Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Monge brokken

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,914 Bekeken
(@kammetje20)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

wat een geweldig initiatief. ik las dat je veel in europa onderwerg bent, dus hoop ik dat je me kunt adviseren.

Ik woon al 2 jaar in zuid-frankrijk en worstel enorm met hoe ik het beste mijn prachtige hond kan voeden. KVV of Barf is hier niet niet te krijgen en dat zou ik hem het allerliefst geven. Ik geef hem vers door kip te koken in combi met een beetje rijst en veel groente, maar begrijp nu dat dat wel erg weing uitgebalanceerd is. Ik zie mezelf geen karkassen platslaan of organen klaar maken. Dus loop ik vast.

Na onderzoek hou ik twee opties over: ik zou vanuit nederland zowel de Acana brok als ziwipeak gedroogd voer kunnen bestellen en laten bezorgen en dat met elkaar combineren of hier in de buurt (op een uur rijden) Monge brokken en natvoer kunnen halen. Dat zou ik dan weer kunnen combineren met versvlees en groente...over de verhoudingen ben ik nog niet uit, dat is de volgende stap. Ik ben echter een beetje huiverig over het Merk Monge. Ik kan daar maar moeilijk info over vinden.

Graag ontvang ik je advies.

alvast bedankt.

groetjes,

 

 
Geplaatst : 17/12/2015 11:51 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Bedankt voor je leuke bericht :)

Ik heb vier varianten voor volwassen honden bekeken en het ziet er best prima uit, behalve dat elke brok wel een nadeel heeft: de ene bevat erg weinig vet, de ander bevat zonnebloemolie, en de twee met aardappel bevatten deels aardappeleiwit als eiwitbron. Ik denk dat ik toch eentje met aardappel zou kiezen, als je hond tegen aardappel kan. 

Maar vergeleken met Acana is het echt een minder goede brok. Acana bevat meer vlees, meer eiwit, een betere premix en geen ingredienten waar ik over twijfel. Ziwi Peak is natuurlijk helemaal goed, maar dat is wel erg duur. Dat zou je misschien ter afwisseling kunnen geven.

Het klopt dat gekookt vlees met rijst en groente niet een complete voeding is. Je kunt het wel compleet maken. Ikzelf vind dat beter dan een brok, omdat het minder verhit is en er minder reacties tussen voedingsstoffen onderling plaatsvinden. Er zitten dan meer oorspronkelijke voedingsstoffen in en minder schadelijke stoffen. In principe zou je het compleet kunnen maken door toe te voegen:

  • calcium (ongeveer 1% van het menu)
  • lever (ongeveer 3% van het menu) en hart (ongeveer 3-10% van het menu), liefst rauw
  • meer diersoorten (het liefst rauw, dan verlies je minder voedingsstoffen)
  • eventueel voedingsgist, als je het vlees niet rauw voert, om de vitamine B's aan te vullen

Kun je bij jou in de supermarkten ook hele konijnen, inclusief organen (hart, lever, nier) verkrijgen? Dit is helemaal compleet en kun je rauw voeren. Hier in Spanje kunnen we het zelfs in delen krijgen, zodat wel zelf nog amper hoeven te portioneren.

Kan je hier verder mee?

 

 
Geplaatst : 19/12/2015 11:12 am
Deel: