Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Hoog kcal nodig, maar diarree op te veel eiwit

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,024 Bekeken
 Mart
(@mart)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Onze hond is zeer actief en heeft een hoge energiewaarde in de brok nodig.
Zit er te weinig kcal/kg in dan moet ze dusdanig veel gevoerd worden dat ze veel en zachte ontlasting krijgt. Als jonge hond (tot 1,5) hebben we merken met hoog eiwit gevoerd, Acana puppy/junior en chicken greens, Carnilove- allemaal tot gevolg dat ze 1x vaste ontlasting had en 4x pd zacht/diarree.

Daarna zijn we overgestapt op geperst voer, wat goede ontlasting gaf maar waar nog steeds enorm veel van gevoerd moest worden. We hebben Biofood HE (30% eiwit 4180 kcal/kg) geprobeerd, maar dat viel niet goed, mogelijk door alle troep (bietenpulp, mais). Nu krijgt ze Sam's field graanvrij hert, 26% eiwit, 3650 kcal. Nog steeds veel ontlasting omdat ze veel moet eten om op gewicht te blijven, maar geen diarree.

Wat is nu raadzaam om haar te voeren?
Een betere brok met een hoger gehalte aan vlees zodat het beter te verteren is, maar die relatief weinig kcal/kg levert en relatief weinig eiwit bevat zoals Acana Classic, of terug naar de geperste brokken die ze kreeg, en daar dan veel van voeren?
Of kijken naar een andere HE brok dan de Biofood die we hebben geprobeerd, zoal Natural health, dat wel veel eiwit bevat, maar met de hoop weinig te hoeven voeren en haar wel op gewicht te houden?

Alle suggesties zijn zeer welkom!

 
Geplaatst : 06/07/2018 2:08 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Als eerste zou ik kijken of rauwe vleesvoeding goed gaat, dit zou je helemaal of deels kunnen gaan voeren. Dit is namelijk beter verteerbaar dan brokken en is daardoor voor veel honden een oplossing.

Als je (deels) brokke wilt blijven voeren , zou ik kijken of het goed gaat op een brok met meer calorieën. Als je goed op een rijtje hebt welke voeding slechter/beter ging en hoeveel vet, eiwit, vezel, koolhydraten en calorieën daar in zit, kun je misschien achterhalen wat de slechte ontlasting veroorzaakt. Zo kun je voeding kiezen die het beste aansluit op de voedingsbehoeftes. Maar over het algemeen heeft een sporthond behoefte aan wat meer vet, voor de energievoorziening. De eiwitkwaliteit is ook van belang als je geen slechte ontlasting wilt, maar die is helaas niet goed uit de samenstwlling en analyse van brokken te halen. Wel kun je kijken naar het calciumgehalte, hoe hoger deze is, hoe meer bot er in zit, en het eiwit uit bot is van mindere kwaliteit. Volgens mij bevat Natural Health vrij veel calcium, dan lijkt me deze minder geschikt. Orijen heeft wel een vrij goede eiwitkwaliteit, maar bevat mogelijk weer teveel eiwit voor je hond. Mogelijk geschikte voedingen proberen en bijhouden hoe het gaat lijkt me het beste. En dus zeker rauw overwegen. Neem een week om rustig over te stappen en voer het dan eens twee weken zonder brokken om te kijken hoe het gaat. Dan kun je een goede beslissing nemen over of je het (deels) wil blijven voeren. Wil je het niet voeren, dan kan het toevoegen van probiotica en verteringsenzymen helpen.

 
Geplaatst : 07/07/2018 1:00 pm
 Mart
(@mart)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord! We gaan nog een aantal brokken uitproberen, beter lettend op vet (hoog) en calcium (juist laag), en dat goed bijhouden. Als dat echt niet lukt toch over op rauw.

 
Geplaatst : 08/07/2018 7:30 pm
Deel: