Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Puppybrok

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
1,135 Bekeken
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Hallo,

Ik zou graag willen weten welke puppybrok het beste is voor mijn hond.
Het is een Afghaanse windhond van 5 maanden inmiddels.
Tot nu toe Eukanuba puppy large breed gevoerd, omdat dit ook door de fokker werd gedaan. Daarnaast voer ik ook vlees. 2X per dag vlees (Lotgering) en 2X per dag brokken. (schijnt ook niet zo goed te zijn, maar dierenarts zegt als hij het er goed op doet is het oké)
Zie op jullie site dat alleen vlees beter is maar omdat we ook regelmatig weg zijn met hond wil ik ook brokken blijven voeren.
Zie dat er al verschillende discussies zijn over dit onderwerp maar kom er niet helemaal uit.
Dit ivm de samenstelling, heb ook van de fokker meegekregen op het calcium gehalte te letten, (vandaar ook Eukanuba) of maakt dat als ie 5 maanden is niet meer zoveel uit.
Zie dat de brokken die jullie adviseren vaak hoog calcium gehalte heeft.

Graag jullie advies?

Groeten Ger

 
Geplaatst : 20/08/2012 3:33 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het calciumgehalte is inderdaad belangrijk voor een pup, en ik zou daar zeker op letten. De brokken in het overzicht zijn bedoeld voor volwassen honden. Ik heb eens dit lijstje gemaakt van brokken voor pups van grote rassen, maar er zijn misschien wel meer merken die goede brokken hebben.

Orijen Puppy giant breed

38% eiwit

1.5% - 1.7% calcium

kcal/kg 3400

Bevat teveel calcium.

Acana Puppy Large breed

32% eiwit

1.6% calcium

1.1% fosfor

ca/fo-verhouding 1.4:1

3496 kcal/kg

Calcium tegen bovengrens aan, maar valt dus binnen de 'veilige' zone volgens fediaf.

Acana Chicken&Burbank Potato

28% Eiwit

1.3% calcium

1.1% fosfor

ca/fo-verhouding 1.2:1

3600 kcal/kg

Veel kcal voor een pup van groot ras.

Applaws Giant pup 

38% eiwit 

1.34% calcium 

1.31% fosfor 

Ca/fo-verh. 1.02/1 

Aanbevolen voor pups van grote rassen: niet teveel calorieen, 1% calcium (max 1.6% calcium) op basis van droge massa, calcium/fosvor-verhouding 1:1 (max 1.6:1). Het eiwitgehalte heeft geen effect op te snelle groei. Lees ook dit artikel eens  http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2012/04/09/slow...  

Het beste blijft inderdaad rauwe vleesvoeding. Je hoeft niet perse dagelijks brokken te blijven voeren om brokken te kunnen voeren als je weg bent, alhoewel sommige honden met slechte ontlasting reageren bij een overgang. Dat is dus even uitzoeken. Daarnaast is brok niet het enige alternatief voor als je weg bent, kijk eens naar dit artikel, waar de alternatieven beschreven worden www.voerwijzer.com/hond/voer-op-vakantie

 
Geplaatst : 21/08/2012 12:09 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Bedankt voor je snelle reactie. Zal je adviezen zeker meenemen.
Begrijp ik het goed dat de beste keuze in mijn geval Applaws giant pup is?
Bij de rest of teveel calcium of te veel calorieën?
Of maakt het nog wat uit als de pup al 5 maanden is?

Groeten Ger

 
Geplaatst : 21/08/2012 2:25 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
Topic starter
 

Nog een vraagje. Moet je als je alleen vlees voert, in mijn geval Lotgering, dan ook nog iets aan dat vlees toevoegen (groente bijv) of is afwisselen van de vleessoorten voldoende?

 
Geplaatst : 24/08/2012 6:59 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hierover zijn de meningen verschillend. De ene vindt dat het genoeg is, de ander zegt dat je beter kunt aanvullen.

Meer informatie over (het aanvullen met) groenten vind je in dit artikel: Groenten. Zelf zou ik het wel doen.

Heb je dit stukje gezien bij de beginnersinformatie?

Een optimaal menu

Een optimaal menu bestaat uit

- minimaal 4 diersoorten

- af en toe vette vis (ongeveer 1 keer per week is prima)

- af en toe een eitje

- eventueel wat groenten (zit soms ook al in de kvv)

Ik zou dus in ieder geval aanvullen met rauw ei en vette vis (Lotgering heeft ook een variant met vis, maar volgens mij is dat geen vette vis, maar je kunt wel zalmkoppen bestellen bij Lotgering).

 
Geplaatst : 24/08/2012 11:04 am
Deel: