Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Versvlees in brokken wordt toch ook vleesmeel

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
795 Bekeken
(@beagle)
Berichten: 9
Lid
Topic starter
 

Hallo, Kan iemand mij uitleggen over versvlees dat in brokken wordt verwerkt?
Ik lees dan wel eens dat er wel verschil is met vleesmeel en vers vlees dat in brok verwerkt is. En dat je daar op moet letten. En dat versvlees dat in brok is verwerkt beter verteerbaar zou zijn dan vleesmeel in brok. Maar als dat versvlees zo verhit wordt, wordt het dan niet hetzelfde als vleesmeel?

Groetjes

Beagle

 
Geplaatst : 29/05/2018 4:17 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

De term vers vlees in brokken kan verschillende dingen betekenen. Het kan op verschillende manieren bewerkt zijn, maar hoe precies is mysterieus. Het kan rauw verwerkt worden volgens Champion Petfoods, maar vaak is het wel verhit geweest heb ik begrepen.

Vleesmeel is veel meer bewerkt. Dit noemen ze renderen. Het wordt flink verhit, waarbij gekookt en een gedeelte van de vetten eruit worden gehaald. Het wordt gedroogd, ook weer hoge temperaturen en verlies van de voedingsstoffen uit het vocht. En dan moet het in verpakkingen gedaan worden, waar waarschijnlijk antiklontermiddelen bij gebruikt worden. Tenslotte moet het buiten de koeling bewaard kunnen worden, dus moeten er conserveringsmiddelen in.
Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het eiwit bij het renderen er niet op vooruit gaat, eerder achteruit. (Bron: Pérez‐Calvo, E., et al. "Effect of rendering on protein and fat quality of animal by‐products." Journal of animal physiology and animal nutrition 94.5 (2010): e154-e163.)

Op de website petfoodindustry staat ook:
“When moving from meals to meat as the protein source, we often see substantial increases in protein digestibility in the final product.”
Bron: http://www.petfoodindustry.com/articles/5690-the-challenges-of-extruding-high-meat-pet-food?v=preview

En een onderzoek naar de verschillen in kwaliteit wees uit dat dat verteerbaarheid van aminozuren hoger was het vleesmeel op lage temperatuur was verwerkt, dan hetzelfde vleesmeel die op hoge temperatuur was verwerkt. (Bron:
Johnson, M. L., et al. "Effects of species raw material source, ash content, and processing temperature on amino acid digestibility of animal by-product meals by cecectomized roosters and ileally cannulated dogs." Journal of Animal Science 76.4 (1998): 1112-1122). Dus hoe minder verhitting hoe beter lijkt me.

Het vers toegevoegde vlees in brokken wordt inderdaad ook verhit tijdens het maken van de brok, maar ondergaat dus minder verhitting in totaal, het wordt minder bewerkt en ik neem aan dat er geen synthetische toevoegingen inzitten.

 
Geplaatst : 31/05/2018 1:45 pm
(@beagle)
Berichten: 9
Lid
Topic starter
 

Dankjewel Meike voor je antwoord. Fijn om dit te weten zodat we er rekening mee kunnen houden.

 
Geplaatst : 01/06/2018 10:24 am
Deel: