Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Welby kattenbrok zalm en verschil tussen eiwitbronnen

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
556 Bekeken
(@webslinger)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Beste Meike,

In je kattenbrokken lijst komt Welby een keertje voor, maar dit betreft een kittenbrok.
Ik hoor graag je mening over de normale kattenbok en dan in het bijzonder de zalm variant:
https://welby.nl/product/katten-en-poezenbrok-graanvrij-zalm/

In het verlengde daarvan vraag ik me ook iets anders af;
vlees, vis en kip hebben allemaal andere verhoudingen qua voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten en mineralen.
Is het niet te kort door de bocht om te stellen dat hoger dierlijk eiwit per definitie een betere brok geeft?
Zo heeft rood vlees een heel hoog eiwit gehalte, als je echter een zelfde hoeveelheid kip of vis zou verwerken in je brok als dat rode vlees dan zou je totale eiwit gehalte dus lager kunnen zijn, maar zou het dan ook een slechtere brok zijn?

Wat is trouwens je mening over zoete aardappel als toevoeging?

Laat ik trouwens voorop stellen dat ik mijn kat het liefst goed zacht voer zou willen laten eten, maar hij weigert pertinent zacht voer te eten, van de beste merken tot de goedkoopste, rauw hoef ik helemaal niet mee aan te komen.

Als ze wel eens wat oplikt dan blijkt dat alleen de gelei te zijn wat ze lekker vind (jus moet ze ook niet) en eet ze netjes om de vlees, vis of kip heen, ha ha ha.

Ik hoor graag van je!

 
Geplaatst : 08/02/2018 2:59 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Welby kattenbrok
Je eerste vraag is wat ik van deze brok vind. Ik vind dat er weinig vlees (weinig eiwit) en veel koolhydraten in de brok zitten, en daardoor vind ik het niet een heel goede brok. Verder vind ik vis geen geschikt diersoort om als hoofdvoeding te geven. Hierover vertel ik meer in dit artikel: https://www.voerwijzer.com/is-een-visbrok-gezond-voor-honden-en-katten/

Is het niet te kort door de bocht om te stellen dat hoger dierlijk eiwit per definitie een betere brok geeft?
Ja dat is het zeker. Vooral ook omdat de kwaliteit van het dierlijke eiwitten verschillen. Liever een brok met 40% zeer hoogwaardige eiwitten dan een brok met 50% eiwitten van slechte kwaliteit. Ja ook dierlijke eiwitten kunnen van slechte kwaliteit zijn, de kwaliteit is onder andere afhankelijk van welke delen van het dier worden gebruikt en hoe deze bewerkt en verhit zijn.

Zo heeft rood vlees een heel hoog eiwit gehalte, als je echter een zelfde hoeveelheid kip of vis zou verwerken in je brok als dat rode vlees dan zou je totale eiwit gehalte dus lager kunnen zijn, maar zou het dan ook een slechtere brok zijn?
Alle diersoorten hebben ongeveer hetzelfde eiwitgehalte voor zover ik weet. Alleen mager vlees bevat wel meer eiwit in relatie tot de hoeveelheid vet. Maar erg relevant is het niet, want
1. De hoeveelheid eiwit vind ik belangrijker dan de exacte hoeveelheid vlees, want de eiwitten zijn de bouwstoffen die de kat nodig heeft, het vlees is alleen het medium.
2. Het gedroogde vlees of vleesmeel, waar brokken voor het grootste gedeelte uit bestaan, is bewerkt. De vetten zijn er grotendeels uitgehaald. Dus de verhoudingen en percentages veranderen dan ook.

Wat is trouwens je mening over zoete aardappel als toevoeging?
Prima, tenzij de kat gevoelig is voor het ontwikkelen van oxalaatstenen in de blaas. Ik zou het net als alle andere koolhydraatbronnen wel afwisselen, met een koolhydraatbron die minder oxalaat bevat.

Wat kunnen katten toch eigenwijs zijn hé? Blijf af en toe wat gezonds aanbieden, bijvoorbeeld een stukje vlees als je aan het koken bent. Sommige katten lusten soms ineens iets wel. Ei kun je ook nog proberen.

 
Geplaatst : 12/02/2018 4:29 pm
(@webslinger)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Beste Meike,

Bedankt voor je reactie.

Ik blijf het moeilijke materie vinden, zo zie ik bijvoorbeeld dat de door mij genoemde brok 61% zalm bevat, meer dan het totale vlees / vis / kip gehalte van een aantal van de brokken in je lijst.
En als je goed kijkt krikken een aantal merken (niet allemaal) hun totale eiwit ook nog eens op door toevoegingen als ei.
Het is (me) nooit helemaal duidelijk welk percentage van het genoemde ruwe eiwit nou van de vlees/vis/kip komt en welk gedeelte van dingen als ei, aardappel- of erwteneiwit, om maar iets te noemen.

Ik vond dit overzicht over eiwitten, er zitten dus wel wat verschillen in.
http://www.drmanik.com/english(MEATS).htm

Dan kaart je zelf ook al aan dat de kwaliteit van het eiwit ook nog eens afhangt van welk gedeelte van het eiwitbron-dier gebruikt is, dat staat er eigenlijk nooit bij, vaak alleen als je rouw gaat voeren.

In verband met voedselallergie voor gevogelte (zowel kip, kalkoen als eend) (en wellicht granen, maar dat is niet zeker) heb ik nu even voor deze brok gekozen, het is ook moeilijk om met een klein budget een goed voer te vinden dat geen kip of kalkoen bevat en het liefst graanvrij is.
De Orijen valt qua prijs in ieder geval voor me af.
Ik zat net even te kijken, wellicht dat ik hierna de Carnilove Rendier eens kan gaan proberen, dat is nog net te doen als je een grotere zak neemt.

Je hebt het in je artikel over visbrokken trouwens over een vitamine D bovengrens, maar je noemt niet wat die is, weet je die nog te achterhalen?

er staat trouwens in je lijst een brok van Simpsons, met een link naar Zooplus, maar Zooplus voert de kattenbrokken van Simpson niet meer en ik vind geen andere Nederlandse aanbieders.

Wist je trouwens dat Zooplus een zuster site heeft, Bitiba.nl ?
Iets beperktere keus, geen spaarplan, maar wel lagere prijzen. Je moet wel een groter bedrag afnemen voor gratis verzending.

 
Geplaatst : 12/02/2018 8:21 pm
Deel: