Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

orgaansoorten in KVV

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
508 Bekeken
(@bertine)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Bij de samenstelling van KVV ( ik bedoel die zonder premix) staat niet altijd welke orgaansoorten erin verwerkt zijn. Als het wel omschreven staat zie ik vaak Hart, Pens, Long en af en toe Lever. 

Lever en Nier horen toch in een KVV ook als je diersoorten afwisseld, of kan ik uit een analyse opmaken dat deze zijn toegevoegd? En zijn deze KVV's dan wel compleet te noemen?

groetjes Bertine

 

 
Geplaatst : 11/11/2014 7:48 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Bertine, er is helaas geen manier om te checken of alle belangrijke organen in een kvv zitten. Hierbij moet je dus op de info van de fabrikant afgaan en er op vertrouwen (of niet) dat dit er werkelijk in zit.

Als niet alle belangrijke organen er in zitten, is het inderdaad ook niet compleet bij afwisseling. Dit is meteen ook een lastig punt in het kvv-overzicht van Voerwijzer, want daarin staat compleet door premix of diersoorten afwisselen, en hierbij ga ik puur uit van wat de fabrikant erover zegt. Ik kan kan niet controleren of het wel echt compleet is bij afwisseling.

 
Geplaatst : 11/11/2014 9:57 am
(@bertine)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Bedankt voor je snelle reactie. Het blijft dus gissen of er wel voldoende nier en lever in een 'complete' kvv zit als die twee niet duidelijk vermeld staan en zou "orgaan" dus ook grotendeels hart en pens kunnen zijn.

 Toch ene puntje om over na te denken, vind ik, als je kvv voert.

Meike, ik heb dezelfde vraag ook op FB "Ik voer vers" gesteld. Mag ik je reactie overnemen en daar neerzetten?

groeten Bertine

 

 
Geplaatst : 11/11/2014 10:35 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja, ik zou altijd de fabrikant vragen welke organen er inzitten. Als het niet duidelijk is, kun je het risico verkleinen door zo'n merk niet als hoofdvoer te gebruiken, alleen voor af en toe. 

Ja, je mag mijn reactie daar plaatsen :)

 
Geplaatst : 11/11/2014 1:25 pm
Deel: