Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Edgard en cooper

14 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,738 Bekeken
(@melissa_1)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

hallo

Ik heb in een dierenwinkel gehoord van een nieuw merk namenlijk edgard en cooper. Dit zou ook geen granen bevatten, geen kleurstoffen... Iemand hier al ervaring mee?

groetjes!

 
Geplaatst : 23/05/2016 8:49 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Update 2019:

Onderstaande beoordeling gaat over de oude samenstelling. Deze is inmiddels veranderd en de nieuwe review over Edgard & Cooper Hondenbrokken vind je hier:

Review Edgard & Cooper Hondenbrokken

Ervaringen met Edgar en Cooper heb ik nog niet gehoord, maar ik ben wel aan het emailen met ze om meer informatie te krijgen. Het ziet eruit als een prima brok, alleen vind ik dat er juist wel erg veel granen inzitten. 
 

Edgard & Cooper Kip, Tomaat en Blauwe Bessen

Verse kip (41%), Volkoren bruine rijst, Volkoren haver, Erwten, Volkoren gerst, Erwten Proteïne, Kippenbouillon, Kippenvet, Mineralen, Zalm-olie, Eieren van scharrelkippen, Lijnzaad, Tomaten (0,30%), Blauwe bessen (0,20%), Bio-kamille (0,15%), Bio-rozemarijn (0,15%), Prebiotica FOS Prebiotica MOS

21% eiwit
12% vet
3% vezel
5,5% ruwe as
0,9% calcium
0,6% fosfor

1,4% omega 6
0,4% omega 3

Beoordeling

Alleen vers vlees: voordelen en nadelen
Het bijzondere aan deze brok is dat er geen vleesmeel is gebruikt, maar enkel vers vlees. Dit is beter verteerbaar en heeft een hogere biologische waarde. Maar er is ook een groot nadeel aan vers vlees: het bestaat voornamelijk uit vocht, waardoor er na de bereiding weinig vlees overblijft. Aan de gehele mix wordt 41% vers vlees toegevoegd, maar tijdens de bereiding wordt het meeste vocht onttrokken. Aangezien vers vlees voor zo'n 75% uit vocht bestaat, blijft er dus ongeveer 30% van het 40% verse vlees over = ongeveer 12%. Deze 12% vlees is wel van betere kwaliteit dan als er 12% vleesmeel toegevoegd zou zijn, maar het is nog steeds weinig. Om het eiwitgehalte op te vullen, zit er erwten-eiwit in. Dit is samen met het eiwit uit de granen een 'compleet eiwit', maar ik ben er niet van overtuigd dat erwten-eiwit voor honden net zo voedzaam is als vlees. In vlees zitten meer gezonde stofjes voor carnivoren dan plantaardig eiwit, zoals carnitine. De premium-merken doen er daarom naast vers vlees ook vleesmeel bij.

De helft van de brok is graan
Er zitten ongeveer 49% koolhydraten in, wat erop neerkomt dat ongeveer de helft van de brok uit granen bestaat. Dat vind ik erg veel. Voor honden die niet tegen gluten kunnen, is de brok ook niet geschikt, omdat gerst gluten bevat. 

Is het dan een slechte brok?
Dat is maar net waar je het mee vergelijkt. Ik vind dit niet een van de beste brokken, maar zeker ook niet een van de slechtste. Ik wacht nog antwoord af over de mineralen die ze hebben gebruikt, zodat ik ook dat kan beoordelen. Maar het is positief dat

  • er geen kleurstoffen inzitten
  • er geen tarwe, mais en soja gebruikt is
  • er zalmolie inzit (waarmee de omega 3/6-verhouding goed in balans is)

 

Toch vind ik het eiwitgehalte aan de lage kant. Voor sommige honden zal het prima zijn, maar als je hond iets meer eiwit nodig heeft omdat hij/zij erg actief is, jong is, oud is, ziek is, herstellende is van ziekte of lichamelijk letsel, dan vind ik het eigenlijk te weinig eiwit.

 
Geplaatst : 24/05/2016 4:16 pm
(@melissa_1)
Berichten: 5
Lid
Topic starter
 

Waauw Meike bedankt voor uw snel antwoord! Wat een prachtige site heb je toch! Bedankt!

 
Geplaatst : 24/05/2016 5:08 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

:) Dankje, van zoveel enthousiasme en wordt ik heel blij!

 
Geplaatst : 24/05/2016 6:45 pm
 rex
(@rex)
Berichten: 30
Lid
 

Hoi Meike,

Hebben de andere 3 smaken dan ook weinig vlees? (food4pets.be)

Want ik vind 80,-/90,- voor 15kl dan erg veel.

Ik hoop dat ik deze keer wel mijn vraag en jouw antwoord kan zien,

de laatste keer weer niet.

Bedankt,

Sonja

 
Geplaatst : 23/07/2016 9:01 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Klopt Sonja, in de andere varianten zit net zo weinig vlees.

(ik verhuis je andere vragen naar een nieuw topic in het forum om het overzichtelijk te maken en makkelijk terug te vinden)

 
Geplaatst : 23/07/2016 6:51 pm
(@hildeke)
Berichten: 3
Lid
 

Oh, hier heb ik zeker ook wat aan. En wat met de blikjes vlees van Edgard en Cooper ? Ben benieuwd of iemand daar al ervaring mee heeft en of deze ok zijn van kwaliteit qua ingrediënten. Idd een hele fijne site hier 😉

 
Geplaatst : 16/08/2017 5:56 pm
 Koda
(@koda)
Berichten: 1
Lid
 

Ik ben ook benieuwd naar het blikvoer van Edgard &Cooper. Weet u daar al iets meer over? Heeft er iemand ervaring mee?
Alvast bedankt.

 
Geplaatst : 15/04/2018 9:23 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dag Koda, nee ik ben nog niet aan de slag geweest met de blikvoeding van Edgar en Cooper, maar ik wil best even kijken.
Als voorbeeld pak ik even Edgar en Cooper blikvoer Lam en Rund

Lam 37%, Rund 30%, Wortelen 4%, Appelen 1%, Mineralen, Mannanoligosaccharides (MOS) 0,3%, Lijnzaadolie 0,25%, Zalmolie 0,2%, Fructo-oligosaccharides (FOS) 0,2%, Rozemarijn 0,15%, Kamille 0,15%

Eiwit 10%
Vetgehalte 6%
Ruwe celstof 1%
Ruwe as 2%
Vochtgehalte 78

Nutritionele toevoegingsmiddelen/KG
Vitamine D3 450 I.E.
Vitamine E 40 mg
Kopersulfaat-pentahydraat 12 mg
Zinkoxide 42 mg
Mangaanoxide 3,2 mg
Calciumjodaat 0,5 mg

Dit ziet er prima uit! Alleen jammer dat de mineralen in goedkope vorm zijn toegevoegd, maar dat geldt voor bijna alle blikvoedingen. Ik mis ook vitamine A, maar wellicht zit er lever in de voeding als vitamine A-bron.

Volgens mij kun je dit gerust voeren.

 
Geplaatst : 18/04/2018 3:29 pm
(@judith)
Berichten: 1
Lid
 

Hoi Mieke
Wil hier ook even op reageren, Mieke je zegt dat het niet graan vrij is en dat wat je hierboven hebt uit gezocht voor alle soorten telt.(ik bedoel de brokken) Toch heb ik het één en ander uitgezocht en er zijn vele varianten graan vrij! Zoals hert met eend en de zalm b.v ook. Dit lijkt mij toch een goed product hun werken in ieder geval niet met al die toevoegingen enz.. En dat is toch heel positief,
En volgens mij zijn de eiwitten juist wel weer voldoende bij deze twee soorten.

Misschien dat je bij deze varianten ook het één en ander kan uitzoeken.

Het blijft moeilijk om een goede graan vrije brok te zoeken. Waarbij alles positief is.

 
Geplaatst : 21/11/2018 7:17 pm
(@eevie1980)
Berichten: 2
Lid
 

Hi, ik heb net contact gehad met Edgar&Cooper en dit is wat ze me verteld hebben:

Onze hondenbrokken zijn ook graanvrij, behalve 2 biorecepten die glutenvrij zijn.
Het eerste bericht is nog een conclusie op een oud recept. Voerwijzer hebben onze voeding niet meer opnieuw bekeken en dit is dus ook niet meer van toepassing.

Ze zijn wel degelijk graanvrij geven ze aan:
Samenstelling fresh chicken 60%, sweet potatoes, peas, pea protein, chicken gravy, chicken fat, linseed, minerals, mannan-oligosaccharides, fructo-oligosaccharides, sage 0.03%, valerian 0.03%, cranberries 0.03%, fennel 0.03%, watercress 0.03%, catmint 0.03%, glucosamine, chondroitin sulphate
Voedingsadditieven/kg vitamin A 17,000 IU, vitamin D3 1,500 IU, vitamin E 150 mg, taurine 1300 mg. Zinc 30 mg; iodine 2 mg; selenium 0.2 mg; copper 10 mg; zinc 40 mg.
Analytische bestanddelen crude protein 30%, crude oils and fats 21%, crude fibres 2.5%, crude ash 8.1%, omega-6 2.9%, omega-3 0.95%, calcium 1.3%, phosphorus 1.15%

Wat mij zeer aanspreekt is hun visie op de natuur en hoe daarmee omgegaan wordt.... en dat ze een aantal goede doelen steunen, die zich met dierenwelzijn bezig houdt. Je vindt dit oao terug in hun milieuvriendelijke verpakkingen.

Ik ben wel om bijna......

 
Geplaatst : 26/02/2019 4:15 pm
(@eevie1980)
Berichten: 2
Lid
 

Naar aanleiding van alle reacties over Edgar and Cooper heb ik nogmaals contact met ze opgenomen en alles besproken over honden en katten brokken. Er zit veel vlees in en geen troep, de percentages die ze noemen op de site en de zakken kloppen, dit zijn de percentages na het bakproces> er verdwijnt daarna geen extra vocht meer. Er worden ook geen smaakmakers gebruikt, helaas wordt dit wel vaak genoemd.

de reacties die er zijn zijn gebaseerd op de oude samenstelling. jammer dat er niet nieuw onderzoek wordt gedaan want ik ben wel fan van dit merk en hun eerlijkheid.

Ik krijg een beetje vervelende smaak van deze site, is het wel eerlijk en objectief? Krijg de neiging te denken dat ze gesponsord worden door degene waar positief over gesproken wordt.

 
Geplaatst : 29/07/2019 2:36 pm
(@chrisv)
Berichten: 1
Lid
 

Onze hond was een moeilijke eter. Nu hebben we Edgar and Cooper ontdekt en daar doet hij het heel goed op. Er zijn veel verschillende smaken, dat zorgt dat er ook af en toe afgewisseld kan worden.
(Edgar and Cooper heeft overigens ook natvoer). Het bedrijf heeft een mooie filosofie en maakt gebruik van veel duurzame producten, het vlees in de brokken komt alleen van biologische bedrijven en de verpakking is gewoon in de groene gft-container te gooien. Een andere mooie gedachte is dat 10% van de winst van het bedrijf naar zwerfhonden gaat.
De meeste producten zijn overigen gluten vrij, dus de beschrijving dat eiwitten uit granen komen klopt volgens mij niet. GLuten is de naam van een groep eiwitten die, net zoals het koolhydraat zetmeel, wordt aangetroffen in het endosperm van sommige granen (tarwesoorten als gewone tarwe, durum en spelt, evenals rogge en gerst) en de producten die ervan worden gemaakt.

Wij zijn heel tevreden over Edgar and Cooper

 
Geplaatst : 18/01/2020 11:31 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

De samenstellingen zijn inmiddels vernieuwd, mijn beoordeling in dit topic ging over de oude samenstelling. Zie hier mijn review over de huidige samenstelling van de Edgard en Cooper hondenbrokken: https://www.voerwijzer.com/review-edgard-cooper-hondenbrokken/.

Chris je schrijft "het vlees in de brokken komt alleen van biologische bedrijven", maar dat klopt niet helemaal. Alleen de ingrediënten van de biologische brokken (met Eko-keurmerk) zijn biologisch.

Eevie, je hebt het waarschijnlijk over mijn uitspraak dat er niet zoveel vlees in zit? Dat klopt nog steeds, bereken het maar eens op basis van het eiwitgehalte in de brokken en dan rekening houdend met het gehalte aan plantaardige eiwitten in de peulvruchten en/of granen en de toegevoegde plantaardige eiwitten. Een laag vleesgehalte hoeft niet erg te zijn, maar als je een brok met een hoog vleesgehalte zoekt, is dit niet het merk.

 
Geplaatst : 25/01/2020 2:53 pm
Deel: