Forum

Hoeveelheden Omega ...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Hoeveelheden Omega 3

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
951 Bekeken
(@yoshi)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Bij mijn hond is enige vorm van spondylose vastgesteld. Het advies was om ervoor te zorgen dat hij genoeg omega 3 vetzuren (wetenschappelijk bewezen resultaat) en eventueel chondroitine en glucosamine (niet weteneschappelijk bewezen resultaat) binnen krijgt.

Nou voer ik hem Acana Regionals Pacifica. Vis, dus aardig wat omega 3 vetzuren.

Acana geeft de volgende gegarandeerde analyse:

Crude protein (min.) 35 %
Crude fat (min.) 17 %
Crude ash (max.) 7 %
Crude fibres (max.) 6 %
Moisture (max.) 12 %
Calcium (min.) 1.5 %
Phosphorus (min.) 1.1 %
Omega-6 fatty acids (min.) 2 %
Omega-3 fatty acids (min.) 2 %
DHA (min.) 0.9 %
EPA (min.) 0.7 %
Glucosamine (min.) 700 mg/kg
Chondroitin sulfate (min.) 900 mg/kg

Te vinden op https://acana.com/our-foods/regionals/pacifica/

Die 2% omega 3 vetzuren, waar is dat 2% van? Is dat per X gram? En is die 2% genoeg om te geven of moet ik nog supplementeren?

 
Geplaatst : 29/11/2017 4:58 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

De 2% omega 3 vetzuren zijn afkomstig uit de vis en het komt dus neer op 2 gram omega 3 vetzuren per 100 gram voer. Dit is een mooie hoeveelheid en zou zeker genoeg moeten zijn als de vetzuren intact zijn. Het nadeel met brokken is dat ze aan zuurstof en licht blootgesteld worden zodra je de zak opent, en de vetzuren oxideren dan. Het is dus belangrijk dat je de brokken na het openen van de zak niet lang bewaart (maximaal 2 weken), en de zak in een lucht- en lichtdichte voerton bewaart. Als je het langer wilt bewaren, kun je brokken in een luchtdichte diepvrieszak in de vriezer bewaren, dat is de methode waarbij de vetzuren optimaal bewaard blijven.

 
Geplaatst : 30/11/2017 1:01 pm
(@yoshi)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Dus in principe is het goed, alleen is het bewaren een beetje een issue. Ik heb de brokken in de zak in een voerton die met een rubberen pakking en schroefdeksel gedicht wordt. Ik hoop daarmee het bederf tot een minimum te beperken, hoewel ik wel duidelijk het verschil kan ruiken tussen een nieuwe zak en een al wat oudere.

Wij doen ongeveer 40 dagen met een zak van 11,4 kg. Niet optimaal, maar als ik kleinere zakken koop dan wordt het ook meteen flink duurder voeren.

Hij krijgt ook wat snacks die uit 100% vis bestaan, zoals witvishuid, zalmkoekjes, haring en zeebaarshuid. Hopelijk compenseert dat ook nog wat.

De tip van de diepvries is een goede. Wat ik ook even ga proberen is de helft van een nieuwe zak in een oude verpakking doen en deze dicht tapen en onderin de voerton plaatsen. Eens kijken of dat dan nog net zo goed ruikt als een verse zak zodra deze aan beurt is.

Bedankt voor alle informatie op de site. Mijn boxer en ik zijn je dankbaar 😉

 
Geplaatst : 30/11/2017 4:07 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Fijn om te horen dat de informatie op Voerwijzer je verder kan helpen in het vinden van voer-oplossingen 🙂

Ja de geur is een goede manier om het te beoordelen, als je een neus hebt die hier gevoelig voor is.

Veertig dagen is inderdaad wel lang, goed om daar oplossingen voor te zoeken.

 
Geplaatst : 02/12/2017 12:21 pm
Deel: