Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Zwangere Stabij ondergewicht

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
577 Bekeken
(@agaath)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Beste Meike,

Wat een fijne site met goede, heldere informatie. Ik heb door je site ontdekt dat ik niet het juiste voer en waarom. Ik gaf altijd Orlando brok van Lidl en soms wat verse melk van onze koeien. Mijn Stabij (normaal ca 17 kilo) is in de laatste week van haar dracht en is moeilijk op gewicht te houden. Ze heeft onbeperkt voer, is geen eter (behalve restjes van tafel maar die krijgt ze niet), ze is erg actief maar deze brok biedt gewoon ook te weinig heb ik door je site ontdekt. Nu wil ik dus overstappen naar een brok waar de puppies over een paar weken ook van mee kunnen eten en die de teef ondersteunt in de dracht en het zogen. De teef moet er van aankomen want haar ondergewicht neemt nu echt toe en daar maak ik me zorgen over! De dierenspeciaalzaak gaf me Reza mee maar ik heb al bij je gelezen dat dat ook niet een echt goede brok is (denk je bij een speciaalzaak met het juiste thuis te komen....). Ook wil ik er KVV bij gaan voeren. 

Ik ben gaan kijken naar prijs kwaliteit verhouding waarmee ik toch het juiste doe voor mijn hond. Ik kwam op Acana Adult voor mijn Stabij. Goede brok, prijs gaat nog. KVV ben ik nog niet helemaal uit. De drie besten zijn best erg prijzig. Toch maar eens vragen wat je zou adviseren in dit geval, want misschien is puppyvoer nog beter. Bedankt al vast, Groet Agaath   

 
Geplaatst : 19/10/2015 1:20 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Agaath,

Je bent in ieder geval op de goede weg! Wat goed dat je je ook in kvv aan het verdiepen bent. Het is niet nodig om de beste kvv te voeren, ook een 'gemiddelde' kvv is voor de meeste honden prima en meestal bevalt dat beter dan brokken. Het lijkt me als eerste inderdaad een prioriteit om je teefje weer aan het eten te krijgen. Je kunt in ieder geval proberen of ze kvv graag eet. Dat is eiwitrijk, wat belangrijk is nu. Let er wel op dat er minimaal 0,5% calcium inzit (liever meer) en niet meer fosfor dan calcium. De meeste kvv's voldoen hieraan, maar er zijn uitzonderingen. 

Welke kvv dan? Zal je volgende vraag zijn. Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat je teefje gaat eten, dus je kunt bijvoorbeeld een kvv met pens en zonder bijzondere smaken (zoals wild of geit) proberen. In de supermarkt heb je Smuldier, dat is goedkoop en makkelijk verkrijgbaar, maar niet de beste kwaliteit. Heb je al bij de verkooppunten gekeken of er in de buurt wat verkrijgbaar is? Verkooppunten verkopen bijna altijd merken van betere kwaliteit en vaak hebben ze zich ook verdiept in voeding. In tegenstelling tot veel normale dierenspeciaalzaken (die volgens mij de meeste 'kennis' opdoen via de vertegenwoordigers die de winkel bezoeken om hun voer te slijten). Ik zelf zou liever kip vermijden voor een zwangere teef en straks ook voor pups, ook al is het een 'makkelijke' smaak. Kip lijkt toch wel het gevaarlijkste dier om rauw te eten/voeren, en dan bedoel ik kip uit de bio-industrie. Lam is wat betreft bacterien een veiligere smaak, maar als het lukt is het mooi als je ook andere smaken kunt voeren.

Als je graag brok erbij wilt voeren, dan is Acana Adult prima. Acana Puppy & Junior zou nog beter zijn, die kun je eventueel ook aan je pups voeren straks, maar deze is wel ietsje duurder. Qua prijs/kwaliteit heb je dan wel een hele goede te pakken. 

Tafelrestjes lust ze wel graag? Die mag je best voeren, zolang het gezonde tafelrestjes zijn. Die zijn ook voor een hond gezond. Gezonde tafelrestjes vind ik groenten (geen prei en ui) en vlees (zonder het bot) en ei. Misschien een goede manier om haar aan het eten te krijgen.

Succes en ik hoor graag hoe het gaat straks!

 

 
Geplaatst : 20/10/2015 2:25 pm
(@agaath)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hoi Meike,

Bedankt voor je snelle reactie en advies. Afgelopen nacht zijn er 7 prachtige kerngezonde pups geboren en ook moeder maakt het goed! Ik heb inmiddels een 16 kg menukrat kvv van Herbyversvoer.com met vier diersoorten in huis. De basiscompleet met 20% eend, 60% spiervlees en 20% orgaan/pens ging er vandaag in als koek. Gelukkig maar want van haar normale brokken wilde ze vandaag nauwelijks eten. Kan ik haar direct een kilo daags voeren of is er dan toch teveel gevaar op diarre. Het is namelijk wel een hele omschakeling natuurlijk. Ook de Acana Puppy en junior ga ik proberen daar zit vrije uitloop kip in, altijs beter dan bioindustrie hoewel het industrie blijft. Stel ze lust de Acana niet, wat zou dan nog een goede variant kunnen zijn (misschien nog iets goedkoper). Groet, Agaath

 
Geplaatst : 21/10/2015 8:31 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Gefeliciteerd Agaath! En fijn dat ze nu goed eet! Een kilo per dag is wel erg veel, ik zou beginnen met 700 gram per dag en kijken of ze daarvan aankomt. Langzaam overzetten lijkt me erg lastig als ze haar brokken niet wil eten, tenzij het wel lukt als je de brokken en het vlees mengt. Het gaat bijna altijd goed bij in 1 keer overzetten.

Hoe gaat het nu eigenlijk? 

Ik weet nu niet uit mijn hoofd een goed alternatief voor Acana Puppy & Junior, maar daar wil ik best naar kijken als deze brok niet goed gaat.

 
Geplaatst : 24/10/2015 1:01 pm
Deel: