Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Welke brok ?

13 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,143 Bekeken
(@erica)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Beste voerwijzer,

Wij hebben een rottweiler teefje van 8,5 mnd en 36 kg. Op dit moment geven we Eukanuba puppy, large breed. Maar we willen graag overstappen op advies vd fokker op volwassen/ander droog voer.

Mijn oog is gevallen op Renske Masterclass of Doglovers Original. Alleen dit zijn allebei geëxpandeerde brokken (net als de Eukanuba). Ik vroeg me af of dit eigenlijk wel een goed idee is bij een grotere hond en zo ja, welke vd 2 jij zou adviseren? Ik hoorde ook van iemand die doglovers geeft, dan men beter een kommetje water over de brok kan doen, zodat ze het makkelijker kunnen opeten? Alvast super bedankt voor de reactie. 

Groet Erica 

 
Geplaatst : 18/09/2015 8:41 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Erica, heb je het artikel Calcium in puppybrokken voor grote rassen gezien? Een rottweiler die nog in de groei is, heeft wel baat bij brokken die voor pups geschikt zijn, om groeipijn en -problemen te voorkomen. Dog Lovers Gold Original en Renske Masterclass lijken beide prima geschikt. Het is geen probleem dat het geexpandeerde brokken zijn. Er zijn geen aanwijzingen dat dit meer problemen zou geven dan een brok die op een andere manier gemaakt is, tenzij je hond merkbaar niet goed op geextrudeerde brokken reageert. Je kan inderdaad wat water over het voer doen, met als voordeel dat je hond meer water binnenkrijgt. Makkelijker opeten door water, daar had ik nog niet van gehoord. 

Om de weerstand van de pup in ontwikkeling te optimaliseren, is het ook aan te raden om rauwe vleesvoeding te overwegen. Dit is te combineren met brokken. 

 
Geplaatst : 18/09/2015 6:59 pm
(@erica)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike, water bijvoegen is inderdaad om de hond meer water te laten drinken. Ivm kip allergie geven we doglovers ocean. Als test Wolfsblut range lamb 3 kg zak gemengd geven (volkoren rijst) . Dit ging goed. Nu overgegaan na check op je website of er geen kip in zat naar Renske MOP lam & rijst (makkelijk verkrijgbaar). Ze lijkt zich niet lekker te voelen en heeft jeuk. Zou het eerder door het gevogelte vet of door de (witte?) rijst in Renske komen?

 
Geplaatst : 20/03/2016 11:22 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

He wat jammer dat Renske niet goed gaat. Gelukkig heb je wel brokken waarvan je weet dat ze wel goed gaan. En dit geeft misschien iets meer inzicht in wat het zou kunnen zijn dat niet goed gaat.

Volgens mij zit in Wolfsblut range lamb ook rijst, dus aan de rijst zal het niet liggen. Kippenvet kan, alhoewel die kans klein is, omdat er vaak geen of heel weinig eiwit in kippenvet zit. En eiwit is hetgeen waar een allergie op kan ontstaan. Het kan ook zijn dat de brokken 'besmet' zijn, dus dat de lambrokken zijn gemaakt in een machine waar daarvoor brokken met kip in zijn gemaakt. Of er is nog iets anders in de brok wat niet goed gaat... misschien vrije glutamaat (zie MSG in brokken)? Of misschien kun je nog een ander ingrediënt vinden wat Rende wel bevat en Wolfsblut en Dog Lovers Gold niet? 

 
Geplaatst : 21/03/2016 11:58 am
(@erica)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Bedankt voor je snelle reactie en advies. Renkse bevat tov de andere merken: mais, johannesbroodmeel, gehydroliseerde lever (vrije glutamaat), plantaardig vet (kokos en palm), druivenkernextract en ruwe vezel. 

 
Geplaatst : 21/03/2016 10:54 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ah, zou het de maïs dan zijn? Naast dat daar een allergie voor kan ontstaan (zoals voor alles waar eiwit inzit),  is het probleem met mais ook dat er vaak mycotoxinen op zit. Dat zijn gifstoffen waar een hond ook gevoelig voor kan zijn.

Ruwe vezel kan vanalles zijn, maar dit zal het probleem niet zijn, zolang het echt alleen vezel is. Johannesbroodpitmeel en kokos- en palmolie lijken me ook onschuldig. Druivenpitten... lijkt me geen probleem, maar hier weet ik te weinig over om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

 

 
Geplaatst : 22/03/2016 10:14 am
(@erica)
Berichten: 4
Lid
Topic starter
 

Ok nu zijn we weer een stukje verder. Ik ga op zoek naar een brok zonder kip en mais. Zodat we ook eens van brok kunnen wisselen. Bedankt!

 
Geplaatst : 22/03/2016 10:13 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Hoi Meike,

Stel mijn vraag hier onder een renske brok,want de zalmvariant zie ik nergens.

Wat vindt jij van Renske adult graanvrij met verse zalm?

En de andere Renske graanvrije varianten? Met verse kalkoen.Met verse kip.Met verse oceaan vis.

Wat vindt je sowieso van de Renske brokken?

Bedankt,

Sonja

 
Geplaatst : 24/07/2016 9:48 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Over het algemeen vind ik de Renske brokken prima. Het lukt me niet om ook deze uitgebreid te beoordelen. Misschien kan je zelf eens kijken met dit artikel erbij:

http://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-6-stappen

 

 
Geplaatst : 24/07/2016 1:34 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Oke,dank je wel.

Sonja

 
Geplaatst : 24/07/2016 7:30 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Hoi Meike,

Heb een lijstje gekregen van Renske over natriumgehalte in hondenbrok,

Renske adult zalm: 0.31%

Renske adult lam:  0.27%

Renske adult kip:   0.24%

Renske adult kalkoen/eend: 0.22%

Is dit een gezond gehalte?

En even een vraagje over Sam's field:

De brokjes zijn bros (als een brosreep)betekent dit dat er dan veel lucht in zit? Zoja,waarom dan?

De brokjes van Acana en Doglovers Gold zijn harder en compacter.

Dank je wel,

Sonja

 
Geplaatst : 31/08/2016 9:50 am
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Vergeten erbij te zetten:

de zalm,lam en kip uit het lijstje zijn graanvrij en de kalkoen/eend is glutenvrij

 
Geplaatst : 31/08/2016 9:54 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat zijn prima natrium-gehaltes, geen probleem.

Brosse brokjes? Dat ken ik niet, heb ik zelf nog niet gezien. Ik neem aan dat dat lucht is inderdaad. Misschien kun je de fabrikant vragen hoe dit kan? 

 

 
Geplaatst : 31/08/2016 4:12 pm
Deel: