Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Orijen of Acana?

11 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,106 Bekeken
(@mauss)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Ik voer al zo'n 13 jaar kvv, maar mijn jongste hond reageert er niet goed op. Ik heb 2 jaar lopen tobben, ze had 3-4x per week ernstige diarree en moest vaak overgeven. Ze kreeg alleen versvlees (m.n. Carnivoer) en verder geen brokken. Nu krijgt ze sinds ca. 10 weken brokken (ik was na 2 jaar proberen ten einde raad en ben toch maar overgestapt om te zien wat er zou gebeuren), DLG Passion, en alle problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik ben op zich tevreden over DLG, maar ben eigenlijk net iets enthousiaster over Orijen en Acana. Ik heb een proefzakje Acana Grasslands geprobeerd en Purizon Lam/Zalm. Dit meng ik dan met DLG en probeer steeds iets meer van het andere voer te geven. Dat gaf bij beide brokken toch weer diarree. Ik zit nu te denken aan Acana Lamb en Pacifica. Wild Prairie lijkt me ook interessant, maar wordt niet aangeraden voor gevoelige honden las ik. Van Orijen lijkt 6 Fish interessant maar ook Adult en Regional Red.

Ik wil graag graanvrije brokken, maar ook brokken waar niet te veel zout in zit. Het zoutgehalte van de Acana en Orijen brokken die ik interessant vind, is voor mij onduidelijk. Ik las dat bijv. in Orijen Tundra en Acana Ranchlands best veel zout zit. Kun je mij vertellen hoe het met de door mij genoemde varianten gesteld is v.w.b. de hoeveelheid zout?

Bij het Acana voer heb ik gezien dat overal Glucosamine en Chondroitine in zit, behalve in de Pacifica. Weet je waarom dit is?

Tenslotte: is Acana Lamb & Okanagan Apple ook graanvrij of geldt dit alleen voor de Regionals?

Ik wil graag wat proefzakjes bestellen (340 gr) en kijken hoe mijn hond erop reageert. Alvast bedankt voor het antwoord! ;-)

 
Geplaatst : 30/12/2015 5:36 pm
(@mauss)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Ik heb het zoutgehalte van een aantal brokken inmiddels hier op de website gevonden. Alleen niet van Wild Prairie en Pacifica.

Renske Masterclass lijkt ook interessant trouwens en is bij mij in de buurt makkelijk verkrijgbaar. 

 
Geplaatst : 30/12/2015 9:40 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat is interessant om te lezen. Het komt vaker voor, dat rauwe vleesvoeding gewoon niet goed gaat. Soms gaat het alleen goed als het af en toe gegeven wordt, bijvoorbeeld 1 keer in de week 1 maaltijd. Fijn dat je nu wel voer gevonden hebt wat goed gaat.

Ik ben wel benieuwd waarom DLG Passion wel goed gaat, en Purizon en Acana Grasslands niet. Wat anders is aan Purizon is vooral het hoge eiwit gehalte en aan beide brokken de koolhydraatbron. Maar goed, misschien dat je erachter komt door het proberen van andere brokken.

Acana Lamb & Okanagan Apple is graanvrij, en lijkt me een goede om te proberen. Als het de peulvruchten zijn in Acana waar je hond niet goed op reageert, dan zal het niet bevallen.
Acana Pacifica is ook prima. Het bevat wel wat meer zout (0,6% natrium), omdat dat in vis in grotere hoeveelheden zit dan in vlees. Je kunt het zoutgehalte opzoeken door op de website van de fabrikant naar het sodium-gehalte te kijken. Sodium is de Engelse term voor natrium.

Volgens mij zit er in geen variant van Acana glucosamine en chondroitine toegevoegd. Het zit al in de ingredienten, en ze hebben laten analyseren hoeveel er in het voer zit. In Acana Pacifica zit minimaal 700 mg/k glucosamine en 900 mg/kg chondroitinesulfaat.

Acana Wild Pairie bevat 0,3% natrium, wat een gematigder hoeveelheid is. Het is niet zo geschikt voor honden die snel een allergie ontwikkelen, maar ik heb niet het idee dat bij jouw hond allergieën een probleem zijn, denkt je wel?

Renske Masterclass gaat helaas uit het assortiment, omdat ze nu de Renske Premium-brokken hebben. Misschien dat daar een variant bij zit die je aanspreekt.

Kun je hiermee verder? Ik ben erg benieuwd welke brokken wel en niet goed gaan!

 
Geplaatst : 31/12/2015 3:06 pm
(@mauss)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ben ik heeeeel blij mee ;-)! Ik heb een folder van Acana waarbij bij alle varianten de hoeveelheid Glucosamine en Chondroitine vermeld staat, alleen bij Pacifica stond dit niet, maar je hebt gelijk het zit er wel gewoon in.

Ik heb inderdaad niet het idee dat mijn hond allergisch is, maar wat er nou wel precies aan de hand is, is me ook een raadsel. Ik heb sinds kort ook een paar keer wat natvoer geprobeerd en dat lijkt ook goed te gaan (hopelijk blijft dit zo op de langere termijn).

De Renske premium kip lijkt me ook wel een aardige om te proberen.

Ah ik moet dus naar Sodium kijken, goed dat ik het weet!

Gelukkig kun je van Acana en Orijen hele kleine zakjes bestellen, dus dat is ideaal om uit te proberen (hoewel ik er dan misschien wel 2 van 340 gr moet nemen om goed te kunnen testen). Ik ga ze maar gewoon allemaal uitproberen dan!

Ik neem aan dat er in DLG Passion Ocean Fish & Sweet Potato ook wat meer zout zit dan. Ik moet zeggen dat ik liever wat minder zout erin heb, maar misschien kan ik een 'vis- en een vleesbrok' combineren.

 

 
Geplaatst : 31/12/2015 4:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

In Dog Lovers Gold Passion Ocean Fish & Sweet Potato zit opvallend genoeg niet zoveel natrium, namelijk 0,2%. Ik denk dat dit (onder andere) komt doordat er minder vis inzit dan in de varianten van Acana en Orijen, kijk maar naar het eiwitgehalte. Een ander nadeel van vis is dat er veel jodium inzit. Ook om die reden is het beter om af te wisselen met een vleesbrok.

Fijn dat je wat kan met mijn antwoord, en hopelijk vind je nog andere brokken die goed bevallen.

 

 
Geplaatst : 02/01/2016 12:01 pm
(@mauss)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Misschien is het hogere eiwitgehalte in bijv. Grasslands en Purizon inderdaad ook wel de oorzaak van de diarree bij mijn hond. Als ik een paar brokjes bij de DLG doe, is er niks aan de hand maar als het 50/50 of meer wordt, lijkt ze toch weer diarreeklachten te krijgen. Ik ga het allemaal nog eens goed bekijken. Vaochtend heeft ze Natures Menu Country Hunter kip op en dat gaat prima (tot nu toe).

Ik had de hoeveel natrium opgezocht op de DLG site en zag voor Passion Ocean Fish & Sweet Potato => Sodiumselenite 0.5 mg/kg staan. Is sodiumselenite iets anders dan gewoon sodium of natrium?

Ik ga 6 verschillende soorten bestellen (Acana en Orijen) en kijken wat er gebeurt. Als ze overal gevoelig op reageert, ga ik er maar vanuit dat het met het eiwitgehalte te maken heeft. Ik ga ook Chicken & Burbank Potato (als ik 340 gr kan krijgen) proberen, hoewel de haver die erin zit, voor mij niet had gehoeven, maar ik wil toch eens kijken. En ik ben van plan Herrmanns natvoer (voornamelijk de blikken met alleen puur vlees) te gaan proberen. Ben benieuwd!

 
Geplaatst : 03/01/2016 3:44 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat zou het goed kunnen zijn inderdaad, ik ben erg benieuwd hoe je experimenten aflopen :)

Acana heeft wel varianten met wat minder eiwit, dus die zouden dan goed moeten gaan. Acana Chicken & Burbank Potato heeft een lager eiwitgehalte, dus hopelijk gaat dat goed.

Sodium Selenite dat is gedeeltelijk natrium/sodium, maar is geen grote hoeveelheid. Sodium Selenite wordt gebruikt als bron voor selenium. Helaas is het de slechtste bron van selenium, maar ook de goedkoopste, dus wordt het in de meeste brokken gebruikt. Acana en Orijen bevat het niet.

Haver vind ik zelf niet een slechtere zetmeelbron dan peulvruchten, maar het kan wel zijn dat je hond beter op een van beide reageert. Je merkt het vanzelf. Notitieboekje er maar bij houden!

Wat je ook kunt proberen, is om een enzymensupplemement erbij te geven. Om je goed te kunnen adviseren, heb ik even uitgezocht welk enzymensupplement het beste is en daar een pagina over gemaakt:  http://www.voerwijzer.com/welke-enzymen-voor-de-hond-kat

 

 
Geplaatst : 05/01/2016 4:14 pm
(@mauss)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Wat SUPER zeg! Meike, je bent te goed voor deze wereld ;-)! Ik ga het bekijken! Hartstikke bedankt!

 
Geplaatst : 05/01/2016 5:05 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Haha dat is nou leuk om te horen, dankje! :)

Ik heb het artikel nog aangepast, omdat ik zag dat eentje ervan de oude variant was van de andere. Nu klopt het beter. 

 
Geplaatst : 05/01/2016 7:14 pm
(@mauss)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hi Meike,

Ik wilde nog even laten weten hoe het uittesten vd diverse Acana en Orijen brokken is verlopen. Eerder leek ze toch weer diarree te krijgen van Acana Grassland, maar nu had ze met het uittesten helemaal geen last. Ik heb Acana Chicken, Wild Prairie, Lamb en dus Grassland allemaal uitgeprobeerd en op alle brokken reageerde ze prima. Ik ben nu Orijen 6 Fish aan het proberen, maar dat heb ik alleen nog met kleine hoeveel heden gemengd met DLG, dus daar kan ik nog niks over zeggen. Ik heb de indruk dat haar darmen en alles toch nog wat verder zijn opgeknapt en dat ze nu toch eigenlijk alle brokjes wel lijkt te kunnen eten zonder klachten.

Jammer is wel, dat als ik veel natvoer geef (Herrmanns bijv.), ze daar is minder goed op lijkt te reageren ((nog) meer en zachtere ontlasting) en dat zelfs mijn andere hond, die eigenlijk overal tegen kan, ook minder goede ontlasting krijgt. Als ik alleen 's ochtends nat en 's avonds brokken geef, gaat het goed.

Ben in ieder geval blij dat het met de diverse brokken nu goed gaat. Nog even Orijen afwachten en dan een keuze maken welke ik blijf voeren. Wild Prairie, Grassland en Orijen Adult spreken me het meest aan, dus een van deze zal het wel gaan worden.

 
Geplaatst : 27/02/2016 3:36 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat goed dat je zoveel hebt uitgeprobeerd,  en fijn dat het allemaal prima gaat nu. Dan lag het misschien toch niet aan de brok, maar zat er even iets niet goed in de darmen. Misschien doet de afwisseling juist goed, de darmflora wordt er mogelijk uitgebreider van waardoor er minder snel problemen ontstaan. Jammer dat het natvoer niet goed gaat, het zou aan het merk kunnen liggen, dus ook daarin zou je een test-ronde kunnen houden.

 
Geplaatst : 28/02/2016 12:05 pm
Deel: