Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Kvv met brok?

7 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,666 Bekeken
(@amanda)
Berichten: 21
Lid
Topic starter
 

Kan ik in het weekend (vrijdag/zaterdag/zondag) kvv geven en doordeweeks brok? Ik begreep dat het niet op dezelfde dag mag, maar mag het zo wel? Ik heb een 'normale' brok (DLG) en dus niet geperst. Ben benieuwd!

 
Geplaatst : 03/09/2015 8:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Kvv en brok kun je prima combineren door in het weekend kvv te geven en doordeweeks brok. Bij de meeste honden gaat het ook goed als je het op 1 dag voert en vaak ook als je het mengt, maar door het te scheiden in een paar dagen achterelkaar dezelfde voeding is het risico op problemen en minder goede vertering kleiner. Het geeft niks dat de brokken die je met de kvv combineert niet geperst zijn. Ook dit lijkt bij de meeste honden niet uit te maken.

 
Geplaatst : 04/09/2015 12:32 pm
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Beste Meike,

ik heb nu al heel veel smaken kvv uitgeprobeerd voor mijn hond, maar het is een lastige eter. Het enige dat hij tot nu toe echt lekker vindt zijn de smaken rund, lam en zalm. Als hij echt honger heeft eet hij ook nog wel haas, maar dingen als eend, konijn, patrijs, paard, hert daar haalt meneer z'n neus voor op, dan eet hij net zo gemakkelijk een paar dagen niet.

Kip vindt hij ook erg lekker, maar daar is hij volgens de voedsel overgevoeligheid analyse van Oervoer overgevoelig voor, wat resulteert in jeuk bij hem dus dat geef ik hem liever niet.

Ik lees echter overal dat je bij het voeren van kvv moet opletten dat je minimaal vier diersoorten en 1x vis voert. Zoals het nu is eet mijn hond dus hooguit drie diersoorten en vis. Kan ik dit ook afwisselen met een paar dagen brok? Dan zou ik voor een Wolfsblut brok kiezen omdat deze mij wel aanspreken qua samenstelling. Of heeft het op deze manier helemaal geen zin om kvv te voeren als je toch niet aan de vier diersoorten komt?

Ik voer liever geen kvv waar een premix door zit, maar kies juist voor zo puur mogelijk.

Groet,

Marjon

 

 
Geplaatst : 09/11/2015 11:02 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Marjon, wat jammer dat hij veel diersoorten niet lust. In principe is het mogelijk om met minder diersoorten compleet te voeren, zelfs met eentje, maar je bent met kvv afhankelijk van de samenstelling die de fabrikant heeft bepaald. Alleen rund en lam, met af en toe zalm, is inderdaad vrij karig. Het hangt dus ook van de samenstelling en kwaliteit af, en van de hond, of er tekorten zullen ontstaan. Je zou heel goed een multivitamine kunnen toevoegen. Dat is eigenlijk een premix, maar dan kun je dus kiezen voor eentje van goede kwaliteit en zonder rare toevoegingen. Ik zou dat verkiezen boven afwisselen met een brok.

 
Geplaatst : 10/11/2015 9:42 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hoi Meike,

bedankt voor je snelle reactie. Ik voer nu Herby rund, zalm en haas en Barfmenu lam. Welk merk zou jij aanraden qua premix en welke soort die ik nu voer zou ik daar dan mee moeten vervangen?

 
Geplaatst : 10/11/2015 11:00 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb me nog niet verdiept in welke merken multivitamines goed zijn. De premixen in kvv waarvan ik de samenstelling heb gezien, bevatten in ieder geval goedkope vormen van mineralen en zijn dus niet optimaal. Mede om die reden zou ik dus liever een losse multivitamine erbij geven dan een merk met premix. 

Je hebt ook goede kans dat er geen tekorten ontstaan hoor, zeker als het lukt om ook haas erbij te voeren. Heb je ook al geit geprobeerd? Herby heeft een mix van jonge geit, dat zal nog wat milder smaken dan volwassen geit. 

 

 
Geplaatst : 11/11/2015 11:25 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Hoi Meike,

wederom bedankt voor je reactie. Ik ga bij mijn volgende bestelling bij Herby geit meebestellen, eens kijken of meneer dat blieft ;).

Afgelopen week heeft hij netjes z'n haas opgegeten, met frisse tegenzin dat wel, maar het zit er weer in...

 
Geplaatst : 17/11/2015 11:44 am
Deel: