Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Bosch voor pup of ander merk

10 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
1,196 Bekeken
(@polter88)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Onze boxerpup van 4 maanden krijgt -op advies fokker- Bosch maxi puppybrok. Op zich zijn we tevreden: glanzende vacht, gezond, 3 a 4x per dag ontlasting, maar deze is wel net wat aan de dunnere kant vind ik. Ook stinken haar scheten flink. De brok lijkt qua samenstelling behoorlijk (?), maar ik vraag me af wat wijsheid is. Overstappen op een andere brok, kvv erbij, of .....

Graag advies! Bedankt alvast!

Groeten, Ingrid

 

 
Geplaatst : 27/04/2015 6:55 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dag Ingrid. Ik ben zelf niet zo enthousiast over Bosch Maxi Junior, doordat het vrij weinig eiwit en vet bevat en veel koolhydraten. Een goede raadgever natuurlijk ook de geur en ontlasting van de hond. Heel goed dat je op zoek gaat naar een brok die beter bij je pup past.

Ik heb een artikel geschreven over Puppybrokken voor grote en middelgrote rassen met daarin ook een lijstje brokken. Je kunt daar zien welke goede brokken er zijn voor pups.

Verder raad ik zeker aan om ook kvv erbij te voeren. Je kunt ook overgaan op 100% kvv te voeren, zonder brok. Maar ook onder de kvv zijn goede en minder goede merken, dus ook dan moet je opletten op o.a. de geur en ontlasting (en vacht en energie). Je zou gewoon eens een pakje Smuldier in de supermarkt kunnen halen, of bij de dierenspeciaalzaak een kvv uitzoeken om te kijken hoe het bevalt. In het Kvv-overzicht kun je kijken welke merken je aanspreken en in het verkooppuntenoverzicht kun je kijken of er goede merken in de buurt verkocht worden.

Je kunt ervoor kiezen om het eerst een paar dagen in de week te voeren. Of een paar weken 100% kvv. Je merkt dan goed wat beter bevalt voor jezelf en voor de hond. Bij overgang naar kvv zal de ontlasting de eerste paar dagen wat slechter kunnen zijn, dat is normaal.

Succes!

 
Geplaatst : 28/04/2015 8:30 am
(@polter88)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hai,

Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik ga je artikel lezen!

Groeten,

Ingrid

 
Geplaatst : 29/04/2015 6:44 pm
(@polter88)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Graag nogmaals advies. Ik heb op de site zitten lezen en brokken die binnen ons budget passen vergeleken. Ik kom op het volgende uit:

                       Markus Muhle           Applaws                  Orijen pup

vet                        12,2 %                    20%                           16%

eiwit                      28.6                      38                              38

calcium                   1,25                      1,34                          3,6     

kcal/lkg               3750.0                    1000.0                      1400.0

Welke is dan als je puur naar de inhoud kijkt het beste voor onze boxerpup van 4 maanden?

 
Geplaatst : 29/04/2015 7:50 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Markus Muhle Black Angus Junior: prima samenstelling, alleen te weinig vet vind ik. Je zou zelf vet kunnen toevoegen, het liefst rauw dierlijk vet, kokosolie en/of olijfolie.

Applaws Pup: prima samenstelling. Veel eiwit, wat opzicht prima is, maar de kans is er dat je pup het niet allemaal goed kan verteren. Dit merk je snel door wat dunne ontlasting.

Orijen pup: qua samenstelling het beste naar mijn mening. Eiwitten van goede kwaliteit (beter dan Applaws), maar ook hier de kans dat het niet allemaal goed verteerd. Dit weet je alleen door uitproberen. Orijen heeft naast de eiwitkwaliteit als voordelen boven de andere merken dat ze goede kwaliteit mineralen toevoegen, diervriendelijker vlees gebruikt en een goede verhouding omega 3/6 bevat.

Eiwit: heel belangrijk, zeker voor een pup
Vet: ook heel belangrijk, liefst minimaal 15%.
Calcium: bij alledrie prima
Kcal/kg: hoeveelheid maakt eigenlijk niks uit, maar hieruit kun je afleiden hoeveel je moet voeren.

 
Geplaatst : 30/04/2015 8:41 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Beste Meike,

mijn teckeltje is nog al een moelijke eter en waarschijnlijk overgevoelijk op een van de bestanddelen van Bosch (zij kreeg vorheen bosch junior mini).

Na een hele studie op je mooie website en uitproberen krijgt ze nu Dog Lovers Gold en KVV van Darf. Elk een paar daagjes achter elkaar en dan weer wisselen. Dit gaat heel goed nu, ze eet het (tot nu toe) graag en heeft helemaal geen last meer van jeuk en roos.

Maar sinds een paar dagen gaat ze steeds moeilijker doen met de brokken, probeert het eten te vergraven. Ik haal het dan weg een geef het later na de volgende wandeling nog een keer. Dan heeft ze wat meer trek en eet het meestal ook op.

Nu mijn eigenlijke vraag - is het een goed idee om wat vaker het merk van de brokken te wisselen om het wat "interessanter" te houden? Ik had al eerder naar de Markus Mühle gekeken bij voorbeeld, maar was onzeker of ik het zo maar kan afwisselen met DLG omdat het een geperste brok is?

Alvast bedankt voor je reactie!

 
Geplaatst : 30/04/2015 9:53 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Wat fijn dat de huidklachten in ieder geval verdwenen zijn op deze met zorg uitgezochte nieuwe voeding! Ja afwisselen kan sowieso geen kwaad, dat vind ik een heel goed idee om te doen. Het eten blijft dan makkelijker 'interessant', en het is ook gezond om af te wisselen. Met geperste brokken is het risico iets groter dan je hondje het niet lekker vindt, omdat daar niet zo'n lekker vetlaagje omheen zit als bij krokante brokken. Je kunt misschien eerst een proefzakje proberen.

Ik zou na de Darf (of eventueel andere kvv) de nieuwe brok geven, dan zal de omschakeling het makkelijkst zijn. Sommige honden reageren heftig op een voer-wissel, en dan is het goed om naar andere oplossingen te kijken, maar de kans is klein dat dat nodig is. Ik raad wel aan om wel elke keer een zak leeg te maken, omdat het niet goed is om brokken langer te bewaren dan nodig is.

 
Geplaatst : 30/04/2015 10:14 am
(@polter88)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Bedankt weer! Voor de Bosch brokken die ik nu nog heb zou ik ook wat vet kunnen toevoegen? Gewoon scheut olijfolie erover?
Ik zal eens andere brokken gaan proberen, bedankt!

 
Geplaatst : 30/04/2015 1:04 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Bedankt voor je reactie, Meike!

Dan ga ik dat even uitproberen naar de volgende Darf-ronde, ik heb namelijk idd 2 proefzakje van MM Black Angus liggen.

Maar als ik dat zo lees, geef ik het bij mijn hondje idd niet heel veel kans. Misschien dat ze het lekker vind voor een keertje, maar 5 kg opmaken... Dan ga ik toch nog even gebruik maken van de brokkenvergelijker en nog iets anders uitkiezen :-) 

Om eerst een zak leeg te maken is wel een goede tip! Ik was er ook al achter gekomen, dat mevrouw niet erg enthusiast is over het laatste gedeelte uit een zak... 

 
Geplaatst : 30/04/2015 4:04 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Als het gaat om het opmaken van de zak zou ik me er niet druk over maken hoor, maar je zou inderdaad wat olijfolie kunnen toevoegen of wat visolie of kokosolie. Een beetje yoghurt erdoorheen of wat vlees (geen bot) of een eitje voor het eiwit. 

 
Geplaatst : 01/05/2015 7:26 am
Deel: