Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Belcando Dog Food

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,475 Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo Meike,

Ik kreeg een folder van Belcando Doog Food + 2 x 1 kg. zakje (Active en Power) cadeau. Nu ben ik  zeer geinteresseerd in hondenvoer in het algemeen en op het eerste oog vond ik het er best goed uitzien. 

Maar toch heb ik een vraag waar ik niet goed uitkom. In de opsomming van de ingredienten staat (bij bv. de Power-variant) na vers pluimveevlees (30%)  " Pluimveeeiwit, asarm, gedroogd. (21%)"  Ik heb geen idee wat dit is en heb dit ook nog niet eerder zo vermeld zien staan. Zou dit vleesmeel zijn? Ik heb hun de vraag gesteld, maar het antwoord laat op zich wachten. 

Verder vind ik het jammer dat er mais, gehydroliseerde lever en bakkersgist inzit; op dit laatste zit ik met een groot ras niet zo te wachten, maar toch, onze honden vinden het erg lekker en de ontlasting is prima. 

Vooralsnog houd ik me maar bij mijn Acana + Darf KVV, maar toch zou ik jouw visie wat betreft dit voer zeer interessant vinden. Bij voorbaat dank!

 
Geplaatst : 15/03/2016 7:09 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Wat er met asarm gedroogd kippen-eiwit bedoelt wordt weet ik ook niet. Je zou denken dat het gaat om eiwitten die uit het vlees zijn gehaald. Misschien een restproduct na het eruithalen van het kippenvet en dus vocht? En dan ook nog mineralen (as) die zijn verwijderd? Jammer dat je geen antwoord krijgt.

Mijn beoordeling van Belcando Active en Power:

Belcando Active

fresh poultry meat (30 %); Maize; Poultry protein, low ash, dried (15 %); Rice; Fodder oat flour; Fish meal from seafish (5 %); Carob pods, dried; Grape pips expeller; Brewers’ yeast, dried; Gelatine, hydrolysed (2,5 %); Linseed (2,3 %); Poultry fat; Vegetable oil (palm, coconut); Dried beet pulp, desugared; Dicalcium phosphate; Poultry liver, hydrolysed; Sodium chloride; Potassium chloride; Herbs, dried (total: 0,2 %; Nettle leaves, Gentian root, Centaury, Chamomile, Fennel, Caraway, Mistletoe, Yarrow, Blackberry leaves); Yucca schidigera

Protein 25,0 %; Fat content 14,5 %; Crude ash 7,0 %; Crude fibre 3,2 %; Moisture 10,0 %; Calcium 1,3 %; Phosphorus 0,9 %; Sodium 0,3 %

Beoordeling

Ik heb precies dezelfde opmerkingen als jij, en daar komt bij dat hier veel koolhydraten inzitten, dus veel mais in dit geval. De Power-variant bevat minder koolhydraten, en zou ik liever voeren. Helaas zitten er ook goedkope mineralen in. 

Ik zou inderdaad lekker bij Acana blijven.

 
Geplaatst : 16/03/2016 9:45 am
(@elsbeth-van-schaik)
Berichten: 5
Lid
 

Dank je zeer voor je snelle reactie! Ik houd me inderdaad maar liever bij de Acana. Vooral ben ik  geinteresseerd in de nieuwe "Heritage"-lijn van Acana, die binnen een maand of 2 ook op de Nederlandse (Europese) markt komt. Ben ook heel benieuwd wat jij daarvan vindt. 

Nogmaals dank en ik laat Belcando maar even voor wat het is. Overigens, mocht k nog antwoord krijgen, laat ik het wel even weten. 

 
Geplaatst : 16/03/2016 11:10 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Acana Heritage is al te vinden op de website van Acana ( http://acana.com/our-foods/heritage/?lang=usa) en ziet er zo op het eerste gezicht prima uit. Nu wordt het nog lastiger om een keuze te maken :p Wanneer ze in Nederland op de markt komen zal ik ze uitgebreid gaan bekijken en beoordelen.

Ik hoor het graag als je antwoord krijgt.

 
Geplaatst : 16/03/2016 8:13 pm
(@elsbeth-van-schaik)
Berichten: 5
Lid
 

Hallo Meike,

Ik heb na wat vertraging keurig zeer uitgebreid antwoord gekregen van Dr. C. Deiter van Belcando. Het is weliswaar in het Duits, maar heel duidelijk. Ik heb het hierbij gevoegd. 

Durch die neue EU-Definition von “Fleisch” (=> nur Skelettmuskulatur) ist der herkömmliche Begriff “Geflügelfleischmehl” nicht mehr korrekt und wird daher durch den Begriff “Geflügelprotein, getrocknet” ersetzt.

Chelate gibt es nicht grundsätzlich als Mineralstoffe (Calcium. Phosphor, Natrium), sondern nur als Spurenelement-Verbindungen (Zink, Kupfer...). Wir verarbeiten nur mineralische Spurenelemente. Die Verfügbarkeit ist möglicherweise etwas geringer, als bei Chelaten, das kann man aber über etwas höhere Gehalte an mineralischen Spurenelementen problemlos ausgleichen.

Waarom zit er gehydroliseerde lever (eiwit) in? Msg is toch zeer discutabel?

Hydrolisiert heißt, dass die Eiweiße teilweise enzymatisch aufgeschlossen sind. Dies erhöht die Verdaulichkeit der Eiweiße und verbessert ihren Geschmack. 

Als laatste kunt u mij zeggen of er Menadion (vit. K3) in zit?

Wir verwenden geringe Mengen an Vitamin K3 (2-4 mg / kg Futter) um mögliche Mangelsituationen bei eingeschränkter mikrobieller Aktivität im Verdauungstätigkeit (Durchfall, Antibiotika-Behandlung, Wurmkuren) ausgleichen zu können. Diese geringe Menge ist nachweislich völlig unbedenklich. Negative Berichte über Vitamin K3, die mittlerweile seit fast 20 Jahren im Internet kursieren, beziehen sich auf andere Anwendungen (neugeborene Kinder) und völlig andere Größenordnungen der Dosierung.

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. 

 
Geplaatst : 21/03/2016 8:01 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Ah interessant!

Gedroogd gevogelte-eiwit is dus gewoon gevogeltevleesmeel. Wel vreemd, want ik vind de nieuwe term alleen maar onduidelijker. Het zegt nu niet meer dat het van spiervlees afkomstig is, want botten en organen bevatten ook eiwit. Maar als het klopt wat hij zegt, zullen we deze term vaker gaan terugzien.

Goedkope mineralen dus, met het idee dat extra goedkope mineralen net zo goed zijn als goed bruikbare mineralen. En goedkope vorm van vitamine K, waarvan er zo weinig inzit dat het geen kwaad kan. Ik ben er niet van overtuigd.

En ja, de gehydroliseerde eiwitten zitten er in als smaakstof, dat is geen verrassing. Of het kwaad kan, daar verschillen de meningen enorm in, en ook de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek zijn verschillend.

 

 
Geplaatst : 22/03/2016 10:03 am
Deel: