Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Merkloos brok

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
519 Bekeken
 jbos
(@jbos)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Hallo, ik ben ook nog steeds op zoek naar de ideale brok. Onlangs heb ik nog gekocht Orijen, geperste brok. Honden vinden het wel lekker, maar ontlasting ziet er niet uit. Alleen 's morgens vroeg de eerste keer is het een gewone drol, maar de rest van de dag een lichtbruine prut, net geen diarree.

Hiervoor hadden we Farmfood. Daar deden ze het op zich wel goed, alleen ik vond dat er te weinig vlees inzat en te veel granen. Daarom overstap naar Orijen. 

Nu heb ik van een plaatselijke dierenwinkel een proefpakket gekregen van geperste brok. Eigen merk zegt de verkoper en gluten vrij. Over de inhoud van vlees en hoeveelheid granen geeft hij geen informatie. Op het etiket staat het volgende samenstelling: Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige extracten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten en mineralen. Ruw eiwit: 25,0%, Ruw vet: 14,0%, Ruwe celstof: 2,0%, Ruwe as: max. 7,5%, Vocht: 10,0%, Calcium(Ca): 1,2% en Fosfor(P): 0,8%. Vitamine A: 14000 IE, D3: 1400 IE, E: 75 IE, E1: 50mg, E2: 1,5mg, E3: 0,5mg, E4: 5mg, E5: 35mg, E6: 65mg. 

Op zich, honden vinden het lekker en de ontlasting is oké. Ik heb het pas 4 dagen gegeven. Ik zelf ben meer van merkartikelen, en vertrouw het niet helemaal. Is uit deze gegevens iets uit te halen?

Jeroen

 
Geplaatst : 15/02/2012 3:20 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Jeroen,

Ik heb net je reactie op de oude brokkenvergelijksite beantwoord, maar voor de volledigheid post ik het antwoord hier ook nog even:

 

 

uit deze gegevens kan ik het volgende opmaken:

- er zitten meer granen in dan vlees

- er zitten waarschijnlijk plantaardige eiwitextracten in (valt onder plantaardige extracten), waardoor ik  aan het eiwitpercentage niet kan zien hoeveel vlees erin zit.

Ik zie niet staan wat ze gebruiken als antioxidanten, interessant zou het zijn om te weten of dit tocoferolen zijn of chemische goedjes zoals bha en bht.

 

Ik denk dat je honden niet zo goed reageren op het hoge eiwitpercentage in Orijen. Je zou het beste een brok kunnen kiezen met wat minder graan en meer vlees (dus geen plantaardige eiwitbronnen), maar ik denk dat je daar zelf ook al uit was.

 

Meike

 
Geplaatst : 20/02/2012 8:23 pm
Deel: