Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Brokken / vers vlees

24 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
4,205 Bekeken
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Hallo, heb de hele site gelezen maar toch zit ik met een aantal vragen. Ik heb 2 honden schnauzers, 6 jáar en een van 7 maanden. Ze zitten nu alleen op droge brokken. De duitse fokker waar ik de laatste pup van heb gaf droge brokken, weet t merk niet meer, en die weekte de brokken even in water zodat t niet pas ging uitzetten als ze later gingen drinken?!?! Klinkt best logisch.

ben uiteindelijk weer over gegaan op carocroc, wat ik al gaf aan me andere hond.Maar ben niet tevreden, oa veel teveel ontlasting, de pup is bijna onverzadigbaar... en zit al tijden te dubben over ander/beter voer.  Wil niet alleen over op vers vlees! Ik zou willen combineren, vers vlees en brokken. Maar wil graag advies hierover. Hoe ga ik dit aanpakken. Welke brokken en wat voor vlees passen nu goed bij elkaar? En doe je dat om en om, of varieer je hier gewoon mee zoals t uitkomt? Of is dit juist helemaal niet goed voor de hond?! Wil best meer uitgeven voor brokken maar weet dan weet niet welke, weet ook niet meer wat t duitse voer was. 

Wie weet advies of goede raad is welkom!! Groetjes Mirjam

 
Geplaatst : 20/01/2015 10:23 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Mirjam, een goede vraag, waar veel over te zeggen is. Ik zou hier eigenlijk een artikel over moeten schrijven. Want je bent vast de enige niet met deze vragen.

In het kort:
- er zijn geen merken die beter of slechter te combineren zijn
- als je andere brokken zoekt die niet duur zijn, kijk dan eens naar geperste brokken, die zijn minder duur. Bijvoorbeeld Markus Muhle is een goede. Acana Adult vind ik zelf een brok met goede prijs/kwaliteit en Dog Lovers Gold ook. Dog Lovers Gold is voor alle leeftijden geschikt.
- rauw en brok combineren kan op meerderr manieren, vlees en brok in 1 bak, 's ochtends vlees en 's avonds brok of een paar brokdagen achter elkaar en dan een paar rauwe vleesdagen achterelkaar. Er zijn honden die slechter reageren op beide voedingen in 1 bak, maar over het algemeen gaat dit prima. Proberen dus waar de honden goed op reageren, en wat praktisch voor jullie is.

Succes!

 
Geplaatst : 21/01/2015 1:04 pm
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

hoi,

bedankt voor je reactie.

ga t verder uitpuzzelen, wat vind jij van Carvon of Renske? En dit combineren met vlees, of vlees appart...dus geperste brokken geen gedroogde??!!

er is zoveel te koop en te vinden. Heel toevallig vandaag bij pakwerk geweest, mijn zoon is beginnend pakwerker, en daar sprak ik dus de mensen die de jonge politiehonden opleiden. Die gaven droge brokken van Champ (?) en de ene alleen maar brokken en de andere soms vers vlees Rodi erbij!

Om nou overal proefzakken te vragen word m ook niet, wil niet teveel veranderen...

hoop weer van je te horen. Groetjes Mirjam

 
Geplaatst : 21/01/2015 4:01 pm
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Ik zie nu ook dat acana adult een geexuteerde (?) brok is??

 
Geplaatst : 21/01/2015 4:09 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ken je het artikel Zelf een brok beoordelen in 6 stappen? Daarin zie je hoe ik in grote lijnen een brok beoordeel. Cavom bevat veel graan, ook tarwe en heeft de ingrediënten niet gespecificeerd waardoor je geen idee hebt wat je voert. Renske is een prima brok. Is net als Acana geëxtrudeerd. Cavom is geperst. Mede daardoor erg goedkoop, maar er zijn betere geperste brokken.

 
Geplaatst : 21/01/2015 5:57 pm
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Wederom bedankt voor je reactie. Heb t inderdaad gelezen. Mijn voorkeur gevoel gaat toch naar vlees, als je voor de hond moet kiezen...

Nu zit ik weer met geperste brokken of geextrudeerd. Dacht dat ik eruit was....Zit daar nu ook veel verschil in, ook wat betreft samen met vers vlees, of apart! En via mijn fokker t advies om eerst te weken.....doe je dat ook met deze voedselsoorten? Cavorm valt nu al af voor me honden! 

 
Geplaatst : 21/01/2015 6:07 pm
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Sorry, leg t niet goed uit, ik bedoel hoge hoeveelheid vleeslercentage in brok! 

 
Geplaatst : 21/01/2015 6:29 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

In de Veelgestelde vragen kun je ook lezen over het verschil tussen geperste en geëxtrudeerde brokken. Er is het verhaal dat geperst beter zou zijn als je het combineert met rauwe vleesvoeding, maar in de praktijk heb ik nog nooit gehoord dat dit beter beviel. Ik weet wel dat sommige honden beter reageren op gepersr en andere juist weer op geëxtrudeerd, los van de combinatie met rauwe vleesvoeding. Ik zou zelf hier dus geen voorkeur in hebben, maar als je twijfelt kun je beide proberen en dan kijken of je verschil opmerkt.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar meer vlees en minder granen (of graanvervangers), en dan kom je al snel uit bij een geëxtrudeerde brok. In een geperste brok moet vrij veel graan zitten om deze in vorm te krijgen en te houden. Maar als je toch kiest voor een meer gemiddeld vleesgehalte en niet zo'n groot budget, dan is geperst een goede keus. Je zou daar zelf nog wat vet aan kunnen toevoegen.

Geweekte brokken zijn makkelijker verteerbaar. Of ze nou in de maag of al daarvoor uitzetten maakt volgens mij niet uit, maar in de verteerbaarheid zal een verschil zitten. Het nadeel is dat bacteriën zich wel vermenigvuldigen. Niet al te lang laten staan dus.

 
Geplaatst : 22/01/2015 10:28 am
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Hallo,

het word Renske, of Dog Lover, volgens mij zit daar niet veel verschil in!

Ik heb een jonge hond van bijna 7 maanden en een volwassen hond. Is t dan slim of over te gaan op voer voor junior honden of voer voor volwassen honden...

ik moet wel wennen aan het verse voer van Renske, dit voer is dus al compleet zonder de brokken. Ik voer me honden al zolang alleen brokken...er gaat een nieuwe wereld voor ze open!

 

 
Geplaatst : 22/01/2015 2:18 pm
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Ik merk trouwens wel dat iedereen graag ze eigen merk wil verkopen. 2 dierenzaken in geweest om te kijken of ze t voer verkochten, Renske of Dog lover, en direct werd er een alternatief ,eigen merk, naar voren geschoven wat net zo goed is. Het zal best wel kloppen maar t is een hele uitzoekerij. 

.....Renske ....dog lovers...???

 
Geplaatst : 22/01/2015 2:23 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Beide prima merken. Dog Lovers Gold is ook voor pups geschikt, dus daar zou ik de voorkeur aan geven. Renske waarschijnlijk ook wel, maar Renske heeft volgens mij aparte puppybrokken, em de brokken voor volwassenen bevatten iets minder eiwit en vet en iets meer koolhydraten. Om die reden gaat mijn voorkeur uit naar Dog Lovers Gold, meer zekerheid dat het voor pups geschikt is.

Ja een dierenspeciaalzaak moet ook geld verdienen :) Volgens mij is het best lastig voor ze dat voer steeds makkelijker via internet te bestellen is. Ik geloof ook wel dat ze in hun producten geloven. Vaak komen er vertegenwoordigers van een merk vertellen waarom het zo'n goed merk is, en als het een eigen merk is zullen ze er ook wel een prachtig praatje over gehoord hebben (en er meer winst op maken?)

 
Geplaatst : 23/01/2015 10:48 am
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Hallo,

ondertussen zitten allebei me honden op dog lovers, de normale droge brok. Toch wil ik er vers vlees bij geven. Nu is mijn vraag, doe ik dat dan smorgens en savonds vers geven of kan je ook smorgens brokken en savonds vers vlees geven? Dus alles afwisselen??? of moet er een ritme in zitten?.

En als ik er smuldier geef als verv voer, is dit ook geen probleem, qua combinatie met de brokken??

hoor t wel, groetjes Mirjam

 
Geplaatst : 04/03/2015 1:25 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het maakt in principe niks uit of je 's ochtends vers geeft en 's avonds brok of andersom. Je zou beide een week kunnen proberen en kijken of je verschil merkt.

Smuldier kan prima in combinatie met de brokken, er zijn geen nemen die beter of slechter gecombineerd kunnen worden met brokken.

 
Geplaatst : 04/03/2015 6:10 pm
(@kempen)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Hoi, nu hebben ze bij mij hier in de buurt alleen Rodi vlees in de diepvries, is dit ook goed of toch maar op naar de Smuldier ???

 

 
Geplaatst : 06/03/2015 1:41 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Rodi is ook prima, ik denk qua kwaliteit vergelijkbaar met Smuldier. Beide geen topmerken, maar een goede aanvulling op brokken.

 
Geplaatst : 06/03/2015 5:30 pm
Pagina 1 / 2
Deel: