Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Renske Adult verse eend voor de kat

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,053 Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Hi Meike, ik voer nu een aantal maanden het graanvrije voer (brokken) van Renske aan mijn 2 Ragdolls. Ze doen het er echt heel erg goed op en ze lusten het graag (dat gebeurt niet vaak). Ben wel erg benieuwd wat jij van de samenstelling van dit voer vindt. Zou je er eens naar willen kijken als je tijd hebt? (www.renske.com/adult-verse-eend) Heel veel dank alvast! 

 
Geplaatst : 06/06/2016 1:04 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Ik vind dat deze brok wat weinig eiwit bevat, wat weinig vitamine A in verhouding met vitamine D, en het grootste deel Omega 3 lijkt afkomstig uit lijnzaad en daar kunnen katten niks mee. Om deze minpuntjes te compenseren zou je heel goed vette vis kunnen geven een of een paar keer per week. Dit bevat Omega 3 vetzuren, veel vitamine D en eiwit.

 
Geplaatst : 06/06/2016 1:05 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

De fabrikant emailde mij met de vraag om mijn uitspraken over deze brok wat verder uit te leggen. Misschien interessant voor jullie om mijn uitleg ook te lezen:

 

Ik ben van mening dat eiwitten erg belangrijk zijn voor katten, en dat 30% misschien voor veel katten genoeg is, maar niet optimaal. Zeker niet als ze tijdelijk of permanent iets meer nodig hebben door bijvoorbeeld een slechte weerstand of kwetsuur.

Een goed artikel hierover vind ik deze

http://www.voerwijzer.com/carnivore-connection-nutrition-cats

En in dit artikel leg ik uit wanneer een brok volgens mijn visie goed is:

http://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-6-stappen

Wat betreft de balans tussen vitamine A en D wordt voor mensen aangeraden om maximaal 8x zoveel vitamine A als D binnen te krijgen, omdat vitamine A en D antagonisten zijn. Voor honden en katten wordt vaak een ratio van 1:10 aangehouden. In een onderzoek onder honden, bleek dat bijna alle honden een vitamine D-status hadden die lager is dan optimaal. Om die reden denk ik dat het beter is als de ratio vitamine D:A zeker niet hoger moet zijn dan 1:10.

Bron onderzoek:

Bron: Sharp, Claire R., Kim A. Selting, and Randy Ringold. "The effect of diet on serum 25-hydroxyvitamin D concentrations in dogs." BMC research notes 8.1 (2015): 442.

Wat me nog opvalt aan de brok is dat er lijnzaad inzit en geen dierlijke bron van Omega 3-vetzuren. Waarom is dit? En hebben jullie ook de hoeveelheid EPA en DHA geanalyseerd?

 

 
Geplaatst : 09/06/2016 11:48 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Bedankt voor het delen van de informatie, Meike!

Om het compleet te maken hieronder nog de reactie die Renske (de fabrikant) mij stuurde, dit geeft een completer beeld van de verschillende meningen die heersen, anders is het vrij eenzijdig:

~~Hierbij dan eindelijk onze reactie op je vragen.

Ik neem in deze mail ook de mening van Meike van voerwijzer mee.

Meike zegt:

Ik ben van mening dat eiwitten erg belangrijk zijn voor katten, en dat 30% misschien voor veel katten genoeg is, maar niet optimaal. Zeker niet als ze tijdelijk of permanent iets meer nodig hebben door bijvoorbeeld een slechte weerstand of kwetsuur.

Een goed artikel hierover vind ik deze

http://www.voerwijzer.com/carnivore-connection-nutrition-cats

En in dit artikel leg ik uit wanneer een brok volgens mijn visie goed is:

http://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-6-stappen

Wat betreft de balans tussen vitamine A en D wordt voor mensen aangeraden om maximaal 8x zoveel vitamine A als D binnen te krijgen, omdat vitamine A en D antagonisten zijn. Voor honden en katten wordt vaak een ratio van 1:10 aangehouden. In een onderzoek onder honden, bleek dat bijna alle honden een vitamine D-status hadden die lager is dan optimaal. Om die reden denk ik dat het beter is als de ratio vitamine D:A zeker niet hoger moet zijn dan 1:10.

Ons antwoord hierop luidt als volgt:

Eiwitten zijn voor katten zeker belangrijk, aangezien het carnivoren zijn en het lichaam hier op gebouwd is. Wanneer gepraat wordt over de hoeveelheid nutriënten dat een dier nodig heeft en of dit voldoende is voor een dier, dan zijn wij er wel een grote voorstander van om het weer te geven op basis van de energiewaarde. Voor het samenstellen van kattenvoeders werken wij met de FEDIAF richtlijnen, waarbij 86,8 g/1000 kcal ME eiwit (oftewel 30%) ruim boven de minimale behoefte ligt voor zowel volwassen katten als opgroeiende katten. De Fediaf richtlijnen zijn opgesteld op basis van wetenschappelijk onderzoek, instituten (zoals de NRC) en met hulp van deskundigen (wetenschappers) op het gebied van diervoeding. De Fediaf geeft aan dat voor een volwassen kat het eiwitgehalte minimaal 62,5 g/1000 kcal/ME moet zijn en 70-75 g/1000 kcal/ME voor opgroeiende of drachtige/zogende katten. Met de 86,8 g/1000 kcal ME eiwit zitten we ruim boven de norm en worden eventuele extra behoeftes aan eiwitten ruimschoots gedekt. Daarbij komt dat aminozuren voornamelijk onderdelen zijn van bijvoorbeeld enzymen en hormonen en een rol spelen bij lichaamsprocessen en minder bij het ondersteunen van de weerstand. Natuurlijk hebben ze er indirect wel een effect op, maar de voornaamste functies van aminozuren zijn verbonden met het functioneren van het lichaam. Het artikel van Debra Zoran is zeker een goed artikel, maar in dit artikel wordt niet aangegeven wat het minimale gehalte aan eiwit moet zijn. Daarbij vinden we het niet verstandig op één wetenschappelijk artikel te varen. De Fediaf normen zijn gebaseerd op vele wetenschappelijke artikelen en onderzoeken.

Voor vitamine A en D3 zie je in de markt doorgaans een verhouding van 10:1, wat een leidraad is. Wederom kijkend naar de Fediaf normen, houdt de Fediaf een verhouding van  13,3:1 voor volwassen katten aan. In de NRC is een studie omschreven (Hendriks et al., 1947(!)) waarin de relatie tussen een optimale hoeveelheid en overmaat aan vitamine A en D3 is onderzocht. Hierbij vonden ze geen negatief effect op de opneembaarheid van vitamine D in het geval van een overmaat aan vitamine A.

Ik hoop dat je met bovenstaande informatie verder kunt en zoals jij zelf ook weet: er zijn veel verschillende opvattingen over goede en gezonde voeding. Dit geldt niet alleen voor de mens maar ook voor onze huisdieren.

 
Geplaatst : 22/06/2016 2:04 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Bedankt Kirsten, dat is een hoop informatie!

Tja wat het optimale eiwitgehalte voor katten is, dat blijft een kwestie van visie. Dit is niet onderzocht voor zover ik kan vinden. Wel het minimale gehalte, maar omdat dit het minimale gehalte is, vind ik dit geen leidraad voor het optimale gehalte. Je hebt eerder een eiwittekort dan een eiwitoverschot (bestaat niet), dus ik ben van mening dat je beter iets meer kunt geven. 

Over de verhouding vitamine A/D is goed om te weten, ik kon namelijk geen onderzoeken vinden onder katten. Kennelijk is die wel gedaan, ik zal eens navragen bij Renske waar ik dat kan vinden. Maar ook hierbij denk ik dat je sneller problemen krijgt op de lange termijn, als de ratio verder van ideaal zit. Als bij honden blijkt dat ze op de hoeveelheden die in brokken zitten geen optimale vitamine D-status hebben, zal dat voor katten ook heel goed kunnen gelden.

Dus het kan alleen maar voordelen bieden om vis bij te voeren.

 

 
Geplaatst : 23/06/2016 10:36 am
Deel: