Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

anaalklieren

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,459 Bekeken
(@pascal)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

Ik heb gelezen op het internet dat bepaalde soorten voer de anaalklieren kan prikkelen. Mijn bordeaux dog van 2 jaar heeft er verschrikkelijk veel last van. Het maandelijks uitknijpen schijnt het alleen maar erger te maken en een operatie schijnt nogal ingrijpend te zijn en duur. Ik geef haar Hill´s Canine Sensitive Stomach, omdat ze gevoelige darmen had. Klopt het dat Hill's en Eukanuba enz. slechte voeding is? En wat is dan beste voer voor haar???
Tevens heeft ze ook waarschijnlijk LPC, waardoor ze verschrikkelijk mank loopt. Al verschillende artsen en orthopeden bezocht met haar, maar uitsluitsel over wat er aan de hand is heb ik nog niet. Röntgenfoto's geven geen helder beeld, prednison helpt niet, pijnstillers zoals previcox krijgt ze darmbloedingen van,hydrocortisone in haar biceps hielpen ook niet, glucosamine, acupunctuur, chinese kruiden, fortiflex, ga zo maar door. Nu krijgt ze morphine tegen de pijn, maar ze blijft mank lopen, dus ook dat helpt niet. Ik heb al een vermogen in de afgelopen 2 jaar uitgegeven aan haar, omdat ze alles waar een hond last van kan krijgen inmiddels al gehad heeft naast alles wat ik hierboven beschrijf. Ik ben ten einde raad, want mijn budget gaat het nu laten afweten. Gelukkig is het de liefste, vrolijkste hond van de wereld, ik heb nog nooit zo'n schat van een hond gehad, dus dat maakt héél veel goed, maar kwaliteit van leven heeft ze niet. Ze kan een rondje voor de deur lopen, maar een lekkere wandeling en spelen met andere honden, dat zit er niet in voor haar. A.s. maandag heb ik weer een afspraak bij een andere orthopeed. Dat is de laatste optie die ik kan bedenken en dan is het einde oefening geloof ik. Of heeft iemand die dit leest nog een lumineus idee, want ik weet het niet meer. :(

 
Geplaatst : 21/10/2011 7:12 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het klopt dat anaalklieren door de juiste voeding vanzelf worden uitgedrukt. De juiste voeding is in dit geval een rauwe vleesvoeding met gemalen bot als calciumbron, waarbij de hoeveelheid bot hoog genoeg is voor de hond om de anaalklieren uit te drukken. Bot maakt de ontlasting namelijk harder, waardoor de anaalklieren vanzelf uitgedrukt worden.

Ook bij darmklachten helpt het vaak om rauwe vleesvoeding te geven. Energique (een merk van rauwe vleesvoeding) heeft onderzoek gedaan onder 200 honden met huid- en/of darmklachten geloof ik, waarbij 80% van de huidklachten en 100% van de darmklachten waren opgelost door het geven van rauwe vleesvoeding. Welk merk het beste is verschilt per hond, maar bij een hond met gevoelige darmen zou ik voor een merk zonder graan kiezen. In het kvv-overzicht vind je alle merken: http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken en in het menu onder 'vers vlees' kun je alle belangrijkste informatie over het voeren en de voordelen van rauwe vleesvoeding vinden.

Maar de lpc-klachten klinken nog veel ernstiger... Ik ken het niet en ik vrees dat goede voeding daar geen of weinig invloed op heeft na de groeiperiode van de hond. Op Barfplaats.nl heb ik wel een topic gevonden die misschien interessant voor je is, daarin schrijft iemand het volgende:

"Luna heeft ook LPC. Aan haar rechterpoot is ze geopereerd in Oktober 2008 en nam ik een zak Hills JD mee. In Januari ben ik begonnen met KVV Bibi en in Maart met Barf. In Julli ben ik weer overgegaan op KVV ivm te vaak maagzuur met Barf. In Oktober werd gezegd dat haar linkerpoot ook geopereerd moest worden. Ik gaf dus in Januari visolie capsules, duivelsklauw en Glucosamine Chondroitine en MSM tabletten als extra erbij. Luna heeft nu zo goed als nooit last van haar LPC en ze doet alles. Rennen, rollen over het gras met Diezl in haar nek, in en uit de auto springen, echt alles wat ze hadden afgeraden. Ik denk dat Barf/Kvv met aan vullende supplementen juist heel goed zijn voor MIJN hond. Al moet ik zeggen dat ze nu al weken geen supplementen heeft gehad. Ik ben totaal niet anti-brok. Ik denk echt dat het hond afhankelijk is wat goed is voor die hond. Gaat het met jouw hond niet goed op Barf dan denk ik persoonlijk wat heb je te verliezen om Hills te proberen. Zie je geen verandering met Hills dan geef je natuurlijk weer Barf. Probeer uit waar jouw hond het beste op reageert." Link naar het topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,60594.0.html

Heel veel sterkte, ik hoop dat je wat aan de adviezen hebt. Dit forum is meer een vraag-en-antwoord-plek van deze website, waar ik persoonlijk advies geef. Als je ook reacties van anderen wilt, zou je een bericht kunnen plaatsen op een hondenforum zoals www.hondenpage.com, daar ben ik ook actief en zal zeker meelezen met de adviezen. Graag hoor ik van je als je nog vragen hebt of als het beter of slechter gaat op andere voeding.

 
Geplaatst : 22/10/2011 12:38 pm
(@betty)
Berichten: 12
Lid
 

Een kennis van mij heeft een spaniel, die moest ook om de zoveel maanden naar de DA om zijn anaalklieren uit te laten knjipen, hoorde gewoon bij het beestje.


Totdat ze werd geadviseerd om eens over te gaan op KVV, dit heeft ze gedaan en er is niks mis meer met zijn anaalklieren.


Ze vond het wel wat eng om nu zomaar ineens te stoppen met het uit laten knijpen, dus voor de zekerheid heeft ze nog een bezoek gebracht aan de DA, maar nee hoor het was niet nodig, zag er perfect uit.


Wie weet ligt hier voor jullie ook wel de oplossing?


 

 
Geplaatst : 26/10/2011 11:04 am
(@arend)
Berichten: 495
Lid Admin
 

Betty,

 

welk voer is ze gaan gebruiken. Onze hond een kruising Cocker Spaniel/ijslandse herder heeft sinds 1 1/2 jaar 3 keer  haar anaalklieren ontstoken gehad en lijkt nu weer te gaan beginnen.  DA adviseert om de klieren te laten verwijderen.  Maar wij denken dat ze misschien ander voer nodig heeft. We gebruiken nu sinds een maand of 3  Farmfood  en de ontlasting ziet er goed uit en 1 x per week krijgt ze vers voer (waar o.a. pens in zit.)

 
Geplaatst : 13/11/2011 2:15 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hallo Barbara,

Ik kan geen antwoord geven op je vraag natuurlijk, maar ik kan wel een suggestie doen. Het versvoer van Farmfood bevat geen gemalen bot. Om de anaalklieren te laten legen, kun je beter een merk kiezen die wel gemalen bot gebruikt. Daarna zul je moeten kijken met hoeveel calcium de ontlasting hard genoeg is om de anaalklieren te legen. De hoeveelheid calcium verschilt per merk, van 0.5% tot 1.6% ongeveer.

Let dus goed op de hardheid van de ontlastig, niet hard genoeg om de anaalklieren te legen --> kies dan voor een voer met een hoger calciumbron (moet wel bot zijn)

 
Geplaatst : 13/11/2011 5:51 pm
Deel: