Forum

Schapendoes met ver...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Schapendoes met verhoging in leverenzymen

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
770 Bekeken
Berichten: 4
Topic starter
(@enders)
Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Mijn Nederlandse Schapendoes heeft milde veranderingen in de lever die niet overeenkomen met de zeer sterk verhoogde ALT en AST waarden. Deze waargenomen verhoging in de leverenzymen worden vaker waargenomen bij Schapendoezen zonder klinische betekenis voor de lever. Geadviseerd wordt over te stappen naar een dieet met een lagere koperwaarde. (bijvoorbeel Royal Canin Hepatic Dieet of Hill´s Prescription Diet Liver Care)
Nu voer ik mijn hond Orijen original dog en ben daar meer dan tevreden over echter een overstap naar een dieet met een lagere koperwaarde is noodzakelijk. Kunt u mij een suggestie geven die de kwaliteit van Orijen het meest nadert? 
Dank u wel

 

6 reacties
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Kun je aangeven hoeveel koper er maximaal in het voer mag zitten? Van de meeste merken is niet bekend is hoeveel koper er in zit, alleen hoeveel er toegevoegd is. Alleen Vol voor de hond zei een lager kopergehalte te hebben, maar je zou even moeten navragen wat het kopergehalte in de huidige recept is als dat merk een optie voor je is.

Beantwoorden
Berichten: 4
Topic starter
(@enders)
Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Door Faculteit Diergeneeskunde
Universitair Diergeneeskunde Centrum Utrecht werd geadviseerd totaal koper: lager dan 5mg/kg.

Ik heb inmiddels navraag gedaan bij Orijen en wacht nog op antwoord. 

Beantwoorden
Berichten: 1394
(@voerwijzer-meike)
Lid
Deelgenomen: 13 jaar geleden

Dankje. Dat is wel echt laag inderdaad, nog lager dan de minimum aanbevolen hoeveelheid. Dan kom je echt terecht bij speciale leverdieten, of rauwvoer. En zelfs Royal Canin Hepatic bevat meer dan 5 mg/kg, namelijk 7 mg/kg (wat de minimum aanbevolen hoeveelheid is) volgens dit artikel

Orijen voegt geen koper toe. Toen ik het navroeg zat er 15 mg/kg koper in het voer. Als je antwoord krijgt dat anders is, zou je het hier dan willen laten weten? In mijn lijstje van koper-gehaltes komt alleen Vol voor de hond onder de 5 mg, alleen is de vraag of dat nog steeds zo is.

Ik neem aan dat je ook advies hebt gekregen over supplementen zoals zink? Dat is de "tegenhanger" van koper.

Beantwoorden
Berichten: 4
Topic starter
(@enders)
Lid
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Ik kreeg het volgende antwoord in verband met het kopergehalte in Orijen Original.

"Bij de toevoegingen vind je onderstaande toevoegingen.

ADDITIEVEN (per KG)

Tocoferolextract uit plantaardige oliën: 121mg, citroenzuur: 40mg. Sensorische toevoegingen: Rozemarijnextract: 80mg. Nutritionele toevoegingsmiddelen: 3b606 (Zink: 105 mg), 3b406 (Koper: 11mg), 3a821 VitamineB1: 10 mg, 3a672a VitamineA: 3750 IU, 3a671 VitamineD3: 500 IU, 3a700 VitamineE: 80 IU. Zoötechnische Additieven: 4b1707 Enterococcus faecium NCIMB 10415 2,2x10^6 CFU."

Ze hebben mijn vraag tevens doorgestuurd naar Champions Petfoods in Canada, zodra zij daar antwoord van ontvangen sturen ze me dat door.

 

 

 

Beantwoorden
Pagina 1 / 2
Deel: