Forum

Beste voeding om ac...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Beste voeding om actieve pup aan te laten komen en op gewicht te houden

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,645 Bekeken
(@susan-f)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Dag Meike,

Ik heb een 4 maanden oude Rhodesian Ridgeback pup. Bij de fokker kreeg zij Royal Canin Maxi Junior dus dit ben ik in eerste instantie gaan voeren. 

Nu is ze erg actief en aan de schrale kant, dus ben haar al paar weken extra gaan voeren. Inmiddels zit ze met haar brokken op 450 gr per dag (wat ze eigenlijk pas op 5 mnd zou moeten krijgen) en daarnaast heb ik de beloningen tijdens trainingen naar vettere en calorie rijkere varianten geswitched (oa kaas, levercake etc). Haar gewicht is momenteel wel goed om op haar verwachtte volwassen gewicht van 35kg uit te komen maar op t oog blijft ze echt aan de schrale kant. Overigens doet ze het op de brokken qua vertering en ontlasting wel goed.

Mijn gevoel zegt dat deze manier van voeren niet meest gezond en juist is (qua benodigde voedingsstoffen en energie). Ik heb aan de hand van jouw website de Royal Canin brokken beoordeeld en wat ik hieruit opmaak is dat dit niet een bijster goede brok is. Daarnaast heb ik het idee dat meer geven van iets wat kwalitatief gezien niet voldoende is niet echt zoden aan de dijk zet (ze krijgt dan immers ook meer binnen van bijproducten waar ze niks aan heeft). 

Nu de zak begint op te raken wil ik overstappen op ander voer. Ik neig naar KVV, of een combi van KVV en een kwalitatief betere brok (ze heeft al aantal dagen KVV gehad (oa kip, lam, makreel) en dat ging goed).

Kun je mij een advies geven over wat ik haar het beste kan gaan voeren en in welke hoeveelheden om haar dus wat aan te laten komen en beter te voorzien in dagelijkse energebehoefte?

Bedankt alvast!

Groeten Susan

 

 
Geplaatst : 28/12/2015 4:42 am
(@susan-f)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

PS 1:

KVV wat ze heeft gekregen was van Carnibest. Nu lijkt dit me een hele goede en gezonde optie, maar vraag me af of KVV gezien feit dat er weinig/geen koolhydraten etc in zitten zal helpen met aankomen (of kan je hier makkelijker verantwoord meer van geven dan de richtlijnen?). Ook hoefde ze met KVV beduidend minder te poepen.

 

 
Geplaatst : 28/12/2015 4:53 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Hoi Susan,

Je bent in ieder geval op de goede weg :) Ik denk dat overgaan op kvv veel verschil gaat uitmaken. Er zit meer en beter eiwit in, dus de spieren kunnen goed gaan ontwikkelen. Voor de energiebehoefte zit er naast eiwit ook vet in. Koolhydraten zijn niet nodig voor een gezond gewicht. Je kunt inderdaad zonder problemen iets meer voeren dan de richtlijnen, aan een hond met ondergewicht. De richtlijn is 40 gram per kg lichaamsgewicht voor een pup van 5 maanden, en dan uitgaande van het gewenste gewicht. Je kunt het naar boven afronden zolang je pup niet op gezond gewicht is. 

Als het praktisch gezien een optie is, zou je heel goed een maand alleen kvv kunnen geven en kijken of dat bevalt. Heel goed dat je afwisselt in diersoorten en ook vette vis erbij voert. Je zou er verder af en toe eieren en wat groenten bij kunnen geven.

Carnibest is een goed merk voor pups. Als je andere merken wilt proberen, let er dan op dat er niet teveel calcium inzit. 0,6% is een goed maximum om aan te houden.

 
Geplaatst : 29/12/2015 12:17 pm
(@susan-f)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

He Meike,

Dank je voor je reactie. Klopt het dat het ook goed / nodig is om honden fruit te geven?

Zo ja, hoeveel en wat voor een soort fruit is goed voor ze. Weet dat Kaya van appeltjes houdt, maar geen idee of er andere en betere opties zijn

groeten Susan

 
Geplaatst : 29/12/2015 1:12 pm
(@susan-f)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

ps, Kaya haar gewicht is helemaal goed, maar op het oog is ze schraal, dus daarom dat ik haar meer voer. Van KVV geef ik nu 60 gr per kg lichaams gewicht. Las dat het tussen 40 en 60 gr mag zijn dus pak dan gewoon de bovengrens, tot ze op t oog wat aangekomen is en wil dan kijken of ik naar het midden kan (50 gr per kg).

Ze heeft sinds 2 dagen last van rare bultjes onder haar vacht, huidschilfers en veel ontlasting nadat ze met brokken weer in grootte van porties was toegenomen dus hoop dat het met KVV weg gaat. 

 
Geplaatst : 29/12/2015 1:17 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Huid- vacht- en ontlastingsproblemen lossen vaak op bij het voeren van rauwe vleesvoeding, dus ik heb goede hoop voor je :)

Fruit kan in kleine hoeveelheden wel gezond zijn, maar wordt rauw slecht verteerd. Groente (gemalen of verhit) vind ik zelf waardevoller, omdat in fruit ook veel suiker zit. Maar ook in fruit zitten veel gezonde stofjes, dus zolang je er niet veel van geeft (of een hond suikerziekte heeft), is het wel gezond.

 
Geplaatst : 31/12/2015 2:36 pm
(@susan-f)
Berichten: 7
Lid
Topic starter
 

Bedankt weer voor je reactie Meike.

Ik ben inmiddels overgestapt op Darf omdat dit merk biologisch is en verder vind ik het prijstechnisch gezien een goede optie (Dierenspeciaal zaak raadde me deze KVV aan). 

Nu zie ik in jouw analyse dat hier in principe een te hoog calcium gehalte in zit (zie bij puppy variant 0.9% staan, de eerste variant staat geen percentage bij). Nu kan dit bij KVV als ik jou site goed heb gelezen en begrepen minder kwaad dan bij brokken. Toch vraag ik me af of dit erg als je in mijn geval boven gemiddelde gr per kg voert. Richtlijn is max 50 gr per kg per dag. Omdat mijn pup zo schraal blijft en erg atief is krijgt ze ong 60 gr per kg lichaams gewicht (nu bij 18 kg krijgt ze ongeveer 1 kg Darf per dag verdeeld over 3 maaltijden). --> overigens raadde mijn DA af om op KVV over te gaan in verband met kans op groeipijnen, nu geloof ik niet dat als ik structureel ver boven de richtlijnen van de RC brok die ik gaf moet voeren dit risico ook maar enigszins minder is (ik denk zelfs meer), maar wellicht kan jij daar meer over zeggen?

Verder zou ik voor compleetheid van voeding 1x per week pens en 1x per week zalmkop willen geven. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel je hiervan moet voeren, en of dit ipv KVV of additioneel gevoerd wordt (ik overweeg additioneel omdat het qua gewicht absoluut geen kwaad kan maar weet niet of dit negatieve effecten kan hebben).

Alvast bedankt weer voor je reactie,

Groeten Susan

 

 
Geplaatst : 10/01/2016 12:21 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik snap je zorgen over het calciumgehalte, en inderdaad zeker als je ook nog meer dan de richtlijnen moet voeren, krijgt je pup meer calcium binnen. Ik zou hier ook voorzichtig mee zijn, en liever varianten kiezen met minder calcium. Je hoeft niet perse een puppy-variant te voeren, dus je keuze is wel wat breder. 

Normaal geef je vis of pens als onderdeel van de maaltijd, of als hele maaltijd, waarbij het meegerekend wordt in de dagelijkse hoeveelheid. Maar als je liever wat extra voert, kun je het gewoon als extra geven, dat is geen probleem.

 
Geplaatst : 13/01/2016 2:30 pm
Deel: