Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Degomeat ??

19 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,002 Bekeken
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Hallo,

omdat ik helemaal in het Zuiden van België, niet ver van de Franse grens woon, is het niet zo evident, om KVV voer te vinden. Ik heb een achttal jaren geleden al KVV aan mijn toen 6 honden gegeven. Het merk dat ik toen gebruikte, was dus Degomeat en alle 6 honden deden het er een voor een goed op.

Als alles goed gaat, zal ik in januari van volgend jaar een nieuwe pup verwelkomen en ik was van plan, om ook die met Degomeat te voeren, al was het maar, omdat ik daar zonder problemen kan aangeraken. Ze hebben bij Degomeat volgens mij een vrij uitgebreide keuze, zodat ik mij al geen zorgen over te weinig diersoorten moet maken.

In voorbereiding op mijn (eventuele) toekomstige pup ben ik nu al een paar maanden bezig, het internet af te schuimen om zoveel mogelijk informatie over BARF of niet BARF, KVV of niet KVV of zelf samenstellen in te winnen. Dat zelf samenstellen zie ik helemaal niet zitten, dus terug naar KVV.....

Ondertussen heb ik toch al wat ervaringsberichten over Degomeat gelezen, en er zijn gelukkig toch heel wat mensen, die blijkbaar zeer tevreden zijn over Degomeat. Anderzijds hoor ik wel af en toe, dat het compleet waardeloos is. Het lijkt er dus op, dat er alleen uitersten zijn :-/

Mijn vraag is eigenlijk, wat maakt Degomeat zo veel slechter dan andere KVV's ? Of moet het misschien toch niet onderdoen voor merken, die gewoon meer gepromoot worden ?

Mij interesseren zoveel mogelijk meningen ;-)

Met dank bij voorbaat !

 
Geplaatst : 15/10/2014 6:47 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Er zijn twee Degomeats. Het is wat ingewikkeld, maar er is een Belgisch merk dat Degomeat heet, en een Nederlands merk dat Degomeat heet. Ik vermoed dat jij de Belgische voert. Deze staat nog niet op Voerwijzer, omdat ik helaas nooit antwoord krijg van de fabrikant op mijn emails.

Het lastige dus ook bij ervaringen delen en lezen, is dat het niet altijd duidelijk is om welk merk het precies gaat.

Voer jij de Belgische? Dus de kvv van Degomeat.be?

 
Geplaatst : 16/10/2014 10:20 am
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Ja, ik gaf vroeger de Belgische Degomeat en zou dat dus nu ook willen doen. Destijds hadden ze bij Degomeat België alleen de KVV en zelfs geen fatsoenlijke website. Dat is ondertussen wel veranderd en op zich is de productinformatie op hun website volgens mij niet zo slecht. Ik heb geprobeerd hen via mail te contacteren omdat ik graag foto's wilde zien van hun BARF producten. Jammer genoeg heb ik ook geen antwoord gekregen, maar zal er morgen eens naartoe bellen.

Ik kom eventueel met meer info terug.....

In ieder geval bedankt voor uw antwoord :-)

 
Geplaatst : 16/10/2014 9:08 pm
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Heb de mensen van Degomeat in Aalst aan de lijn gehad. Zij geven als "excuus" om niet of mails te antwoorden, dat ze altijd op de baan zijn en nooit voor hun PC..... (zwakjes, maar goed...)

Volgens hen zijn de BARF producten +/- per kg verpakt. Kipkarkas is volledig en zo zwaar als ze is (logisch), de pens is gespoeld en gesneden en er zitten volgens hen ongeveer drie lappen in een kilo. Zoals de KVV ook zijn de BARFproducten wel diepgevroren.

Ik zal, denk ik, ooit eens proberen, wat de hond ervan denkt ;-)

Maar omdat die nog geboren moet worden, zal ik nog een beetje geduld moeten hebben

 
Geplaatst : 17/10/2014 10:16 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Haha, de hond kan er nu dus nog niet zo veel van denken!

De Belgische Degomeat staat nog niet op Voerwijzer, omdat ze inderdaad nooit reageren op emails. Een beetje vreemd dat ze dan wel een mogelijkheid tot emailen geven. Fijn dat het toch gelukt is informatie te krijgen. Waar ik erg benieuwd naar ben is of de voeding toegevoegde vitamines en mineralen bevat en wat de prijzen zijn.

Ik heb de mixen die op de website staan bekeken. Grappig is dat ik een deel van de mixen herken, omdat ik ze heb ingevoerd als 'Honden eten gezond': http://www.voerwijzer.com/honden-eten-gezond. De konijn-, eend- en kalkoenmix zien er prima uit in ieder geval. Degomeat Compleet bevat 9% gluten, een vreemd ingrediënt die ik zelf niet zou voeren.

Als er geen premix in zit (toegevoegde vitamines en mineralen), let dan even op of je compleet genoeg voert. Dus 15% - 25% bot, en in ieder geval de organen hart en lever. Aanvullen met barfproducten is een goed idee.

 
Geplaatst : 17/10/2014 11:48 am
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Even ter aanvulling over de Degomeat België producten: op hun website vindt men o.a. Rund compleet en volgens de beschrijving van de producent zou daar 13% runderbot in zitten. Zoals in een andere discussie op deze website aangehaald, is er voorlopig maar een producent van KVV producten, die een machine heeft om runderbot te vermalen. Dus even terug naar Degomeat bellen en een woordje uitleg vragen......

De persoon aan de telefoon wist toch ook wel, dat runderbot niet te vermalen is en wat ze bij Degomeat in hun beschrijving "runderbot" noemen, zou in werkelijkheid kraakbeen zijn :-(

Ik persoonlijk vindt jammer, dat met op zich onjuiste informatie geschermd wordt en heb neiging, om ook de rest van de informatie in vraag te stellen, alhoewel de persoon bij Degomeat mij verzekerde, dat in alle andere producten wel degelijk bot in zit omdat dat WEL vermalen kan worden.

Ik ben vroeger zeer overtuigd geweest van de producten van Degomeat en zal ze waarschijnlijk ook nu weer gebruiken, toch geeft dit verhaal een kleine demper op mijn enthousiasme.....

Ziezo, nu is het Degomeat hoofdstuk weer wat vollediger ;-)

 
Geplaatst : 22/10/2014 2:41 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dat is goed om te weten Romaloo. Zou Degomeat Compleet, waar 30% rund met bot inzit, dan ook geen bot bevatten? Of zou daar een premix inzitten met een calciumsupplement?

Mede hierom is het fijn als een merk de mixen heeft laten analyseren, zodat je kunt zien hoeveel calcium erin zit. En of het dus wel echt compleet kan zijn.

Opzich is het niet erg om af en toe een mix te voeren met te weinig calcium, maar niet als hoofdvoer natuurlijk.

 
Geplaatst : 22/10/2014 7:24 pm
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Over de hele lijn gezien, zal ik zelf waarschijnlijk niet echt een tekort aan calcium hebben (ik bedoel mijn toekomstige hond, natuurlijk) omdat ik eigenlijk altijd een KVV maaltijd (meestal 's ochtends) en een maaltijd met bevleesd bot gegeven heb.

Ik ben het geheel in vraag beginnen stellen, als mij er iemand attent op heeft gemaakt, dat een combinatie van KVV met bevleesd bot juist een TEVEEL aan calcium zou veroorzaken en dat is dan blijkbaar ook weer niet goed voor de gezondheid van de hond. Dat heeft men mij tenminste "wijs" gemaakt, alhowel ik vroeger bij geen enkele van mijn zes honden ook maar enig probleem heb ondervonden (ook geen krijtpoep...). Omdat natuurlijk de ene hond de andere niet is, wil ik wel geloven, dat mijn vroegere manier van voeden niet goed was en daarom probeer ik nu een beter alternatief te vinden. Helemaal zelf samenstellen zal bij mij om verschillende redenen niet lukken.....

Ik denk er over na, om misschien de Degomeat producten zelf te laten analyseren, maar voorlopig heb ik dit nog niet definitief beslist. Heb ook nog even tijd, voor de volgende hond komt ;-)

 
Geplaatst : 22/10/2014 7:51 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik denk niet dat je teveel calcium hebt gevoerd. Als je extra bot voert, wordt het overschot aan calcium uitgescheiden via de ontlasting, en zou je dat inderdaad merken aan harde ontlasting. Wanneer de hond moeite heeft met poepen, dan voer je teveel calcium. Alleen bij pups van grote rassen is er ook nog het risico op groeipijnen, als ze teveel calcium binnenkrijgen.

Wat het voeren van een vleesbot bij elke maaltijd wel veroorzaakt, is een verschuiving in verhoudingen. Je voer daardoor minder organen. Dit is meestal geen probleem, maar als je een kvv voert die niet zoveel organen bevat, dan zou daar een tekort kunnen ontstaan. Aan vitamine A of D bijvoorbeeld. Maar ik denk dat dat risico vrij klein is.

 
Geplaatst : 26/10/2014 9:57 am
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Dank je wel Meike :-)

Als ik je mag geloven, was ik nog niet zooooo slecht bezig, want ik gaf ook vroeger regelmatig eens orgaanvlees bij.

Er zijn zeker en vast ook bij de KVV producten verschillen in de samenstelling maar ik heb altijd de indruk gehad, dat Degomeat België vrij compleet is, of toch de meestevan hun producten. Ik heb b.v. ook toen al GEEN producten gegeven, die gluten bevatten. Verder wisselde ik ook bij de KVV producten wel eens af en zo was er o.a. ook AHV Breda. Ik had toen wel geen gemakkelijke eters want ze lieten b.v. hun eten staan, als er gepureerde groentenmix op zat. Zo heb ik heel vaak echt vindingrijk moeten zijn, om toch maar geen te grote tekorten te hebben.

Uiteindelijk hebben toen mijn honden allemaal een vrij hoge leeftijd bereikt en ze zijn eigenlijk ook nooit ziek geweest. Dat was, wat ik belangrijk vondt...

Tja, en nu zit ik op een retriever pup te wachten, en als ik goed geïnformeerd ben, zijn de meeste retrievers een soort "stofzuiger" waarmee ik bedoel, dat ze niet té kieskeurig zijn bij hun eten.

Ik ben dus van mening, dat het met een goed KVV product, voldoende afwisseling, bevleesd bot en af en toe wat orgaanvlees eigenlijk zou moeten lukken.

Bedankt voor de interessante reacties !

 

 
Geplaatst : 27/10/2014 11:49 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Volgens mij kregen ze dan niets tekort! Met een retriever zal het een stuk makkelijker worden denk ja, die zijn niet zo kieskeurig over het algemeen.

Misschien heb je nog wat aan dit artikel, over het aanvullen van kvv met bijvoorbed vleesbotten:
http://www.voerwijzer.com/kvv-en-barf-combineren. Volgens mij gaat het helemaal goedkomen.

Veel plezier straks met de pup :)

 
Geplaatst : 27/10/2014 1:32 pm
 Dino
(@dino)
Berichten: 9
Lid
 

Ik geef mijn Bordeauxdog 1 1/2 week vers vlees, maar ik heb er veel over gelezen!

Volgensmij moet je geen gespoelde pens  hebben, maar groene pens.

Groetjes Erna

 
Geplaatst : 19/11/2014 9:56 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Groene pens, ook wel vuile pens, is altijd gespoeld. De inhoud van de pensmaag voer je dus niet, maar wel alle restjes van de inhoud die nog aan de penswand zitten. Je kunt wel volle pens krijgen soms bij slachthuizen, maar in de restjes inhoud zit genoeg enzymen en bacteriën voor een gezonde functie.

 
Geplaatst : 20/11/2014 9:36 am
(@carnivoor-vof)
Berichten: 1
Lid
 

Hallo,

mijn honden (zwitserse herders) krijgen kvv van tammenga afgewisseld met kvv+ barf van de nederlandse degomeat. deze doen het daar perfect op. eigenlijk is het meer een combinatie van kvv voeren en barf voeren.

enkel opletten dat je verhoudingen juist blijven zitten.

aangezien ikzelf een verkooppunt in belgie ben is het voor mij niet moeilijk om kvv te vinden :-)

indien je leverproblemen moest hebben, kan je mij altijd vrijblijvend contacteren (maar niet via dit forum, is daar niet voor gemaakt).

mvg

Bart

 
Geplaatst : 23/11/2014 2:58 pm
(@romaloo)
Berichten: 11
Lid
Topic starter
 

Even een vervollediging over de KVV van Degomeat België. Op hun website staat een product "Pens compleet" en volgens de productinformatie heb ik daar ik denk in totaal 4 of 5 kg van besteld. Nu heb ik net de eerste rol open gedaan en als het vlees er uit is, valt ook de beschrijving op de verpakking te lezen. En wat zie ik daar opstaan =O

De rollen bevatten ook rijst. Heb onmiddellijk een berichtje via het contactformulier gestuurd om te laten weten, dat ik het jammer vindt, dat ze die vermelding op hun website "vergeten" zijn ;-)

Als ik het op voorhand weet, zou ik namelijk geen vlees met rijst toevoeging geven......

Wilde dit even laten weten.

 
Geplaatst : 02/02/2015 4:44 pm
Pagina 1 / 2
Deel: