Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Franse Bulldog pup

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
2,490 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Over 2 weken krijgen wij ons Franse Bulldog teefje. Dan ruim 8 weken, stamboom, inentingen, etc.
Wij krijgen een startpakket Royal Canin mee.

Nu heb ik wat gesurft over voeding, maar wat zijn er veel verschillende meningen.
De één zweert bij KVV, want dat is het meest natuurlijk.
De ánder zweert bij volledig vegetarisch, omdat de hond na al die eeuwen hier nu goed/beter op leeft, gezonder blijft en de 'industrie' wordt hier niet gesteund.

Bij de locale grote dierenzaak, hebben ze een heel aantal merken. Het werd onderverdeeld in premium (RC, Prins, Premium Care, Eukanuba, Purena, medium (o.a. Fokker) en het andere, mindere spul (Pedigree, bulkzakken, etc.)
Er werd aangegeven, dat binnen het premium segment er niet al te veel verschil zat. Dus ook niet v.w.b. het merk Premium Care (Forix Groep).

Op Voerwijzer bestaat de duidelijke voorkeur voor vlees als voornamelijke ingrediënt. Is het dan werkelijk zo dat graag niet goed zou zijn voor over eeuwen gedomesticeerde honden?

Ik ben dus geen mening toegedaan, maar gewoon op zoek naar goede brokken.

Anyway, graag zou ik van jullie een advies krijgen over welke brokken (want dat willen we gaan geven) goed bij ons bulletje zou passen? Is er iets 'ras-speciefiek' waar ik op moet letten?
En, waar koop ik zoiets en in welke kwantiteit?

Alvast vriendelijk dank.
Marco

 
Geplaatst : 25/07/2012 2:22 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Er is voor zover ik weet geen ras-specifieke voedingsbehoefte voor Franse Bullen. Misschien dat ze extra snel last krijgen van tandsteen, door de vorm van de bek. Dat kun je voorkomen of verminderen door goede kluiven te geven (gedroogde vleesproducten of rahwide). Ik vond dit artikeltje op internet:  http://www.despetitspolissons.nl/Franse-Bulldog/Gezondheid-en-verzorging/Ziekte-en-aandoeningen.html  Ik weet niet of dit specifiek voor Bullen is, volgens mij vooral de problemen die met de 'bouw' te maken hebben. Voor een gezonde botgroei is een natuurlijke calciumbron bevorderlijk, maar dat vind je niet in brokken. Dat zit in rauwe vleesvoeding, als je het juiste merk kiest. Voedselallergie en jeuk kun je voorkomen door goede voeding te geven, maar als het genetisch is overgedragen ontkom je er niet aan. Dus het is niet puur en alleen voedsel.

Is het werkelijk zo dat graan niet goed zou zijn voor over de eeuwen gedomesticeerde honden? Ik ben ervan overtuigd dat graan niet gezond is. Honden zijn gedomesticeerd, maar ze zijn nog steeds carnivoren. Hun verteringsstelsel is vooral gericht op het verteren van rauwe eiwitten en vetten. Ze kunnen koolhydraten wel verteren, maar bij een overdaad aan koolhydraten, en dan met name zetmeel (en ook suiker), ontstaan er veel sneller problemen. 

In de brokkenvergelijker zie je aan het aantal sterren hoe goed ik de brok vind. Orijen en Acana vind ik de beste brokken die ik ken, maar die zijn wel wat duurder dan de gemiddelde brok. Van de 'goedkopere' brokken zou ik Acana Puppy & Junior aanraden.

Heb je ook rauwe vleesvoeding overwogen? 

 
Geplaatst : 26/07/2012 2:22 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hartelijk dank voor de reactie, gaaf dat deze prima site er is!!
Zal Voerwijzer dan ook zeker aanbevelen.

Na nogal wat gelezen te hebben hier en elders, ga ik voor Orijen, zowel voor de puppyfase als daarna.

 
Geplaatst : 27/07/2012 6:34 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Fijn dat je er veel aan hebt. Laat je nog even weten hoe Orijen bevalt?

 
Geplaatst : 30/07/2012 11:29 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Tot nu toe bevalt Orijen uitstekend. Hier in Veenendaal blijkt de plaatselijke dierenwinkel de goedkoopste van NL te zijn :)
Maar wat een vreselijke winden overigens. Ligt dat aan het voer of aan het ras?

 
Geplaatst : 12/09/2012 12:14 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hahaha dat schijnt inderdaad wel bij het ras te horen, maar het heeft ook met de voeding te maken. Ik denk dat je er op rauwe vleesvoeding geen of veel minder last van zult hebben. Lees dit artikel maar eens.

Inderdaad, koop je het bij Dierenspeciaalzaak de Weerd? Ik kende het nog niet, nu wel via Google, maar die prijzen zijn ongelooflijk! Handig om die in de buurt te hebben :)

 
Geplaatst : 12/09/2012 1:23 pm
Deel: