Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Ervaringen en beoordeling Acana Puppy and Junior Formula

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,193 Bekeken
(@danielle)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

Sinds enkele weken voer ik mijn Drentsche Patrijs pup van nu 4½ maand, Acana Puppy and Junior Formula. Ik kon geen beoordeling daarvan vinden op de brokkenvergelijker. Kan je hiervan een beoordeling geven?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen met deze brok.

Mijn pup laat op deze brok veel erg vies ruikende scheten. De ontlasting blijft tot nu toe vaak zacht tot diarree. Zij groeit goed (nu 15,8 kg) en maakt een vitale indruk. Haar vacht ziet er ook goed uit. De pup eet alles heel graag, dus ook deze brok (zelfs over moeten gaan op anti schrok bak).

Ik ben eerst begonnen met Royal Canin puppy brok voor medium grote rassen, waar ik een vleesschijf van Energique puppy door prakte. Omdat de poep te zacht bleef, gestopt met vleesschijf. Bood geen verbetering. Toen overgestapt op alleen vleesschijven van Energique en kort daarna op KVV van Naturis. Dat gaf een grote verbetering wat ontlasting betreft. Die werd gewoon goed vast. Ook veel minder scheten en niet zo'n vreselijk vieze geur van scheten. Nadelen waren:

1. dat zij niet goed in gewicht aankwam bij 20 gram voer per kilo lichaamsgewicht en ook niet bij 50 gram per kilo lichaamsgewicht.

2. dat er geen puppy varianten zijn bij KVV en volgens mij (en dierenarts) pups toch echt een andere behoefte hebben qua voedingssamenstelling.

3. Ik ben gevoelig voor het argument dat de kwaliteit van KVV voor de klant niet controleerbaar en niet constant is. Ik heb veel verschillende verhalen gelezen op jouw site, van heel positieve en heel negatieve verhalen over hetzelfde merk KVV. Van brok is de kwaliteit veel constanter.

4. In vervolg op vorige punt: bij brok heb je meer zekerheid dat hond geen salmonella etc. uitscheidt of zelf ziek wordt van bacteriën in het vlees en dat hij niet sneller een worminfectie oploopt.

5. Voor KVV hoor/lees je vaak dat het de natuurlijke voeding van de wold meer benadert en daarom beter zou zijn voor de hond. Ik ben gevoelig voor het volgende tegenargument van Esther Hagen - Plantinga in de video op Dierbewust, dat de wolf minder lang leeft dan onze honden tegenwoordig. Zij zegt dat bij een vers vlees voeding, op een gegeven moment de organen van de hond op zijn, terwijl de hond dan (in de huidige tijd) nog jaren mee moet en dat brok daar beter op afgestemd is.

6. Ik weet geen oplossing bij KVV als je langer dan een paar dagen naar het buitenland gaat voor vakantie.

7. Rauw vers vlees lijkt een hype. In ieder geval is er nog niet zo lang ervaring mee en onderzoek over bekend als over brok. Ik vrees daarom een beetje het lange termijn effect. En mijn Jack Russel is 17 geworden op Hill's brok.

Nou ja, vanwege bovenstaande argumenten, heb ik gezocht naar een tussenweg: Wel brok, maar met zoveel mogelijk vlees in plaats van mais o.i.d. als hoofdingrediënt. Zo kwam ik uit bij Acana. Ik vrees echter dat als de ontlasting niet verbetert, ik toch nog weer verder moet zoeken. Misschien dan toch een Hill's of zo? Sta ik eigenlijk niet achter, maar ja.

Ik hoop dat je in een reactie je licht hierover eens wilt laten schijnen.

Groetjes, Daniëlle

 
Geplaatst : 12/12/2014 12:07 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Daniëlle,

Acana Puppy&Junior ziet er qua samenstelling goed uit, maar ik hoor meer slechte ervaringen met dit voer. Dus als de ontlasting niet verbeterd is wanneer de zak leeg is, zou ik een andere voeding proberen.

Klopt het dat je hond twee soorten brokken heeft gehad, en dat beiden niet bevielen? Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar het kan ook zijn dat brokken geen geschikt voeding is voor je pup.

Ik wil je niet overhalen toch kvv te gaan voeren, want je moet natuurlijk voeren waar je je goed bij voelt. Toch wil ik even reageren op je punten, om het een en ander te nuanceren.
1. Dat is geen goed teken inderdaad. Je mag best wat meer voeren dan de aanbevolen hoeveelheid, want de preciese benodigde hoeveelheid verschilt erg per hond. Het kan helpen om koolhydraten toe te voegen, zoals gekookte aardappel of haver(vlokken).
2. Een puppy-variant is niet nodig, als de voeding voldoet aan de minimale hoeveelheden die een pup nodig heeft. Van sommige vitamines en mineralen heeft een pup meer nodig dan een volwassen hond. Dat betekent dus dat volwassen honden hetzelfde kunnen eten als pups, maar ook dat pups voeding kunnen eten die voor alle leeftijden geschikt zijn. Er zijn trouwens wel puppymixen, maar die bevatten dezelfde ingrediënten, zijn alleen fijner gemalen. Een goede kvv is voor alle leeftijden geschikt.
3. "de kwaliteit van KVV voor de klant niet controleerbaar en niet constant is." Ja dat is een goed punt. Er zijn merken die wel een constante samenstelling hebben. Een beetje meer of minder van iets hoeft ook niet meteen erg te zijn. Maar ik zou een merk kiezen die betrouwbaar is. Een merk met zowel goede als veel negatieve ervaringen, is in mijn ogen geen goed merk. De honden die het er wel goed op doen, zijn kennelijk minder gevoelig voor tekorten.
4. Dat is waar. Wat dat betreft is het een afweging. Het risico op salmonella bij de hond is overigens erg klein, omdat het maagzuur erg zuur is, en de voeding veel sneller door het maagdarmkanaal gaat dan bij mensen. Maar voor onszelf, is een goede hygiëne wat betreft rauw vlees belangrijker.
5. Ik kan me niet vinden in deze stelling. De organen worden veel meer belast met brokvoeding dan op rauwe vleesvoeding voor zover ik weet. Dat huishouden langer leven dan wolven kan ook komen doordat wij een zieke hond in leven kunnen houden met medicijnen, operaties, aangepaste voeding en door uberhaupt te blijven voeren terwijl een zieke of geblesseerde wolf geen eten meer kan vangen of zoeken.
6. In het buitenland kun je ongemalen rauwe vleesproducten voeren, of natvoer, of gedroogde rauwe voeding, of gewoon brok. Zie ook het artikel Voer op vakantie: http://www.voerwijzer.com/voer-op-vakantie. Als je thuis kvv voert, is het niet erg in op vakantie wat anders te voeren. Het hoeft ook niet compleet te zijn (voor een pup wel), als het om maximaal een paar weken gaat.
6. Ja het lijkt wel een hype, dat komt vooral doordat kvv nog niet zo heel lang zo goed verkrijgbaar is. Maar als je het zo bekijkt, zijn ook brokken een hype, volgens mij sinds 35 jaar nu. De tienduizenden jaar daarvoor at de hond gewoon vlees en etensresten. Een leuk voorbeeld hiervan zijn de voedings-adviezen die ik vond in een boekje van 50 jaar geleden: http://www.voerwijzer.com/adviezen-van-50-jaar-geleden

Sommige honden worden gezond oud op brok, maar sommige honden hebben meer aanleg voor het ontwikkelen van problemen, en die zullen eerder tot ontwikkeling komen op brok.

Zo, weer wat om over na te denken! Je zou ook kunnen overwegen om brokken en kvv te combineren, en dan aparte kvv-dagen en aparte brok-dagen.

Maar nu je grootste vraag denk ik, welke brok? Ik heb mee nog steeds niet goed verdiept in de brokken voor pups. In dit artikel staat wel een lijstje brokken die voor pups geschikt zijn, en een mooie hoeveelheid vlees bevatten. http://www.voerwijzer.com/calcium-puppybrokken-voor-grote-rassen.

Succes en laat je straks even weten wat je probeert en hoe het bevalt ?

 
Geplaatst : 12/12/2014 4:21 pm
(@danielle)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hallo Meike,

 

Nog geen verbetering van de ontlasting op Acana puppy and junior. Poep van drie dagen laten onderzoeken door dierenarts, om te weten of pup misschien een bacterie onder de leden heeft en de slechte ontlasting misschien niet aan het voer zou liggen. Geen bacteriën gevonden. Wel wat wormeitjes. Advies van dierenarts om drie weken lang elke week ontworming te geven en Acana door te blijven voeren en dan te kijken hoe het met de ontlasting gaat. Om van straat vreten (wat het 'onderzoek' onbetrouwbaar zou maken) te voorkomen: die drie weken aan de lijn houden. Als er na drie weken geen verbetering zou zijn, willen zij 'Utrecht' consulteren.

Ik vind drie weken aan de lijn niet te doen. Heb ik i.v.m. het voer/ontlasting testen al anderhalve week gedaan en pup kon met energie geen kant op. Echt zielig. Van iemand anders hoorde ik dat deze dierenarts wel vaker snel doorstuurt naar Utrecht voor dure onderzoeken. Maar ja, is van horen zeggen.

Nu is mijn Acana op en heb ik niet op tijd bij besteld, dus moest ik anderhalve dag iets anders voeren. Gekozen weer voor KVV van Naturis. Meteen weer een keer goede vaste ontlasting.

De dierenarts staat afwijzend tegenover KVV ( http://www.dierenklinieklabes.nl/veelgestelde-vragen/algemeen/). Ik heb het gevoel dat zij koste wat kost de hond op brok willen houden en dat Utrecht dan wordt ingeschakeld om te bepalen welk (waarschijnlijk gevoelige magen dierenartsen brokvoer).

Mijn gevoel zegt gewoon lekker los laten lopen en de KVV van Naturis nog een kans geven (de extra ontworming doe ik wel). In plaats van direct al een heel medisch cirquit in te gaan dat misschien helemaal niet nodig is. Omdat het een pup betreft koos ik nu voor KVV smaken van Naturis met een hoog eiwit gehalte (kip, kip/makreel, kip/rund, zalm).

Ik las ook het artikel over het calcium gehalte voor pups. Maar op de Naturis rollen staat niet hoeveel caloriën het is. Dus nu kan ik niet berekenen of het calciumgehalte goed is? Meike, kan je mij hierbij behulpzaam zijn?

Kan je ook je licht eens over het bovenstaande laten schijnen? Ik kan (behalve op jouw site) heel weinig tot niets vinden over het verschil tussen puppyvoeding en volwassenvoeding. Bij pups meer eiwit en beperkt calcium en eventueel de brok of KVV fijner van structuur? Is dat het enige verschil?

Ook wilde ik nog graag weten of je van een compleet KVV voer zoals Naturis ook 4 soorten per 2 weken moet afwisselen, of dat compleet dan betekent dat je altijd dezelfde smaak zou kunnen geven?

Groeten, Daniëlle

 

 
Geplaatst : 23/12/2014 9:32 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Daniëlle,

Wat goed dat je je eigen plan getrokken hebt, en dat het een goed resultaat oplevert! 

De wormeneitjes. Je kunt je pup ook een muilkorfje omdoen, tegen het dingen van de straat vreten. Ook niet optimaal, maar misschien fijner dan aanlijnen.  

Het lijkt me inderdaad niet nodig om dure onderzoeken te laten doen, als het probleem makkelijk op te lossen is met andere voeding. Je kunt overwegen een dierenarts te zoeken die niet zo anti-rauw is. Op Barfplaats.nl staat ergens een lijst met pro-vers dierenartsen.

In de meeste kvv zit sowieso genoeg eiwit voor een pup, je hoeft niet perse te kiezen voor een extra hoog eiwitgehalte. Het calciumgehalte is niet altijd goed, zoals je in het artikel al las, maar daarvoor hoef je niet te gaan rekenen. De 'normale' kvv's, die voornamelijk vleesproducten bevatten, lopen niet heel erg ver uiteen met het aantal kcal per kilo. Je kunt het wel berekenen als je wilt, met deze berekening: (%eiwit x 40) + (%vet x 90) = kcal/kg. Dit geldt voor merken zonder graan. Het komt er op neer dat bij een vetgehalte van 10% het maximum calciumgehalte ongeveer op 0,65% ligt en bij een vetgehalte van 15% het maximum calciumgehalte op ongeveer 0,9% is. Omdat je van een kvv met 10% vet meer moet voeren, krijgt een pup dus meer calcium binnen. Let er ook op dat er niet meer dan 1.6x meer calcium dan fosfor inzit.

Ja het wordt tijd dat er eens een goed artikel over voeding voor pups komt, dat zit zeker in de planning. Misschien heb je iets aan de Fediaf-richtlijnen. Daarin staat hoeveel een pup minimaal en maximaal mag hebben van alle voedingsstoffen, en kun je goed zien wat de verachiklen zijn met de minimale behoeftes van een volwassen hond. Deze richtlijnen vind je op deze pagina: www.fediaf.org/self-regulation/nutrition/. Bij vers voeren heb je niet zoveel aan alle getallen, omdat de hoeveelheden van de meeste voedingsstoffen niet bekend zijn. Het is wel bekend van de afzonderlijke ingredienten, zoals de organen en het spiervlees, maar bij het aanhouden van de juiste verhoudingen en goede kwaliteit spiervlees zit dit wel goed. 

Afwisselen hoeft niet als er een premix inzit, maar het is wel beter. Voedingsstoffen schijnen effectiever gebruikt te kunnen worden als ze niet elke dag in dezelfde hoeveelheid gegeten worden, dus af en toe zonder premix zou dan ook goed zijn. Daarnaast zijn er voor verschillende diersoorten verschillende enzymen nodig, wat weer goed is voor het 'enzym-orgaan'. Dus als het even lukt, afwisselen is beter.

 

 

 
Geplaatst : 24/12/2014 1:36 pm
(@danielle)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Die richtlijnen zal ik bekijken.

Via de link die ik stuurde naar de site van de dierenarts, zag ik bij hun onderwerp over barfing/rauw vleesvoeding, een lijstje tegenargumenten staan, die ik nog niet eerder had gehoord. Zou je op die punten eens in kunnen gaan?

Groetjes, Daniëlle

 
Geplaatst : 26/12/2014 8:31 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Daniëlle, ik heb er meteen even een artikel van gemaakt: http://www.voerwijzer.com/rauw-voeren-echt-zo-gevaarlijk-een-reactie-op-argumenten-van-de-dierenarts

 
Geplaatst : 26/12/2014 3:16 pm
(@danielle)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike, dat is snel zeg, dat artikel. Dank je wel. Is weer heel verhelderend. Echt goed dat je overal zo diep in duikt en verwijst naar allerlei serieuze bronnen.

Wat Catrien betreft, geef ik nu sinds 6 dagen Naturis KVV compleet (verschillende smaken) en is de ontlasting sindsdien weer goed en vast en minder als op de brok.

Groet, Daniëlle

 
Geplaatst : 28/12/2014 7:35 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Daniëlle, ja ik vond het leuk me hier eens in te verdiepen, want veel mensen worden onzeker door wat de dierenarts zegt. Fijn dat het goed gaat! Geen problemen meer met op gewicht blijven/komen?

 
Geplaatst : 29/12/2014 11:51 am
Deel: