Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Versele Laga Opti life Adult Medium

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,778 Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Per email kreeg ik de vraag naar het analyseren van Versele Laga Optilife. Hier mijn beoordeling

Ingredienten

32% gedroogde kip, sorghum, dierlijk vet, plantaardige vezels, lijnzaad, zalmolie, biergist, mineralen, gedroogde hele eieren, MOS, FOS, lecitine, algen (Ascophyllum nodosum), druivenpitten, rozemarijn, goudsbloem, groene thee

Toevoegingen: vitamine A 22000 U.I., vitamine D3 1200 U.I., vitamine E 500 mg, vitamine C 200 mg, β-carotène 1 mg, E1 (ijzer) 75 mg, E2 (jodium) 3 mg, E4 (koper) 10 mg, E5 (mangaan) 50 mg, E6 (zink) 180 mg, E8 (selenium) 0,3 mg, Antioxidanten: tocophérols

Analyse

26% eiwit

16% vet

3% vezel

6,5% ruwe as

1,2% calcium

0,8% fosfor

38,5% koolhydraten

19,5% dierlijk eiwit

Beoordeling

Een vrij gemiddelde brok, maar met iets meer eiwit dan ik normaal zie in "gemiddelde" brokken, wat positief is. Het is jammer dat een kwart van het eiwitgehalte uit graan komt, want minder nuttig is dan dierlijk eiwit, maar er blijven genoeg dierlijke eiwitten over om aan de minimale behoeftes te voldoen. Verder zitten er geen verstopte of geisoleerde plantaardige eiwitten in, wat positief is. Verder is het jammer dat het dierlijke vet niet verder gespecificeerd is. Zou dit een soort 'rest-product' zijn bestaande uit allerlei dierlijke vetten, of varieren ze in het soort vet? 

Wat ik erg jammer vind is dat het niet genoemd is in welke vorm de mineralen zijn toegevoegd. Dit kunnen hele goedope mineralen zijn die minder effectief zijn, of dure en goede mineralen.

Doordat er zalmolie inzit, vermoed ik dat de verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren redelijk zijn in deze brok. Helaas worden de waardes niet vermeld.

In het kort

Positief:

  • Vleesgehalte is ok
  • Omega 3/6- verhouding mogelijk prima door toevoeging van zalmolie
  • Bevat dierlijk vet 
  • Natuurlijke antioxidanten (helaas niet gespecificeerd, dus de mate van werkzaamheid is onbekend)

Negatief:

  • Onbekend in welke vorm de mineralen zijn toegevoegd

 

 
Geplaatst : 02/01/2016 1:22 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Dank u wel meike.

Mijn honden (flatcoated retrievers) doen het vrij goed op deze brokken.

Ik ben blij dat hij kwalitatief voldoet.

 
Geplaatst : 02/01/2016 3:06 pm
Deel: