor de basic versie)

Kun je op basis hiervan hier iets zinnigs over zeggen?

100 grammi di prodotto contengono 

UMIDITA'10 g

PROTEINE20 g

GRASSI15 g

FIBRE2 g

CENERI5 g

ESTRATTIVI INOZOTATI48 g

ENERGIA METABOLIZZABILE365 KCAL

Scheda nutrizionale

Componenti: Cereali (mais e riso) – Carne disidratata (pollo, manzo, suino) min. 25% - Grassi animali (strutto) – Polpa di cicoria – Minerali (carbonato di calcio, fosfato di calcio, cloruro di sodio) – Olio di pesce (Omega3) – Additivi (additivi nutrizionali, conservanti, antiossidanti).

Componenti analitici: Proteine grezze 20,00% - Grassi grezzi 15,00% - Fibre grezze 2,00% - Ceneri Grezze 5,00% - Calcio 1,50€ - Fosforo 0,80%

Additivi: (E 672) Vitamina A UI 12.000 – (E 671) Vitamina D3 UI 1.150 – (3a 700) Vitamina E (alfa-tocoferolo 91%) mg 210 – (E300) Vitamina C (monofosfato di ascorbile) mg 100 – Vitamina B1 mg 3 – Vitamina B2 mg 6 – (3a 831) Vitamina B6 (cloridrato di piridossina) mg 3 – Vitamina B12 mg 0,10 – Vitamina PP mg 20 – Acido pantotenico mg 15 – Acido folico mg 0,85 – Vitamina H (biotina) mg 0,30 – Colina cloruro mg 750 – (E 1) Ferro (ferro solfato monoidrato) mg 200 – (E 4) Rame (rame solfato pentaidrato) mg 2 – (E 6) Zinco (zonco sofato monoidrato) mg 220 – (E 5) Manganese (manganese ossido) mg 50 – (E 3) Cobalto (cobalto carbonato monoidrato) mg 0,40 – (E 2) Iodio (ioduro di potassio) mg 2 – (E 8) Selenio (selenito di sodio) mg 0,20.

 

 

 
Geplaatst : 18/02/2016 8:30 pm
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

vergissing...

De brok die ik hierboven heb benoemd is de basic (die is goedkoper)

De brok die veel van de fokkers die ik ken voeren is de adult versie...

Die heeft de onderstaande ingrediënten en kost 42,50 voor 20 kg...

Volgens mij is die ook wat beter.. (?)

100 grammi di prodotto contengono 

UMIDITA'9 g

PROTEINE25 g

GRASSI15 g

FIBRE2 g

CENERI5 g

ESTRATTIVI INOZOTATI44 g

ENERGIA METABOLIZZABILE370 KCAL

Scheda nutrizionale

Componenti: Carne Disidratata (pollo, manzo e suino) min.30% - Riso - Grassi animali (Strutto) - Granoturco - Polpa di cicoria – Minerali (carbonato di calcio, fosfato di calcio, cloruro di Sodio) - Olio di pesce (Omega 3) - Additivi (additivi nutrizionali, conservanti, antiossidanti)

Componenti analitici: Proteine grezze 25,00% - Grassi grezzi 15,00% - Fibre grezze 2,00% - Ceneri grezze 5,00% - Calcio 1,20% - Fosforo 0,8%

Additivi (per Kg): (E672) Vitamina A UI 12,000 - (E671) Vitamina D3 UI 1,150 - (3a 700) Vitamina E (alfa-tocoferolo 91%) mg 210 (E300) Vitamina C (monofosfato di ascorbile) mg 100 - Vitamina B1 mg 3 - Vitamina B2 mg 6 - (3a 831) - Vitamina B6 (cloridrato di pirodossina) mg 3 - Vitamina B12 mg 0,10 - Vitamina PP mg 20 – Acido pantotenico mg 15 - Acido folico mg 0,85 - Vitamina H (biotina) mg 0,30 - Colina cloruro mg 750 - (E 1) Ferro (ferro solfato monoidrato) mg 200 - (E 4) Rame (rame solfato pentaidrato) mg 2 - (E 6) Zinco (zinco solfato monoidrato) mg 220 - (E 5) Manganese (manganese ossido) mg 50 (E 3) - Cobalto (cobalto carbonato monoidrato) mg 0,40 - (E 2) Iodio (ioduro di potassio) mg 2 (E 8) - Selenio (selenito di sodio) mg 0,20.

 
Geplaatst : 18/02/2016 9:02 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Freedog ziet er uit als een heel normale brok. De Basic versie is wel heel basic en zou ik niet aanraden. De Adult versie is iets normaler, maar ik zie niet waarom mensen hier extra enthousiast over zijn.

  • Er zit een normale hoeveelheid vlees in (25% eiwit)
  • Er zitten normale diersoorten in (kip, rund en varken)
  • Er zitten gewone zetmeelbronnen in (rijst en mais)
  • Er zitten conserveringsmiddelen in en onbekende antioxidanten 
  • Er zit varkensvet in, wat niet gezond schijnt te zijn ivm afvalstoffen in het vet van varkens uit de bio-industrie
  • Er zitten goedkope mineralen in

Misschien zijn ze er zo enthousiast over omdat de prijs zo laag is. En dat kan ook met deze samenstelling. 

 
Geplaatst : 19/02/2016 12:09 pm
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Dank je voor deze analyse!

Ik denk dat de prijs inderdaad de voornaamste reden is dat men hier enthousiast over is. Het zijn allemaal mensen met meerdere grote honden. Dan zal de prijs/kwaliteit verhouding een belangrijke factor zijn.

Dit geldt trouwens ook voor mijzelf. Ik zie ook wel eens brokken met 50 of 60% vlees voorbij komen maar dan betaal je altijd zo'n 4 tot 5 Euro per kilo. Dat is mij eerlijk gezegd iets te veel van het goede. Mijn hond ( Cane Corso ) eet nu van zijn (matige kwaliteit) brok ca. 750 gram per dag...

Alle andere brokken die ik binnen dit prijsnivo tegen kom zijn volgens mij nog minder van kwaliteit..

Aangezien het in ieder geval zeker geen slechte brok is ga ik me er toch aan wagen. Ik zal wanneer ik het enkele weken heb geprobeert hier een reactie geven hoe het me is bevallen :-)

Nogmaals dank!

 

 
Geplaatst : 22/02/2016 2:04 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Als je wilt gaan voor een brok die beter is en niet duur, kun je ook kiezen voor:

Die laatste lijkt wat duurder, maar je hoeft er minder van te voeren. Daardoor kost die per dag evenveel als Markus Muhle. Als je kiest voor inkopen per 2 grote zakken bijvoorbeeld, is het het goedkoopst. Markus Muhle is het goedkoopst bij de Duitse Zooplus (€2,33/kg bij inkoop van 2 grote zakken)

 
Geplaatst : 23/02/2016 11:33 am
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Nu 2 Maanden mijn hond(en) gevoerd met free dog. En met super resultaat !!

Ik ben altijd voorstander geweest van vers vlees en heb dan ook voorheen altijd zelf barf samengesteld.

Nadeel was dat mijn hond niet alle diersoorten even graag wilde eten.

Hoewel hij in een redelijke conditie bleef (het is een veel bekroonde show hond dus voeding is erg belangrijk voor hem) was het steeds vechten om hem goed te laten eten en voldoende variatie te geven.

Ik ben begonnen met 50% brokken en 50% vlees (het is een koudgeperste brok dus dat verliep probleemloos).

Als hij de freedog brokken kreeg was hij helemaal in zijn element. Het was plotseling geen gevecht meer om hem voldoende te laten eten maar het was juist een plezier om hem te zien kwispelen zodra de zak met voer tevoorschijn kwam.

Na 3 weken zag ik hem al beter op gewicht raken en een mooiere bespiering krijgen.. na 3 weken al !!

Ik ben daarna volledig overgegaan op freedog en ik heb zelden een beter besluit genomen.

Mijn hond is actiever, heeft een betere bespiering gekregen en is in 3 maanden tijd 3 kilogram aangekomen terwijl hij altijd moeilijk op gewicht bleef. Bovendien glanst zijn vacht (nog steeds) als een spiegel, heeft hij prachtige compacte, donkere ontlasting en eet hij met plezier.

Ik ben na dit resultaat ook mijn andere (senior) hond op deze brok gaan zetten. Die is erg gevoellig voor brok en kreeg alleen maar vlees nadat ik hem eerder bbrokken voeren binnen 2 weken onder de kale plekken zag zitten. Hij is erg gevoelig voor graan en ik heb daarom overwogen de gluten vrij versie te bestellen. Maar na een weekje voorzichtig testen (50% kvv, 50% freedog) met de adult brokken van bleek hij er alleen maar op vooruit te gaan. Zetmeelbronnen zijn ontsloten mails en rijst en blijkbaar kan ook een voor graan gevoellige hond dit prima aan.

Bedankt voor het aanraden van de alternatieve merken maar ik ben volledig "om" naar dit merk.

Mijn hond van 55 kg. krijgt nu 500 gram per dag en blijft daarmee in perfecte conditie. Kosten: 1 euro per dag !!

Mijn senior van 60 kg eet 450 gram per dag en ik denk dat hij zelfs binnenkort nog iets minder mag. 

Dat is bijna 50% goedkoper dan toen ik nog zelf barf samenstelde.

De hierboven genoemde alternatieven merken zijn 1 a 2 tientjes per maand duurder naar wat ik berekend heb maar ik zie ook geen enkele dreden om nog iets anders te proberen...

Het verbaasd me dat deze brok bij de analyse hierboven als een "redelijke" brok wordt beoordeeld. Mijn ervaring (en ik stel echt zeer hoge eisen aan voeding) is dat het echt een super brok is.

Voor mij dus niets echt anders meer dan freedog :-)

 
Geplaatst : 29/04/2016 9:35 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat goed om te horen Arno, en het verbaast me inderdaad, omdat er niks bijzonders wel/niet in deze brok zit. Het kan ook zo zijn dat een brok überhaupt beter bevalt voor jouw honden dan vers vlees, bijvoorbeeld doordat ze beter reageren op een voeding met koolhydraten, omdat ze rauw vlees minder goed kunnen verteren, of omdat er voedingsstoffen misten in het merk dat je gebruikten.

Heel fijn dat je iets hebt gevonden waar je honden goed opreageren. Experimenteren met andere brokken kan geen kwaad, afwisselen is ook erg gezond, maar je hebt in ieder geval iets waar je van weet dat het goed bevalt! Ik zou er bij je senior hond wel extra op letten, want deze brok (als je de brok met 20% eiwit voert) bevat eigenlijk wel te weinig eiwit voor een senior hond.

 
Geplaatst : 29/04/2016 9:59 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hallo Arno, ik lees jouw verhaal met grote interesse. Waar bestel jij dit voer? Ik heb pas iets over deze brok voorbij zien komen. Heb zelf 2 Cane corso en zijn moeilijke eters. Ook ik Barf , maar ze zijn te kieskeurig en zo komt mijn menu in het geding voor langere termijn. 1 ervan heeft graan/gluten Intolerantie. Wil het ook gaan proberen met Freedog...

 
Geplaatst : 13/05/2016 7:23 pm
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Na een paar weken toch maar gestopt..

Het begon goed maar eindigde met jeuk en rode plekken :-(

 
Geplaatst : 13/07/2016 4:53 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Jammer Arno, dus weer op zoek naar een nieuwe brok. Wellicht heb je iets aan het artikel Goedkope hondenbrokken. Daarin heb ik twee lijstjes met brokken die voor de lage prijs het beste zijn.

 
Geplaatst : 14/07/2016 6:16 pm
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Wat een gedoe zeg.. !!

Ik was gestopt met dit (Freedog) voer in verband met een allergische reactie van een van mijn honden. 

Hij kreeg jeuk en rode plekken, vooral rond de mond en de kin.

Dus voor de zoveelste keer overgegaan naar wat anders (Marcus Muhle, zoals aangeraden) maar met dit merk werd het al snel alleen nog maar erger !!

Nu blijkt uiteindelijk (na lang zoeken en een allergie onderzoek bij de DA) dat het dus helemaal niets van doen heeft met het voer!! Mijn hond blijkt allergisch voor het metaal van de voerbakken. Ik wist niet eens dat dit bestond :-)

Nieuwe plastic voer- en drinkbakken gehaald en nu na 1,5 week wordt het gelukkig al zichtbaar beter!

Ik heb dus onterecht het voer de schuld gegeven en ben deze week ook weer terug gegaan op Freedog. Met name vanwege de gunstige prijs. Ik was ook erg tevreden over het voer dus ik baalde al dat ik wéér naar wat anders moest gaan zoeken.  Maar gelukkig is dat dus niet nodig. Inmiddels ben ik naar een vlees/vis variant gegaan (complex) met nog iets meer eiwit (27%)en een mooi vet % (16%) en ze smullen daar echt van!

eind goed.. al goed

 
Geplaatst : 12/08/2016 1:28 pm
 Arno
(@arno)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Dit bleek dus niet aan de brokken te liggen :-(

 

 
Geplaatst : 12/08/2016 1:31 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bedankt voor het delen van je ervaring Arno. Gelukkig zijn jullie er uitgekomen wat de oorzaak is, ik kan me zo voorstellen dat een allergie voor de voerbak niet altijd gevonden wordt.

Klinkt goed, een variant met 27% eiwit en 16% vet. 

 
Geplaatst : 13/08/2016 7:18 am
Deel: