Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Kattenbrokken Natuur en Dier

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
830 Bekeken
 Maud
(@maud)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Wij geven onze katten regelmatig de vleesworsten van Natuur en Dier.
Daarnaast krijgen ze Acana Grasslands brokjes.

Nu zag ik dat natuur en dier sinds kort deze brokken heeft:
http://www.natuurendier.nl/12536040/natuur-en-dier-excellent-kat-zalm-100--graanvrij-10kg
http://www.natuurendier.nl/12535866/natuur-en-dier-excellent-kat-100--graanvrij-10kg

Zouden dit goede brokken zijn? En in vergelijking met Acana Grasslands kattenbrokken, welke zou dan het beste zijn?

Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw mening.

Groetjes Maud (van Marcus)

 
Geplaatst : 16/09/2017 9:24 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Maud, wat leuk om eens direct contact met je te hebben!

Eens even kijken naar de samenstellingen

Natuur en Dier Excellent Kat Zalm 100% Graanvrij
Kip, Rijst, Mais, Vis, Gerst, Eipoeder, gevogeltevet, Glucose en gist, Lecithine, Inuline, Taurine, Chicoreivezels, Lijnzaad, Yucca, FOS (fructo-oligo-sacchariden), Omega 3 en 6 vetzuren, Vitaminen, Mineralen en spoorelementen

Ruw eiwit 32.0%
Ruw vet 16.0%
Ruwe Celstof 3.0%
Ruwe As 7.5%
Calcium 1.5%
Fosfor 1.0%
Vocht 9.0%

Natuur en Dier Excellent Kat 100% Graanvrij
Kip, Rijst, Mais, Vis, Gerst, Eipoeder, gevogeltevet, Glucose en gist, Lecithine, Inuline, Taurine, Chicoreivezels, Lijnzaad
Yucca, FOS (fructo-oligo-sacchariden), Omega 3 en 6 vetzuren, Vitaminen, Mineralen en spoorelementen

Ruw eiwit 32.0%
Ruw vet 16.0%
Ruwe Celstof 3.0%
Ruwe As 7.5%
Calcium 1.5%
Fosfor 1.0%
Vocht 9.0%

Toegevoegd:

Vitamine A 25000 IE, Vitamine D3 1800 IE, Vitamine E (alfa-tocopherol acetaat) 500.0 IE, E1 (IJzersulfaat monohydraat) 75.0 mg, E2 (Calciumjodaat) 1.5 mg, E4 (Koper) 3.5 mg, E5 (Mangaan) 32.0 mg, E6 (Zinksulfaatmonohydraat) 22.0 mg.


Wat vind ik er van?

Ik vind het geen goede samenstelling. Niet enorm slecht, maar het haalt het lang niet bij Acana. Ik vraag me trouwens af of het wel klopt, want ze heten graanvrij, maar vervolgens zit er heel veel graan in. Wat ik er dus niet zo goed aan vind is dat de brok erg veel koolhydraten bevat. Ook als het geen graan zou zijn maar zoete aardappel, vind ik dat nog steeds niet gezond voor katten. Katten hebben veel meer baat bij eiwitten en vet. Verder vind ik dat glucose niet thuishoort in kattenvoeding. De mineralen zijn in goedkope vorm toegevoegd, deze zijn minder bruikbaar voor het lichaam. Dit is een groot verschil met Acana: daarin zitten alle voedingsstoffen al in voldoende mate in de ingrediënten en hoeven er maar drie voedingsstoffen aan toegevoegd te worden (zink, choline en koper) en waarschijnlijk hebben ze dat in optimale vorm gedaan. Verder bevat Acana geen vlees uit de bio-industrie, geen chemische bewaarmiddelen in de grondstoffen en zijn de brokken op relatief lage temperatuur gemaakt.

Maar! Als je wilt gaan fokken met je katten, kunnen de fyto-oestrogenen in de peulvruchten die in Acana zitten wel zorgen voor een minder goede vruchtbaarheid. Dus wat dat betreft is het goed om af te wisselen met voeding zonder peulvruchten. Je kunt in dit overzicht kijken voor een goed alternatief: https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/. Aardappel en zoete aardappel zou beter geschikt zijn.

 
Geplaatst : 16/09/2017 5:52 pm
 Maud
(@maud)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
De brokken van natuur en dier gaan we dus zeker niet nemen.

Bij de brokken in het door jou voorgestelde overzicht, zie ik niet direct iets terug over peulvruchten. Weet jij zo 1,2,3 welke brokken uit het overzicht geen peulvruchten bevatten?
Als het teveel uitzoekwerk is, ga ik er zelf induiken.

Ik wilde kijken of er een goedkoper alternatief is voor Acana Grasslands en met het idee dat we met een van onze ocicats willen fokken, is het peulvruchten verhaal goed om rekening mee te houden. Wat de overstap naar een andere brok dan Acana alleen maar belangrijker maakt.

Ik wil je graag €7,50 overmaken voor het voedingsadvies, waar kan ik het naar overmaken?

 
Geplaatst : 16/09/2017 7:23 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat lief dat je geld wilt overmaken (mijn rekeningnummer is NL37BUNQ2290562734 tnv Voerwijzer), dan kan ik ook best wel even wat tijd steken in een lijstje met geschikte brokken. Het hangt wel af van je budget, en welk eiwitgehalte wel/niet goed gaat. Ik begreep dat Porta21 niet goed ging, dat kan komen door het hoger gehalte aan eiwitten, maar ook door de slechtere kwaliteit eiwitten. Dat is dus vaak een kwestie van uitproberen en dan conclusies trekken.

Ik zou deze brokken adviseren:
1. Celtic Connection Duck with Quail and Pheasant. Met zoete aardappel als koolhydraatbron. Deze is met €11,-/kg wel aan de dure kant, maar bevat geen vlees uit de bio-industrie en alle toegevoegde mineralen zijn in optimaal bruikbare vorm. Bovendien bevat het geen vrije glutamaat ( https://www.voerwijzer.com/msg-in-brokken/), een stof waarmee je extra voorzichtig wilt zijn bij zwangerschap en zorgen van kittens.
2. Purizon Kip & Vis. Geen peulvruchten, en wel goede mineralen. Bevat wel vrije glutamaat.
3. Essentials The Jaguar. €8,-/kg Bevat een beetje erwten, maar niet zoveel denk ik. Geen vlees uit de bio-industrie. Geen vrije glutamaat.
4. Power of Nature Fees Favourite. Qua samenstelling in theorie heel geschikt, en ik hoor er goede ervaringen mee, maar misschien dat het eiwitgehalte te hoog is voor jullie katten. Er zit geen koolhydraatbron in. Wel een beetje lijnzaad, wat ook veel fyto-oestrogeem bevat. Het is opzich niet duur, maar ik geloof dat de verzendkosten vanuit Duitsland wel wat hoger zijn.

Als de eiwitgehalte van bovenstaande brokken te hoog blijken, dan is Celtic Connection
Chicken with Duck & turkey een goed alternatief. Het bevat wel een beetje erwten, maar weinig.

Het is bij brokken toch vaak een keuze uit "kwaden" en ik raad je ook aan om er rauw en blik bij te voeren, hoe meer hoe beter.

Ik hoor graag hoe het gaat straks!

 
Geplaatst : 16/09/2017 9:28 pm
 Maud
(@maud)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Bedankt! Ik heb zojuist geld overgemaakt.

Zijn de brokken die je hierboven opnoemt in een bepaalde volgorde? Heeft nr.1 jouw eerste voorkeur en dan aflopend?

We gaven onze ene Ocicat worsten van Natuur en Dier, maar die eet ze niet meer.
Nu krijgen beide ocicats af en toe blik per van animonda carny, almo nature of schesir. (Dat is wat ik op dit moment in huis heb en dat wissel ik af.)

Wat voor rauwvlees adviseer je? En wat als een van de katten het niet eet? Is er bijvoorbeeld rauwvlees wat katten zo lekker. Vinden dat iedere kat het wel eet?

Goede uitleg over msg op je website trouwens!

 
Geplaatst : 16/09/2017 9:55 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja ik heb ze op volgorde gezet, op basis van de samenstelling. Maar welke het beste bevalt zal dus moeten blijken door uitproberen.

Wat jammer dat ze Natuur en Dier-worsten niet meer wil eten. Helaas is er niet een bepaalde smaak die alle katten lusten, dus ook dat is een kwestie van uitproberen. Alroda heeft veel smaken, maar je kunt ook Haaksbarf, Barfmenu of Kiezebrink proberen. Die hebben ook verschillende smaken. Of eventueel gewoon eens Smuldier Vlees Compleet uit de supermarkt. Of verse runderhartblokjes van de Albert Heijn.

 
Geplaatst : 17/09/2017 11:44 am
 Maud
(@maud)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Ik heb van een familielid de purizon kip en vis om te proberen.
Zou jij het mengen met de oude brokken? Is dat noodzakelijk?

Ik heb bijna niks meer van de oude...

Ik ben benieuwd!

Groeten Maud

 
Geplaatst : 03/10/2017 6:00 pm
Deel: