Forum

Hoge calciumgehalte...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Hoge calciumgehaltes in div. goede merken brok.

13 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
862 Bekeken
(@elsbeth-van-schaik)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Bij meerdere merken Brok van goede tot zeer goede kwaliteit met de 80/20 combinatie(Applaws, TotW, Wolfblut, Simpsons, Orijen, Acana) is het calciumpercentage hoog. Veel te hoog, zou je zeggen, als je ze vergelijkt met de gewone brok, die niet dat hoge vleesaandeel hebben.

Bij navraag wordt gezegd dat dit geen probleem is voor de hond, omdat het een natuurlijk calcium betreft (bot) vanuit het hoge vleesaandeel en géén toegevoegde synthetisch calcium. Dit natuurlijk calcium zou makkelijk af te breken zijn en worden uitgescheiden. Zoals wanneer je de hond een bot geeft en hij daarna veel wittere ontlasting heeft.

Ook wordt er gezegd dat het voornamelijk gaat om de Ca/P verhouding. In vlees (zonder bot) is die verhouding niet goed (meer fosfor dan calcium) en dus om de verhouding van ongeveer 1.2 : 1 correct te houden, moet er meer calcium in. Dat zou de reden zijn dat als er veel vlees in een brok zit het calcium gehalte dan ook omhoog moet om die verhouding goed te houden.

Maar is dit werkelijk zo???

 
Geplaatst : 26/01/2015 1:48 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Vlees met bot 

Het hoge calciumgehalte in brokken met veel vlees, komt doordat het vlees in die brokken niet puur vlees is, maar vlees aan botten. Bijvoorbeeld hele karkassen. Als het vlees niet is gespecificeerd, kan het in alle vormen zijn toegevoegd. Kip bijvoorbeeld, kan zijn - vers kippenvlees - kippenvleesmeel (vlees dat gedroogd en gemalen is) - kippenmeel (kippenbot/kipkarkas met vlees en vaak ook organen, gedroogd en gemalen)

Hoe ontstaat het hoge calciumgehalte

In vlees zit inderdaad meer fosfor dan calcium, maar niet zoveel dat er zo'n hoog fosfor gehalte ontstaat dat er enorm veel calcium bij moet. In bot zit veel meer fosfor dan in vlees (en nog meer calcium dan fosfor). Als er veel bot inzit, zit er dus veel fosfor en veel calcium in. In brokken met veel calcium zit dus bot. Orijen bijvoorbeeld, bevat veel vlees (zo'n 38% dierlijk eiwit), en toch maar 1,2% fosfor. Orijen bevat niet veel bot.

Gevolgen van teveel calcium

Het klopt dat het overschot aan calcium door volwassen honden gewoon weer wordt uitgescheiden. (Bij pups werkt dit systeeme nog niet goed, zie het artikel Calcium in puppybrokken) Een toxisch calciumoverschot ontstaat dus niet. Maar een nadeel van calcium is dat het zich bindt aan sommige andere mineralen, waardoor deze niet meer opneembaar is. Een mogelijke gevolg van teveel calcium is daardoor een zink- en/of magnesiumtekort. Verder kan ik erg weinig informatie vinden over de mogelijke gevolgen bij volwassenen honden, in de literatuur gaat het vooral over pups. Toch is er ook voor volwassen honden een aanbevolen maximum hoeveelheid vastgesteld door de Fediaf. Helaas staat er niet bij waar deze op gebaseerd is.

Op pagina 194 van het boek Canine and Feline Nutrition staat een opmerking over de kwaliteit: "An excessively high calcium level in a pet food that contains meat and bone meal, ..., is an indication that the meal included in the product may be of poor quality and contains excessively high amounts of bone" De eiwitten uit bot zijn ook minder makkelijk te gebruiken voor honden dan eiwitten uit vlees.

Verder staat op dog-nutrition-advice.com: "some sources think that obsessive compulsive behaviour disorders in dogs can come from too much calcium". Maar verder geen bronnen, dus niet echt goed onderbouwd. Waar dit op gebaseerd is weet ik niet. Al met al kan het geen kwaad om te kiezen voor een calciumgehalte dat binnen de aanbevolen hoeveelheid valt. Hoe snel en of je hond klachten krijgt bij een te hoog calciumgehalte weet ik niet, en zal ook verschillen per hond. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat graag!

 
Geplaatst : 26/01/2015 7:42 pm
(@elsbeth-van-schaik)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Dank Meike voor de uitgebreide reactie.

Dit betekent dan, dat je een brok met een hoger Ca.gehalte dan bv. 1,4 beter kunt laten staan?

Dan vallen dus Taste of the Wild, Simpsons 80/20 en een aantal Acana soorten af. Die hebben allemaal 2% of zelfs meer! Zeker voor grote honden lijkt me dat dan niet aanbevelenswaardig.

Het is zo ingewikkeld, want een eerlijk antwoord krijg je zelden, aangezien er altijd belangen zijn en ik begrijp niet dat als dit werkelijk niet goed is, dit soort goede merken wél zulke producten leveren.

 

 
Geplaatst : 26/01/2015 8:08 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

2% calcium valt nog binnen de aanbevelingen. Het aanbevolen maximum door de Fediaf is 2,5% van de droge massa en 6,25 gram per 1000 kcal. Ik reken altijd met het aantal gram per 1000 kcal, omdat je dan meegerekend dat je van een energierijke brok minder voert dan van een lichte brok. Maar per droge massa rekenen is makkelijker. Dat komt voor een volwassen hond bij een brok met 10% vocht neer op:

maximaal 2,25% calcium en

maximaal 1,4% fosfor

 
Geplaatst : 27/01/2015 1:17 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Hoi Meike,

Weet niet of deze vraag hier hoort of bij Wolfsblut Wild pacific?

Jij schrijft bij meerdere merken brokken,waaronder verschillende smaken van Wolfsblut dat je een brok met ongeveer 1.76% calcium t/m 2.29% maar tijdelijk mag geven. Een paar maanden of zo?

Maar Rex (met kip,eend,kalkoen,ei en graan allergie) deed het vrij goed op Wolfsblut Wild Pacific.

En er zijn nog wat smaken van Wolfsblut die hij mag hebben,maar ook met een hoog calcium.

Wat is dan goed?

Bedankt,

Sonja

 
Geplaatst : 25/07/2016 8:00 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Rex krijgt nu al maandenlang Acana lam/appel,die heeft toch ook een hoog calcium?

En jeuk is weer terug. Kan dat ook van hoog calcium?

Daarom wil ik weer overstappen op een visbrok,ben nu aan het mengen met Renske verse zalm.

Sonja

 
Geplaatst : 25/07/2016 8:08 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hier is geen goede richtlijn voor te geven, omdat alle brokken anders zijn qua hoeveelheden voedingsstoffen en alle honden anders zijn. Het risico is vooral dat er een tekort ontstaat aan bepaalde voedingsstoffen, zoals zink. En een zinktekort kan bijdragen aan huis problemen zoals jeuk. Dus indirect is het mogelijk dat een te hoog calciumgehalte bijdraagt aan jeuk. In jouw geval zou het ook kunnen zijn dat je hond lam niet goed verdraagt natuurlijk.

 
Geplaatst : 26/07/2016 7:06 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Dank je wel.

Ik wacht af hoe hij gaat reageren op Renske zalm,die brok heeft een normaal calcium.

Sonja

 

 
Geplaatst : 26/07/2016 7:41 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

En begrijp ik het goed dat als er een hoog calcium inzit dat er dan veel vlees of veel bot inzit?

Is dan de brok eigenlijk niet goed?

Dus beter is het na 1 zak weer wisselen met een andere smaak?

Is dat blijvend wisselen niet belastend voor maag en darmstelsel,steeds die omschakeling?

Bedankt,

Sonja

 
Geplaatst : 26/07/2016 7:47 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Je begrijpt het inderdaad goed. Een hoog calciumgehalte komt doordat er veel bot inzit. De eiwitten uit bot zijn minder goed verteerbaar heb ik begrepen, dus een gedeelte van het eiwit is van mindere kwaliteit. Afwisselen is dan goed, dat is sowieso goed. Voor de meeste honden is dit niet belastend voor de darmen. Sommige honden zijn enorm gevoelig voor afwisseling, en dan is het wel een grote belasting. Je kunt eventueel de overstap elke keer gradueel doen.

 
Geplaatst : 28/07/2016 4:07 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Bedankt weer! :)

 
Geplaatst : 28/07/2016 7:42 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Hoi Meike,

Nog even een vraag over calcium;

lees net jouw recept van bottenbouillon dat dat gezond is? Hoe meer botten hoe beter?

Nu begrijp ik het niet meer.

Bedankt,

Sonja

 
Geplaatst : 29/07/2016 10:47 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ja bottenbouillon is heel gezond. Bottenbouillon is bouillon getrokken van botten. De botten zelf gooi je daarna weg. Allerlei gezonde mineralen en eiwitten uit bot, zitten dan in de bouillon. En het is makkelijk verteerbaar, omdat het niet meer in het bot zit. 

 
Geplaatst : 30/07/2016 9:09 am
Deel: